Klíčové zdravotnické agentury mají u Američanů pošramocenou pověst. Tito muži by ji mohli napravit.
Důvěra Američanů v úřady veřejného zdravotnictví se od pandemie snížila. Nejnižší propad zaznamenalo Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC). Přitom podle průzkumů provedených vědci z Harvardu více než polovina americké populace v roce 2021 CDC velmi důvěřovala. Následné průzkumy veřejného mínění financované Národním institutem zdraví (NIH) a CDC však ukázaly, že důvěra klesla v letech 2022 a 2023 na méně než 40 procent. Podobně, i když v menší míře, byly postiženy také Úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) a NIH.
Trumpem nominovaní šéfové těchto agentur zastávají názory, které se liší od názorů jejich předchůdců, což vytváří potenciálně napjatou dynamiku mezi současným personálem a jejich novým vedením.
Jaké jsou postoje nominantů ke klíčovým zdravotním otázkám a jak může jejich vedoucí role přeměnit úřady, v jejich čele zasednou?
Ředitel NIH: Dr. Jay Bhattacharya
Národní institut zdraví je největším sponzorem biomedicínského a behaviorálního výzkumu ve Spojených státech a na celém světě. Dr. Jay Bhattacharya je profesorem medicíny na Stanfordské univerzitě a ze svého nového postu bude rozhodovat o tom, do kterých oblastí výzkumu půjde potenciálních 50,1 miliardy dolarů tak, aby americkému lidu přinesli co největší užitek.
Katy Talentová, bývalá zdravotní poradkyně Trumpovy administrativy v Bílém domě, sdělila Epoch Times e-mailem, že Bhattacharya, dle jejího odhadu, reformuje proces financování, aby prioritu při schvalování výzkumných grantů mělo bádání po základních příčinách epidemie chronických onemocnění ve Spojených státech místo aby se výzkum zaměřoval primárně na vývoj léků na zmírňování příznaků.
Robert F. Kennedy Jr. jako nominant na ministra zdravotnictví ve svých předvolebních videích řekl, že nařídí NIH, aby financovala výzkum, který se zabývá příčinou nadměrných chronických obtíží Američanů, jako například zkoumání bezpečnosti potravinářských přídatných látek a různých chemikálií v životním prostředí. Volá také po důkladném randomizovaném kontrolovaném výzkumu přínosů a rizik očkování.
To by pravděpodobně změnilo směr financování výzkumu NIH. Ve fiskálním roce 2024 dostal NIH více než 46 miliard dolarů na svůj provoz. Většina finančních prostředků, seřazených v posloupném pořadí, šla do Národního institutu pro rakovinu, a poté do ústavů, které zkoumají infekční choroby, srdeční choroby, neurologii a duševní zdraví.
Jeho účty na sociálních sítích byly kritizovány za názory v rozporu se stanovisky prosazovaných vědců té doby. Přesto ve své kritice na internetu a v televizi nepřestal a zapojoval se do otevřených debat se svými protivníky.
Vzhledem k tomu, že Bhattacharya stál za svým přesvědčením i navzdory veřejné kritice, bývalý pomocný komisař FDA Peter Pitts řekl Epoch Times, že Bhattacharya podle něj bude nositelem změn..
Podle Meissnera Bhattacharya zajistí vědecký dialog v NIH bez politické zaujatosti. „Je to ten správný člověk, který přichází ve správný čas, aby NIH řidil,“ domnívá se. „Jay Bhattacharya vítá šanci vyslechnout si opačné názory… a dokonce i jeho kritici by připustili, že je ochoten zapojit se do diskuse s kýmkoli s odlišnými názory, jako to dělal během pandemie. A to je to, co je potřeba k obnovení dřívější význačné pozice NIH,“ konstatoval Meissner pro Epoch Times.
Ačkoli Bhattacharya kritizoval povinné očkování proti covidu-19 a zavádění očkovací pasů, nicméně není proti samotnému očkování proti covidu. Řekl, že vakcíny byly úspěšné v prevenci a kontrole šíření nemoci.
Komisař FDA: Marty Makary
Dr. Marty Makary je profesor chirurgie na Johns Hopkins School of Medicine a autor několika knih. Je považován za člověka, který si cení více důkazů než vědeckého konsensu. Makary dlouho kritizoval to, že lékaři spoléhali na konsenzus a skupinové myšlení při vědeckém zkoumání, což je ústředním tématem jeho připravované knihy Blindspots.
