Noviny útočí na úspěch umělecké společnosti prostřednictvím protináboženské optiky zaměřené na Falun Gong.
Zatímco většina společností zabývajících se múzickým uměním má finanční problémy a spoléhá na vládní nebo firemní dary, společnosti Shen Yun Performing Arts se podařilo prorazit se soběstačným obchodním modelem, který jí umožnil rozrůst se z jednoho na osm souborů, které souběžně vyrážejí na turné po světě.
Společnost založili praktikující duchovní disciplíny Falun Gong s posláním oživit tradiční čínskou kulturu. Prostřednictvím svého umění také Shen Yun zvyšuje povědomí o pronásledování, kterému čelí Falun Gong v komunistické Číně.
Přesto tento umělecký a finanční úspěch vyvolal opakované útoky The New York Times. Nejméně devět článků namířených proti souboru za méně než pět měsíců, včetně několika v týdnu před koncem roku.
Tentokrát progresivní deník vrhl společnost do negativního světla za udržování hotovostních rezerv. Článek se také pokusil vysvětlit úspěch Shen Yun tím, že někteří praktikující Falun Gongu dobrovolně věnovali čas nebo peníze na pořádání a propagaci představení.
Ve svých úvodních odstavcích zachází The New York Times tak daleko, že naznačuje, že Shen Yun „možná“ získal nějaké peníze nelegálně, ale poté toto tvrzení ponechává nepodložené. Reportéři listu v článku také uvedli nepravdivá prohlášení a zatajili čtenářům, že byli na tyto nepřesnosti upozorněni před zveřejněním, jak zjistil Epoch Times.
„Je pravda, že naše společnost zaznamenala pozoruhodný úspěch. Je také pravda, že jsme sami vybudovali nejrychleji rostoucí uměleckou společnost v americké historii. To, v čem se [The New York Times] naprosto mýlí, je to, proč a v mnoha ohledech, jak jsme to dokázali,“ uvedl Shen Yun v prohlášení.
Shen Yun se stal významným kulturním fenoménem a každý rok uvádí novou produkci klasického čínského tance, která představuje „Čínu před komunismem“, jak zní její slogan. Jeho taneční soubory, každý s doprovodem orchestru, vystupují každý rok pro asi milion diváků po celém světě.
Boj proti náboženské perzekuci
Falun Gong, duchovní disciplína sestávající z meditativních cvičení a učení založených na principech pravdivosti, soucitu a tolerance, se v Číně během 90. let stala nesmírně populární. V roce 1999 tuto se této praxi podle tehdejších oficiálních odhadů věnovalo 70 až 100 milionů Číňanů. Téhož roku nejvyšší vůdce Komunistické strany Číny, Ťiang Ce-min, obvinil Falun Gong ze soupeření s oficiální komunistickou ideologií a zahájil represivní kampaň. Režim začal zatýkat a posílat miliony stoupenců do věznic a pracovních táborů, aby často zemřeli kvůli mučení nebo jim byly odebrány orgány pro tehdy se rozvíjející transplantační průmysl.
Významná část praktikujících Falun Gongu v Číně a po celém světě byla aktivní v informování veřejnosti o pronásledování, často ve snaze pomoci rodinným příslušníkům, kteří jsou v Číně uvězněni nebo čelí týrání. Prakticky všechny tyto aktivity jsou prováděny na dobrovolném základě a v jejich volném čase.
„Praktikující Falun Gongu se snažili zorganizovat a najít kreativní a nenásilné způsoby, jak nejen pomoci své rodině a věřícím v Číně, ale také pomoci Číňanům a lidem na celém světě, aby se přestali podílet na pronásledování a prokoukli čínský režim a falešnou propagandu,“ uvádí Informační centrum Falun Dafa (FDIC), nezisková organizace monitorující pronásledování Falun Gongu.
„To pramení z hluboce zakořeněné víry běžné v mnoha náboženstvích, že dobré skutky jsou odměňovány a špatné skutky, zejména násilné pronásledování a zabíjení nevinných lidí, jsou trestány, když ne v tomto životě, tak po smrti,“ píše organizace v tiskové zprávě.
Navzdory obrovskému rozsahu pronásledování v Číně a snahám o jeho odhalení se sdělovací prostředky v Americe tímto problémem zabývaly málo. Výjimkou byla série článků Iana Johnsona na toto téma pro The Wall Street Journal, která mu v roce 2001 vynesla Pulitzerovu cenu.
