Letečtí experti a právníci tvrdí, že Boeingu hrozí nemalé pokuty nebo další vyplácení odškodného obětem. Jednotlivci, jako je generální ředitel Dave Calhoun, by mohli být obviněni.

Když se 5. ledna po startu letadla společnosti Alaskan Airlines utrhl panel dveří, osud společnosti Boeing se přes noc změnil.

Kdyby společnost vydržela ještě dva dny bez incidentu, díky dohodě by se vyhnula trestnímu stíhání ze strany amerického ministerstva spravedlnosti.

Místo toho nehoda vyvolala vyšetřování federálních úřadů a slyšení v Kongresu. Incident také obnovil veřejnou kontrolu společnosti Boeing a havárií letadel 737 MAX 8 v letech 2018 a 2019, při nichž zahynuli všichni na palubě a které vedly k trestnímu stíhání společnosti.

Společnost Boeing od té doby zaznamenala výrazný finanční propad a jen v prvním čtvrtletí vykázala ztrátu 355 milionů dolarů a téměř padesátiprocentní pokles dodávek. Společnost se také od incidentu z 5. ledna potýká s poklesem hodnoty akcií a zrušenými objednávkami od několika leteckých společností.

Americké ministerstvo spravedlnosti ukončilo měsíce spekulací 14. května soudním podáním, v němž tvrdí, že Boeing porušil dohodu o odložení stíhání z roku 2021. Společnost nedokázala „navrhnout, zavést a prosazovat program shody s předpisy a etickými pravidly, aby zabránila a odhalila porušování amerických zákonů o podvodech“.

Ministerstvo spravedlnosti se 31. května setkalo s rodinami obětí havárie a do 7. července oznámí své záměry v případu společnosti Boeing.

Podle profesionálních pilotů, odborníků na leteckou bezpečnost a právníků, kteří hovořili s deníkem The Epoch Times, jsou způsob, jakým Boeing porušil dohodu, a možné důsledky komplikované.

Co spustilo vyšetřování ze strany Ministerstva spravedlnosti?

Aby si společnost Boeing udržela konkurenceschopnost, musela navrhnout nové letadlo, které by dokázalo létat do destinací, jako je Havaj, s nižší spotřebou paliva. Konkurenční společnost Airbus se na trhu totiž prosazovala s novými letadly s nižší spotřebou.

Namísto návrhu zcela nového letadla, které by vyžadovalo rozsáhlý výcvik pilotů u leteckých společností, které je kupují, což by zvýšilo cenu letadla, se Boeing rozhodl vydat modernizovanou verzi svého letounu 737 s názvem 737 MAX. Má větší a výkonnější motory, které jsou na křídlech letadla umístěny více vpředu, což způsobuje, že se příď letadla při vzletu naklápí výše.

Společnost Boeing to kompenzovala novým softwarem pro řízení letu nazvaným Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS), který automaticky snižuje příď, aby se zabránilo nízkému výkonu motorů ve vzduchu. Federální regulační orgány uvedly, že Boeing neinformoval aerolinky ani Federální úřad pro letectví (FAA) o rozsahu softwaru, ani o tom, jakým způsobem řídí letadlo na pozadí či jak jej vypnout.

Letadla také používají čidla úhlu náběhu nebo indikátory, které počítači říkají, zda proudové letadlo stoupá nebo klesá pod správným úhlem náběhu. Před letadlem 737 MAX byly tyto indikátory napojeny na dva snímače pro případ, že by jeden z nich během letu selhal – například kvůli poškození při srážce s ptactvem. U původních letounů 737 MAX byly ukazatele úhlu náběhu napojeny na jeden snímač, což způsobilo, že software řízení letu předpokládal, že letadlo je v kritickém nebezpečí, pokud některý z ukazatelů selhal.

