Redakce Epoch Times

17. 7. 2023

Ralph Norman (republikáni) hovořil na půdě amerického Kongresu o počátcích deníku The Epoch Times a osvětlil jeho trvalé poslání poskytovat čtenářům po celém světě necenzurované informace, přestože čelí útlaku ze strany čínského komunistického režimu. Pan Norman začal svůj projev vyprávěním příběhu Johna Tanga, zakladatele deníku, který v roce 1999 procházel doktorským studiem na Georgia Institute of Technology, když se po nečekaném zvratu událostí rozhodl založit noviny.

CELÝ PŘEPIS PROSLOVU:

Projev kongresmana Ralpha Normana z 13. prosince 2023

Předseda uděluje pět minut pánovi z Jižní Karolíny, panu Normanovi. Děkuji, pane předsedo.

Když John Tang v roce 1999 získával doktorský titul z fyziky na Georgijské technice, nikdy si nepředstavoval, že o nějakých 20 let později bude řídit čtvrté největší americké noviny podle počtu předplatitelů.

V té době čínská komunistická strana, právě začala pronásledovat duchovní disciplínu Falun Gong, kterou tehdy praktikoval zhruba každý dvanáctý Číňan, ráno v parcích před odchodem do práce prováděli pomalá cvičení.

Stejně jako při každé jiné kampani, pomocí níž komunistická strana někoho pronásledovala, se spoléhala na média, která ovládala, a to jak státní, tak soukromá, aby pronásledovanou skupinu démonizovala a izolovala.

Ve snaze démonizovat Falun Gong a ospravedlnit svoje pronásledování média nepřetržitě pouštěla nenávistnou propagandu útočící na tuto mírumilovnou mediační skupinu. John, který emigroval do Spojených států, zpovzdálí s hrůzou sledoval, jak jsou jeho přátelé pronásledováni pro své přesvědčení. John se rozhodl jednat, přestože neměl žádné zkušenosti ani investice. Ve sklepě domu na předměstí Atlanty ve státě Georgia založil Ta-ti-juan, čínské vydání deníku The Epoch Times.

John byl veden přáním poskytovat necenzurované informace nejen lidem v Číně, ale lidem po celém světě. Brzy další čínští Američané opustili svá dobře placená zaměstnání, aby Johnovi pomohli v jeho zdánlivě nemožném úsilí.

První zpravodajská skupina Epoch Times vznikla v Číně v roce 2000 a věnovala se klíčovým událostem s hlavním zaměřením na porušování lidských práv ze strany Komunistické strany Číny. Čínský režim však považuje jakékoli nezávislé zpravodajství o svém brutálním porušování lidských práv za hrozbu.

Během několika měsíců provedla čínská policie razii v podzemních redakcích a zatkla všechny reportéry a redaktory. Ve vězení se ocitli konkrétně Čang Jü-chuej a Š‘ Šao-pching, byli odsouzeni každý k deseti letům vězení, kde čelili častému mučení. Provoz Epoch Times China přešel do ilegality.

Přesto se čínské vydání rychle stalo předním webem o aktuálním dění v Číně s miliony čtenářů. Jeho tištěné noviny jsou nyní distribuovány po celé zemi, stejně jako v dalších 30 zemích po celém světě. Každý den mnoho Číňanů proniká přes internetový firewall čínského režimu, aby si mohli přečíst webové stránky Epoch Times. To vše nebylo snadné.

Od založení novin vede komunistická strana nepřetržitou kampaň za jejich úplné zničení. Strana vyhrožovala inzerentům novin, vedla neustálé kybernetické útoky na jejich webové stránky a jejich IT systémy a vyhrožovala příbuzným zaměstnanců žijícím v Číně.

Obtěžování se neomezilo pouze na Čínu. V roce 2006 se do domu jejich hlavního inženýra Petera Leeho vloupali útočníci, kteří ho přivázali k židli a zbili ho, než ukradli dva počítače. Mezitím v Hongkongu a roce 2019 založili útočníci požár v tiskárně novin. V roce 2021 vnikli ozbrojení muži do budovy a kladivy rozbili tiskařské zařízení.

Epoch Times také inspiroval hnutí Tuidang, což znamená vystoupit z komunistické strany, které vzniklo v důsledku vydání speciální série Devět komentářů o komunistické straně, která poskytuje dosud nejdůkladnější historický vhled do skutečné povahy Komunistické strany Číny. Více než 410 milionů Číňanů se v důsledku toho snažilo přerušit své členství v této straně a v jejích přidružených organizacích.

Uvědomujíc si, že komunistická strana vynaložila obrovské úsilí na infiltraci Spojených států amerických, zejména mediálních organizací, což vedlo k tomu, že mnoho amerických médií přenáší propagandu komunistického režimu, založil deník Epoch Times v roce 2003 anglické vydání a v roce 2004 začal vydávat tištěné vydání v New Yorku.

Nezávislé zpravodajství Epoch Times přilákalo ve Spojených státech velké množství čtenářů, a nyní se deník podle počtu předplatitelů, zařadil na čtvrté místo mezi největšími novinami v zemi. Jeho webové stránky čtou každý měsíc, každý den desítky milionů lidí. Stejně jako jeho čínský souputník, se anglický deník Epoch Times pyšní tím, že je nezávislý a slouží zájmům čtenářů.

Pod heslem pravda a tradice se Epoch Times drží nejlepších postupů a nejvyšších zásad žurnalistiky a snaží se vyzdvihovat to nejlepší z lidstva, aby inspiroval lidi. Epoch Times nyní vychází ve 36 zemích a ve 22 různých jazycích. Lidé, tohle všechno je o jednom slově: „svoboda“.

Děkuji vám a předávám slovo.