Podle analýzy FDIC zveřejněné na začátku tohoto roku zvolily The New York Times z nějakého důvodu opačný přístup místo velkého příběhu o lidských právech. V prvních letech noviny papouškovaly propagandu čínského režimu proti Falun Gongu a poté tento problém prakticky ignorovaly, i když důkazy o zneužívání narůstaly.
FDIC zpochybnila načasování nejnovější série článků, které se shodují se zprávami informátorů, že čínský režim zahájil novou kampaň na „eliminaci“ Falun Gongu v zámoří.
V posledních letech se noviny obrátily k přímému útoku na diasporu Falun Gongu ve Spojených státech, zejména na Shen Yun. FDIC zpochybnila načasování nejnovější série článků, které se shodují se zprávami informátorů, že čínský režim zahájil novou kampaň na „eliminaci“ Falun Gongu v zámoří, „včetně zpráv v médiích bez viditelných vazeb na režim“, napsalo FDIC ve zprávě z 30. prosince.
„Karikatura Shen Yun z The Times překračuje každý kousek skutečného příběhu – příběhu krve, potu a slz statečných mužů a žen prchajících před pronásledováním v Číně,“ stojí v prohlášení Shen Yun.
Průlom v informovanosti
Mnoho praktikujících Falun Gongu vnímá úspěch Shen Yun jako průlom ve zvyšování povědomí o probíhajícím pronásledování, řekla pro Epoch Times Gail Rachlinová, realitní makléřka z New Yorku a bývalá výkonná ředitelka společností American Airlines, FedEx a Hilton. Patřila mezi první dobrovolníky Falun Gongu, kteří se snažili informovat americkou veřejnost o perzekuci v Číně.
„Když Shen Yun přišel, bylo to jako: ,Proboha, tohle je neuvěřitelná příležitost říct lidem víc o tom, kdo jsme’,“ vypráví.
Se svými zkušenostmi s pořádáním firemních akcí okamžitě nabídla pomoc při pořádání představení v New Yorku. „Shen Yun je náš nejlepší způsob, jak vyjádřit, co se děje. Je to naše vyjádřená svoboda,“ konstatuje.
Představení si získala nadšené recenze a je chválena pro své povznášející poselství, vysokou uměleckou úroveň a dokonalou produkci. Každou sezónu Shen Yun obsahuje jeden nebo dva taneční kusy zobrazující pronásledování Falun Gongu v Číně. Její moderátoři také sdělují publiku, že to je důvod, proč Shen Yun nemůže vystupovat v Číně.
Skupina praktikujících Falun Gongu žijící v určité oblasti obvykle pozve Shen Yun, zpravidla prostřednictvím místní neziskové organizace, aby vystoupil v nejlepším divadle v jejich lokalitě.Výtěžek z prodeje vstupenek se používá k pokrytí výdajů hostitelské organizace a smluvního poplatku za vystoupení placeného Shen Yun.
V některých případech místní hostitelé propagovali představení z vlastní kapsy a poté, co se rozběhl prodej vstupenek, se sami vyplatili. The New York Times použil jeden takový případ v Indianě během sezóny 2017/2018, aby nepravdivě tvrdil, že představení nevydělala dost peněz na to, aby se jim vrátily počáteční výdaje, a že k tomu o několik let později využila vládní granty.
Předseda hostitelské organizace, Indiana Falun Dafa Association, však před zveřejněním článku informoval reportéry New York Times v e-mailovém prohlášení, že jde o nepravdivou informaci. „Opravdu bych ocenil, kdybyste mohli poskytnout ,záznamy’, které používáte k těmto nepravdivým prohlášením,“ napsal, aniž by dostal odpověď.
Představení byla ve skutečnosti velmi úspěšná, vydělala dost peněz na pokrytí výdajů ve stejné sezóně a žádné vládní dotace nebyly třeba, vysvětlil pro Epoch Times a jako důkaz nabídl bankovní výpis z roku 2018.
Reportéři New York Times do svého článku nezahrnuli žádnou část jeho prohlášení. Tvrdili, že praktikující Falun Gongu pomáhají s představeními Shen Yun, protože to vnímají s „náboženským zápalem“ a jako prostředek k záchraně lidí před „přicházející apokalypsou“.
Epoch Times hovořily s asi pěti praktikujících Falun Gongu, kteří dříve pomáhali pořádat představení Shen Yun. Všeobecně odmítají jakékoli řeči o apokalypse. Místo toho identifikovali tři důvody pro podporu show. Sdílejí vášeň pro tradiční čínskou kulturu a věří, že její obroda poté, co byla zdecimována komunistickým režimem, je něco, co stojí za to úsilí. Zároveň vnímají představení jako duchovně povznášející pro diváky.