Piloti v kokpitu letadla Boeing 737 MAX provozovaného nízkonákladovou leteckou společností Gol, stojící na letištní ploše před startem na mezinárodním letišti Guarulhos nedaleko Sao Paula 9. prosince 2020. (NELSON ALMEIDA / AFP prostřednictvím Getty Images)

Během osudných letů v letech 2018 a 2019 systém MCAS neustále nakláněl příď dolů s chybnými údaji o úhlu náběhu, pravděpodobně kvůli poškozenému čidlu. Protože společnost Boeing leteckým společnostem řádně nesdělila nuance softwaru a způsob jeho deaktivace, trvalo pilotům více než 10 sekund, než zareagovali. Federální směrnice očekávají, že piloti na takovou situaci zareagují do čtyř sekund, aby zabránili katastrofě.

Společnost Boeing také provedla revizi softwaru pro řízení letu až po havárii Ethiopian Airlines v roce 2019, což bylo pět měsíců po havárii Lion Air v roce 2018. FAA reagoval uzemněním všech letadel 737 MAX na téměř dva roky, aby zajistil soulad s předpisy.

Zabili 346 lidí kvůli penězům a ničemu jinému.

Shawn Pruchnicki, odborník na leteckou bezpečnost

„Nehody MCAS byly čistě, stoprocentně nehody kvůli lakomství,“ řekl Shawn Pruchnicki, odborník na leteckou bezpečnost a odborný asistent Centra leteckých studií na Státní univerzitě v Ohiu.

„Zabili 346 lidí kvůli penězům a ničemu jinému.“

Zveřejnění softwaru pro řízení letu by přinutilo letecké společnosti objednat si nový výcvik pro své piloty před použitím letounů 737 MAX, což by zvýšilo jejich prodejní cenu.

Ministerstvo spravedlnosti, Federální úřad pro letectví a dopravní výbor Sněmovny reprezentantů zahájily samostatná vyšetřování havárií. Všechny se týkaly softwaru pro řízení letu letounu MAX a rozhodnutí společnosti Boeing zatajit tyto informace regulačním orgánům, leteckým společnostem a pilotům znamenalo, že piloti při obou smrtelných haváriích letounu 737 MAX 8 včas nezareagovali.

Společnost Boeing na žádost o komentář nereagovala.

Z čeho byla společnost Boeing obviněna?

Ministerstvo spravedlnosti obvinilo 7. ledna 2021 společnost Boeing ze spiknutí s cílem podvést Spojené státy, zejména skupinu FAA pro hodnocení letadel (Aircraft Evaluation Group).

Americká vláda uvedla, že společnost záměrně zatajila před FAA a leteckými společnostmi podrobnosti o svém softwaru pro řízení letu. Společnost Boeing nicméně tvrdila, že za klamání federálních regulačních orgánů ohledně softwaru pro řízení letu MCAS jsou zodpovědní dva její techničtí piloti letounu 737 MAX.

Vláda pak s Boeingem sjednala dohodu o odložení trestního stíhání, což je forma narovnání trestních sporů, při níž může být obvinění zrušeno, pokud obviněný splní určité povinnosti ve stanovené lhůtě.

Společnost Boeing musela přijmout odpovědnost za své činy, které vedly k trestnímu obvinění, a zaplatit celkem 2,5 miliardy dolarů, což zahrnovalo pokutu 243,6 milionu dolarů a fond ve výši 500 milionů dolarů na odškodnění rodin obětí havárií letounů 737 MAX z let 2018 a 2019.

Boeingu zbývaly dva dny do konce zkušební lhůty, když panel dveří společnosti Alaskan Airlines vyletěl 5. ledna do povětří.

Společnost Boeing také musela dodržovat předpisy po dobu tří let ode dne podpisu dohody, tedy od 7. ledna 2021.

Během tohoto období se společnost musela vyvarovat spáchání jakéhokoli federálního trestného činu, nesměla popírat odpovědnost za obvinění a musela zavést program dodržování předpisů a etický program navržený, zavedený a prosazovaný tak, aby předcházel a odhaloval porušování amerických zákonů o podvodech v rámci celé své činnosti.