„Některé lékařské postupy jsou zakořeněny v dobrých datech, zatímco jiné se stávají folklórem,“ řekl dr. Makary v předchozím rozhovoru pro Epoch Times. Lékaři se podle něj zdráhají přizpůsobit novým důkazům, což může vést k léčbě, která je neúčinná nebo dokonce škodlivá.
Makary podobně kritizoval mnoho zdravotnických politik kolem covidu-19 a to ze stejných důvodů. Zvolený prezident Donald Trump ve svém prohlášení o nominaci uvedl, že je přesvědčen, že Makary „znovu vrátí FDA ke zlatému standardu vědeckého výzkumu a omezí byrokratickou zátěž“.
Podle Jerome Adamse, bývalého nejvyššího zdravotního poradce (Surgeon General) předchozí Trumpovy administrativy, je Makary považován za „nejméně překvapivého či kontroverzního ze všech dosavadních Trumpových rozhodnutí ve zdravotnictví“, řekl v rozhovoru pro STAT. Podle vybraných biotechnologických a farmaceutických expertů, s nimiž se v článku hovořilo, se má za to, že je rozumný a lze ho přesvědčit důkazy.
Makary je v současné době ve výkonné radě telemedicínské firmy Sesame, která pacientům předepisuje léky a přímo spojuje pacienty s lékaři. Makaryho veřejné komentáře po celou dobu pandemie ukázaly vyvíjející se pohled, který se přizpůsoboval, jak se objevoval další výzkum.
V září 2020, na začátku covidové pandemie Makary porovnal tehdejší počet zemřelých Američanů (200 000) s čísly z Číny, které byly nízké a prohlásil, že Amerika se měla uzavřít dříve a zavést univerzální směrnice pro roušky, aby bylo možné šíření viru kontrolovat. Později se však k těmto politikám postavil kriticky, když byly podávány dlouhodobě, kvůli následným ekonomickým a sociálním dopadům.
Kritizoval také způsob, jakým CDC vede záznamy o úmrtích na covid, a tvrdil, že navyšuje počty zemřelých na covid tím, že nerozlišuje mezi těmi, kdo zemřeli na covid a těmi, kdo zemřeli s covidem.
Očkování Makary uvítal, ale kritizoval pouze zaměření politiků na prosazování očkování bez zohlednění přirozené imunity a také to, že děti mají výrazně nižší riziko úmrtí na covid, za předpokladu, že nemají chronické zdravotní onemocnění.
„Představa, že musíme očkovat každého žijícího Američana, a v konečném důsledku každého novorozence, abychom pandemii zvládli, je založena na falešném předpokladu, že riziko úmrtí na covid je v populaci rovnoměrně rozloženo. Ale není,“ řekl Makary v rozhovoru pro US News.
Pokud jde o problémy s potravinami a chemikáliemi, na diskusi u kulatého stolu v Kongresu, kterou pořádal senátor Ron Johnson, Makary zopakoval přesvědčení, které Kennedy prezentoval během své kampaně.
„Otrávili jsme si dodávky potravin, vyvinuli jsme vysoce návykové chemikálie, které si dáváme do jídla. Stříkáme pesticidy, které zabíjejí nejen škůdce,“ pronesl Makary a dodal, že tyto chemikálie poškozují střevní bakterie a střevní výstelku, což vede k chronickému zánětu, který podle něj stojí za současnou epidemií chronických onemocnění.
Makary také vyjádřil svůj názor na náklady na zdravotní péči. Jeho bestsellery Cena, jakou platíme (The Price We Pay) a Bez zodpovědnosti (Unaccountable) kritizují obchodní model zdravotní péče za jeho netransparentnost a navyšování dluhů. V prvním z jmenovaných popisuje Makary příběh Henriho, jehož otci z Francie bylo ve Spojených státech po infarktu účtováno 150 000 dolarů za operaci srdečního bypassu. Chirurg ve Francii jim za stejnou operaci nabídl cenu 15 000 dolarů.
Nemocnice s rodinou vyjednávala a snížila cenu na 50 000 dolarů a poté na 25 000 dolarů, když se Henriho otec rozhodl pro operaci ve Francii. Makary poznamenal, že tato cena může být pro lidi s pojištěním ještě komplikovanější, protože jsou to pojistitelé, kdo vyjednávají náklady pro spotřebitele.
Ředitel CDC: Dr. Dave Weldon
Politik Dr. Dave Weldon se zaměří na opravdový účel CDC, tedy prevenci nemocí a upřednostní transparentnost, což současnému CDC chybí, uvedl Trump ve svém prohlášení o nominaci.