„[Představení] přináší naději a pomáhá lidem najít to nejměkčí místo v jejich srdci, laskavost v jejich srdci.“
— Xing Chen, moderátorka představení
„Přináší naději a pomáhá lidem najít to nejměkčí místo v jejich srdci, laskavost v jejich srdci,“ popisuje Xing Chen, která poslední čtyři roky moderuje představení Shen Yun v San Antoniu. „Prospívá to společnosti, lidstvu, a to je velmi smysluplná věc, takže jsem hrdá, že toho mohu být součástí,“ líčí.
Do třetice považují představení za účinnou cestu, jak informovat o represích v Číně. „To je důvod, proč to podporujeme, ne kvůli nějakému ,soudnému dni’,“ brání se Rachlinová.
Vyobrazení Falun Gongu jako víry v soudný den je starým propagandistickým trikem, který Komunistická strana Číny používala v prvních letech pronásledování. Bylo to opakovaně vyvráceno.
„Je… znepokojivé vidět, že některá témata v článku odrážejí se šokující podobností propagandu režimu proti Shen Yun a Falun Gong,“ uvedla společnost Shen Yun Performing Arts ve svém prohlášení a dodává: „Před 25 lety takové příběhy Peking formuloval, aby nás zbavil našich svobod, dehumanizoval a umlčel nás a obrátil lidi proti nám, aby usnadnil celostátní kampaň násilí a zabíjení.“
„Opětovné vynoření přesně těchto stejných témat na stránkách Times by mělo vyvolat vážné znepokojení v celé organizaci Times a jistě i mezi jejími čtenáři,“ myslí si soubor.
„Je… znepokojivé vidět, že některá témata v článku odrážejí se šokující podobností propagandu režimu proti Shen Yun a Falun Gong.“
— Shen Yun Performing Arts
Reportéři The New York Times dále tvrdili, že jedna členka personálu Shen Yun použila všechny své úspory na zaplacení vybavení a některých luxusních věcí pro Shen Yun a její zaměstnance a poté zemřela na rakovinu, protože jí chyběly prostředky na pokrytí léčby.
Společnost uvedla, že zaměstnankyně „byla vyzvána kolegy Shen Yun, aby omezila své zbytečné a někdy přemrštěné výdaje“ a její „neschopnost pečovat o své zdraví byla také předmětem obav ze strany okolí“.
„Po opakovaném odmítnutí péče členka personálu Shen Yun nakonec požadovala, aby byla převezena do nemocnice, a odvezli ji tam sami,“ píše se v prohlášení. „Celý příběh je srdceryvný a její děti mají náš největší soucit, protože chápeme, jakou krutou bolest si prožily. Ovšem nelze zapomínat, že činy a rozhodnutí [té ženy] byly samozřejmě její vlastní a byly realizovány navzdory opakovaným a někdy vášnivým napomenutím personálu Shen Yun,“ uvádí soubor.
Umělecká neziskovka
The New York Times se snaží vykreslit Shen Yun jako subjekt, který si vydělává peníze prostřednictvím darů, dotací a šetření nákladů. Avšak přehled financí společnosti odhaluje mnohem odlišnější obrázek. V roce 2023 pocházelo méně než 18 procent jejích příjmů z grantů a příspěvků.Za svůj finanční úspěch vděčí převážně silnému prodeji vstupenek, ukazují dokumenty.
„Jako mnoho start-upů jsme se na začátku spoléhali na osobní hrdinství, včetně dobrovolnického týmu pracujícího většinou po nocích a víkendech, abychom vybudovali náš sen… Jak jsme pokračovali v růstu, zvýšili jsme našim zaměstnancům platy a zlepšili služby,“ popisuje společnost.
Náklady na provoz svých operací označuje jako „značnou odpovědnost vzhledem k all-inclusive přístupu, který nabízíme našim lidem“. Podle společnosti dostává řada zaměstnanců ubytování a stravu zdarma.
„Pomáháme také financovat školy Fei Tian, které sdílejí náš kampus a poskytují plná stipendia pro všechny studenty. To zahrnuje ubytování a stravu v hodnotě asi 50 000 dolarů ročně,“ líčí soubor.