Boeingu zbývaly dva dny do konce zkušební lhůty, když kryt dveří společnosti Alaskan Airlines vyletěl do povětří.

Nenalakovaný letoun Boeing 737 MAX stojí zaparkovaný ve výrobním závodě společnosti 18. listopadu 2020 v Rentonu ve státě Washington. (David Ryder / Getty Images)

Údajné porušení předpisů

V dopise ministerstva spravedlnosti ze 14. května se uvádí, že společnost Boeing „nenavrhla, nezavedla a neprosazovala“ program pro dodržování předpisů a etický program, který byl požadován v rámci podmínek urovnání. Agentura však výslovně neuvedla, zda incident se společností Alaskan Airlines nebo jiné incidenty z roku 2024 souvisely s tím, že společnost Boeing neměla program pro dodržování předpisů a etiku.

Robert Clifford, hlavní právní zástupce rodin obětí havárií z let 2018 a 2019, řekl deníku The Epoch Times, že americké ministerstvo spravedlnosti neinformovalo jeho ani rodiny o činech nebo incidentech, které vedly k porušení dohody ze strany společnosti Boeing.

„Ministerstvo spravedlnosti nám sdělilo, že se ještě nerozhodlo, jak bude proti společnosti Boeing dále postupovat. Rodiny důrazně žádají Ministerstvo spravedlnosti, aby společnost Boeing stíhalo, a nepodporují vyjednání dohody o přiznání viny,“ uvedl Clifford po jednání s ministerstvem na konci minulého měsíce.

„Je zřejmé, že události z roku 2024, jako například Alaska Air, způsobily větší pozornost věnovanou dodržování předpisů společností Boeing a kontrole ze strany vlády, ale čekáme na informace o přesných detailech, které vedly ke zjištění [porušení],“ konstatoval již dříve.

„Abychom byli k Ministerstvu spravedlnosti spravedliví, velmi se snaží ,naslouchat‘ názorům rodin. Očekáváme tedy, že ministerstvo odejde z tohoto jednání s plánem na stíhání za spiknutí a všechny související trestné činy,“ prohlásil po jednání.

Ministerstvo v dopise rovněž napsalo, že si vyhrazuje právo shledat společnost Boeing v rozporu a porušení dalších podmínek dohody až do 7. července, kdy oznámí, jak hodlá v případu postupovat.

Možná trestní obvinění

Ministerstvo spravedlnosti by v případě trestního stíhání společnosti Boeing mohlo postupovat vícero způsoby.

Stíhání jednotlivců ve společnosti vyžaduje vyšší nároky na důkazy, řekl Neama Rahmani, bývalý federální prokurátor.

Neama Rahmani je bývalý federální prokurátor, který kdysi pracoval pro leteckou společnost. Deníku The Epoch Times řekl, že Ministerstvo spravedlnosti by mohlo udělit „obrovskou pokutu“, požadovat nezávislý dozor, který by zajistil, že Boeing dodržuje své závazky vyplývající z dohody, nebo stíhat jednotlivé osoby ve společnosti, například generálního ředitele Davea Calhouna.

Rahmani vysvětlil, že stíhání jednotlivců ve společnosti vyžaduje vyšší nároky na důkazy. Uvedl, že žalobci by mohli použít například textovou zprávu mezi vysoce postavenými manažery, která by přiznávala podvod.

Clifford uvedl, že existují „problémy s promlčením, které mohou bránit stíhání jednotlivců“. Existují i další cesty, které by agentura mohla využít. Clifford zmínil, že na stole jsou pravděpodobně pokuty, trestní obvinění proti společnosti Boeing, jmenování nezávislého pozorovatele, nová dohoda o odložení stíhání a „další jednání“.