Weldon je dobře známý tím, že je skeptický vůči bezpečnosti vakcín a také jako kritik CDC. Během svého působení v Kongresu v letech 1996 až 2008 se Weldon třikrát pokusil předložit návrh zákona, který by zakázal rtuťové vakcíny. Návrh zákona byl pokaždé zablokován zdravotními podvýbory.
Weldonovy názory se úzce shodují s názory Kennedyho na zkoumání bezpečnosti vakcín a odstraňování střetů zájmů ve zdravotnických úřadech. Na začátku své výpovědi na slyšení v roce 2002 o vakcínách a autismu Weldon chválil očkovací systémy jako významný průlom. Kritizoval však nedostatek transparentnosti ze strany agentur jako je CDC. Ta podle něj neumožňuje badatelům přístup k údajům o bezpečnosti vakcín, a navrhl „otevřete je a dovolte objektivním vědcům, ať se na to podívají“.
Dodal, že pokud neproběhne otevřený dialog o bezpečnosti vakcín, nebude „nikdy spokojen s tím, že neexistují nějaká data naznačující, že některé děti mohou mít vážné vedlejší účinky“, včetně autismu.
S jeho nominací přitahují nyní jeho minulé komentáře a skepse k požadované MMR vakcíně vyšší pozornost. Pokusil se také předložit návrhy zákonů na odškodnění za zranění způsobení očkováním.
„Věřím, že Weldonovou pointou je, že kdykoli je podána vakcína… poskytovatel zdravotní péče musí zvážit, zda vakcína nabízí více ochrany než poškození,“ řekl Epoch Times Meissner, který je oddaným zastáncem vakcíny MMR (spalničky, příušnice a zarděnky). Podle něj se mohou přínosy a rizika každé vakcíny u každého jednotlivce lišit.
Weldon se v letech 2006 a 2007 pokusil předložit zákon o bezpečnosti vakcín a zajištění důvěry veřejnosti. Návrh zákona vyžaduje, aby americké ministerstvo zdravotnictví provádělo bezpečnostní výzkum, monitorovalo licencované vakcíny a podporovalo hlášení nežádoucích účinků vakcín, a že by to mělo být prováděno bez střetu zájmů.
Weldon při zveřejnění návrhu zákona tvrdil, že CDC nese odpovědnost za bezpečnost vakcín a jejich propagaci, což je neodmyslitelný střet zájmů, který stále více sklízí veřejnou kritiku. Návrh zákona by přesunul odpovědnost CDC za regulaci bezpečnosti vakcín na jinou nezávislou agenturu a odstranil by většinu výzkumu bezpečnosti vakcín z pod křídel úřadu. Vytvořil by také nezávislou kancelář, která by zkoumala potenciální problémy s bezpečností vakcín, jako je bezpečnost používání rtuti ve vakcínách.
Meissner řekl, že obnovení důvěry veřejnosti v CDC bude cílem Weldona, nicméně že to může vyžadovat rozsáhlou změnu kultury v centru. Podle něj v úřadu panuje skupinové smýšlení, kdy je „obtížné říci o vakcínách něco, co není pozitivní,“ řekl. Weldon po sobě v legislativě zanechal několik dědictví týkajících se potratů.
První z nich je Weldonův dodatek, který umožňuje nemocnicím a lékařům odmítnout potraty kvůli náboženskému přesvědčení bez toho, aby za to byli diskriminováni daným státem či místními samosprávami, například prostřednictvím financování.
Weldon předložil zákon o zákazu zneužívání plodů z roku 2006, který zakazuje výzkumným ústavům přijímat tkáně potraceného plodu, pokud byl plod úmyslně potracen pro výzkumné účely. Tento zákon podepsal v roce 2006 tehdejší prezident George Bush.
CDC potraty nereguluje, proto Weldonovy názory ohledně zachování života agenturu pravděpodobně neovlivní. CDC nicméně vydává pokyny pro antikoncepci.
Pitts nabízí pro nové kandidáty následující radu: „[Pokud] jsou v tomto byrokratickém prostředí úplně noví, musí ve stávající byrokracii skutečně najít lidi, kterým důvěřují a dokáží s nimi pracovat.“
„Když přijde nový šéf, je to pro zaměstnance děsivé,“ řekl Pitts, takže prvním úkolem každého nového vedoucího ve velkém vládním úřadě je vyslat zprávu, že „jsou tam, aby dosáhli věcí, na nichž se každý dokáže shodnout a že chtějí spolupracovat se zaměstnanci na tom, aby se věci posunuly kupředu.“
–ete–