Čínská automobilka SAIC Motor zaslala obhajobu proti rozhodnutí Evropské komise (EK) o prozatímních dodatečných clech na dovoz elektromobilů z Číny. Dnes o tom informovala agentura Reuters. Komise podle SAIC nadhodnotila výši dotací pro velkou část posuzovaných projektů a ignorovala některé klíčové informace a protiargumenty, které automobilka předkládala.
Cílem obhajoby je „aktivně chránit legitimní práva a zájmy“ společnosti, sdělila automobilka. Vyšetřování EK ohledně elektromobilů podle ní navíc zahrnuje citlivé obchodní informace „nad rámec běžného vyšetřování“.
Automobilka už dříve uvedla, že komisi v této věci požádá o konzultace. „Evropská komise přehlédla některé informace a protiargumenty, které jí SAIC zaslala v průběhu vyšetřování,“ uvedl čínský výrobce elektromobilů na začátku července.
Evropská komise automobilku SAIC zařadila mezi nespolupracující automobilky. Firma tak čelí nejvyššímu možnému dodatečnému clu 37,6 procenta. Při započtení základního cla na dovoz z Číny tak bude každý elektromobil této značky při vstupu na evropský trh zatížen dovozními poplatky 47,6 procenta.
Komise zkoumala, do jaké míry subvence čínské vlády narušují při dovozu elektromobilů unijní trh. Stanovila individuální cla, která budou v případě čínské automobilky BYD činit 17,4 procenta a u automobilky Geely 19,9 procenta. Další výrobci elektromobilů v Číně, kteří spolupracovali při vyšetřování, podléhají clu 20,8 procenta.
Prozatímní protisubvenční cla vstoupila v účinnost 4. července, nejvýše na čtyři měsíce. „V tomto časovém rámci musí být přijato definitivní rozhodnutí o konečných clech prostřednictvím hlasování členských států EU,“ uvedla tehdy komise. Následně by podle ní přijatá cla platila pět let. Evropská komise je exekutivním orgánem Evropské unie a mimo jiné plní i roli antimonopolního úřadu.
Dovoz elektromobilů do EU v loňském roce vzrostl o 90 procent, přičemž 54 procent tohoto importu pocházelo z Číny. Většina elektromobilů vyvážených z Číny ale pochází od západních automobilek. Postupně však roste podíl cenově dostupnějších čínských značek.
Podle analýzy banky ING cla na jedné straně zpomalí snižování emisí CO2 kvůli cenové nedostupnosti elektromobilů, nástupu čínské konkurence na trh ale nezabrání. Čínská automobilka Nio v reakci na zavedení cel uvedla, že by mohla upravit ceny svých vozů v Evropě.