Jak společnost expandovala a její představení získávala na popularitě, zvýšily se také její příjmy, které v roce 2023 dosáhly přibližně 50 milionů dolarů. The New York Times si klade otázku, proč Shen Yun ukládá své peníze do banky, aniž by je utrácel nebo investoval, aniž by reportéři vysvětlili, proč by mělo být pro nějakou společnost hanebné držet si hotovostní rezervy.
„Chceme zajistit vysokou úroveň finanční připravenosti. Ve skutečnosti jsme byli schopni udržet si všechny naše lidi přes covidovou pandemii, i když jsme rok a půl nevystupovali. Pokud by to bylo potřeba, máme v úmyslu to zopakovat,“ uvedl Shen Yun ve svém prohlášení. Společnost zdůraznila, že své finance potřebuje řídit s dlouhodobou vizí.
„Podle Rachlinové je vyobrazování Shen Yunu primárně jako stroje na vydělávání peněz iracionální.“
„Fixace [The New York] Times na hotovostní rezervy naší společnosti se zdá být nemístná, možná částečně pramenící z neznalosti toho, co je zapotřebí k řízení organizace jako Shen Yun,“ uvedla společnost.
„Na rozdíl od velké většiny společností na světě zabývajících se jevištním uměním nemáme žádné firemní sponzory, žádnou pravidelnou vládní podporu a žádný aktivní program dárcovství členů. Přežíváme staromódním způsobem: hodnotou, kterou náš produkt přináší spotřebitelům,“ vysvětluje soubor.
Článek obvinil Shen Yun z „obcházení pravidel“, aby získal větší objem vládní podpory na dvě sezóny v době, kdy vláda nařídila během pandemie lockdowny a soubor tak nemohl vystupovat.
Shen Yun označil obvinění za „velmi zavádějící“. Podle Rachlinové je vyobrazování Shen Yunu primárně jako stroje na vydělávání peněz iracionální.
„Pokud chcete vydělávat peníze, existuje spousta jiných způsobů, jak to udělat,“ poznamenala.
V jevištním umění je notoricky obtížné vyjít s penězi z prodeje vstupenek. Společnosti jsou obvykle schopny vydělat jen tolik, aby pokryly asi polovinu svých výdajů, uvádí SMU DataArts, výzkumná firma v uměleckém průmyslu.
Shen Yun zahájil svou činnost v roce 2006 s nevalnými vyhlídkami. Neměl vybudováno žádné jméno, neměl domovskou scénu, nedisponoval příspěvky od vlády, korporací ani soukromých filantropů.
Společnost také přijala extrémně komplexní produkční strategii s vlastnoručně šitými kostýmy, obří digitální kulisou a živým orchestrem. Kromě toho se rozhodla každou sezónu vytvořit zcela nové choreografie, kostýmy, návrhy pozadí a hudební kompozice. A začalo to na přesycené newyorské umělecké scéně.
Chen považuje za bizarní, že The New York Times vrhají stín na Shen Yun, protože lidé jako ona souboru dobrovolně pomáhají. „Lidé teď žijí jen pro peníze, co? My máme svou duchovní stránku a usilujeme o něco nad rámec každodenního života, něco nehmotného,“ svěřila se Epoch Times.
The New York Times se opakovaně bez důkazů snažily naznačit, že zakladatel Falun Gongu pan Li Hongzhi ze Shen Yun finančně těží.
Pan Li, kterého praktikující Falun Gongu obvykle oslovují Shifu (čti ši-fu), tedy Učitel nebo Mistr, představil Falun Gong veřejnosti v roce 1992 prostřednictvím série seminářů po celé Číně. Hlavní učení pana Li bylo poté publikováno jako kniha „Zhuan Falun“. Kniha se stala národním bestsellerem v Číně, než byla režimem zakázána. Komunistická strana poté knihy zabavila a dokonce uspořádala jejich veřejné pálení.
Pan Li měl příležitostně přednášky na konferencích pořádaných praktikujícími Falun Gongu, hlavně v Severní Americe. Několik sbírek z nich bylo vydáno i knižně. „Pan Li nedostává žádné příjmy od společností přidružených k Falun Gongu, včetně Shen Yun, což je nezisková organizace,“ uvedlo FDIC v prohlášení z 30. prosince.
„Všechny knihy a instruktážní videa Falun Gongu jsou také k dispozici zdarma online ve více než 40 jazycích a účast na všech konferencích Falun Gongu je bezplatná. Je jasné, že finanční zisk nikdy nebyl jeho motivací,“ podotýká organizace.
– ete –