(Vlevo) Ministerstvo spravedlnosti ve Washingtonu 14. ledna 2020. (Vpravo) Generální ředitel společnosti Boeing Dave Calhoun a rodinní příslušníci osob, které zahynuly při haváriích letů Ethiopian Airlines 302 a Lion Air 610 v pozadí, drží fotografie svých blízkých před slyšením senátního vyšetřovacího podvýboru pro vnitřní bezpečnost a vládní záležitosti o porušené bezpečnostní kultuře společnosti Boeing na Kapitolu,18. června 2024 ve Washingtonu. (Samira Bouaou / Epoch Times, Andrew Harnik / Getty Images)

Richard Levy, čtyřicetiletý komerční pilot a letecký konzultant, řekl deníku The Epoch Times, že Boeing bude pravděpodobně tvrdit, že zavedl změny, které reagují na případné obavy vlády nebo agentur, jako je FAA. Uvedl, že očekává další dohodu o zkušební době.

Řekl, že ačkoli nepředpokládá, že by jednotlivci ve společnosti Boeing čelili obvinění z trestného činu, mohlo by se to změnit, pokud by někdo ve společnosti během tří let platnosti dohody o narovnání „úmyslně podváděl“.

Letecký gigant Boeing 12. června Ministerstvu spravedlnosti argumentoval, že dohodu o odložení trestního stíhání z roku 2021 dodržel.

Ministerstvo spravedlnosti na žádost o komentář nereagovalo.

Co bude dál se společností Boeing?

Clifford uvedl, že se zdráhá spekulovat o tom, co americké ministerstvo spravedlnosti nakonec udělá, ale očekává, že bude pokračovat v trestním stíhání společnosti Boeing a stanoví datum veřejného soudního řízení.

Agentura uvedla, že společnost Boeing musí na porušení dohody o odložení stíhání reagovat do 13. června. Společnost má možnost vysvětlit povahu a okolnosti tohoto porušení a veškerá opatření, která společnost přijala k řešení a nápravě situace.

12. června však letecký gigant Boeing Ministerstvu spravedlnosti argumentoval, že dohodu o odložení trestního stíhání z roku 2021 dodržel.

Paul Cassell, profesor práva z University of Utah a další advokát rodin obětí havárie, řekl koncem dubna deníku The Epoch Times, že si není jistý, že vláda shledá Boeing vinným v porušení dohody. Neočekává ani, že by z něj vzešlo nějaké trestní stíhání, uvedl.

Rahmani řekl, že oznámení vlády by mělo být „vítanou zprávou pro oběti a právníky Boeingu“.

Rodiny a přátelé, kteří přišli o své blízké při havárii Boeingu 737 MAX v Etiopii 10. března 2019, protestují 10. března 2023 před sídlem společnosti Boeing v Arlingtonu ve státě Virginie u příležitosti čtyřletého smutného výročí od nehody. (Olivier Douliery / AFP prostřednictvím Getty Images)

Právní zástupci 15 rodin požádali 18. června Ministerstvo spravedlnosti o zahájení trestního řízení a peněžní trest ve výši 24,8 miliardy dolarů. Při té příležitosti se Calhoun během slyšení v Senátu omluvil pozůstalým.

Někteří odborníci na letectví zdůrazňují, že tento případ je pro Spojené státy neznámým územím.

„V takové situaci jsme ještě nikdy nebyli,“ řekl Michael Boyd, prezident poradenské společnosti Boyd Group International.

Deníku The Epoch Times řekl, že vláda by mohla Boeingu udělit pokutu, ale protože se jedná o „významného dodavatele letecké a obranné techniky“, který zaměstnává desítky tisíc lidí v obcích po celé zemi, mohlo by být obvinění několika jednotlivců stále na pořadu dne.

„Pokud půjdou po jednotlivcích, dokonce i po Calhounovi, Boeing jako společnost je během vteřiny sám odřízne,“ předpověděl Boyd.

Epoch sdílení

Facebook
Twitter
LinkedIn
Truth Social
Telegram