Umělci uvedli, že nerozumí tomu, že jejich snaha tvrdě pracovat je zneužívána proti nim.
Poslední z řady útočných článků deníku New York Times proti souboru Shen Yun Performing Arts – světové špičce v klasickém čínském tanci – je nejen fakticky nepřesný, ale podle současných i bývalých účinkujících zkresluje kulturu souboru.
Ve svém posledním článku, který vyšel 17. listopadu, New York Times zkresluje dohodu o praxi, kterou má Shen Yun uzavřenou se dvěma přidruženými náboženskými školami, Fei Tian College a Fei Tian Academy of the Arts, a která umožňuje talentovaným studentům vystupovat se souborem.
Článek naznačuje, že soubor spoléhá na nezletilé umělce a nutí je příliš tvrdě pracovat.
Společnost uvedla, že článek v New York Times je „plný nepřesností“.
„V průměru 85 procent těch, kteří tvoří účinkující souborů Shen Yun, jsou dospělí, zbývající místa jsou k dispozici talentovaným mladým lidem,“ uvedl Shen Yun v prohlášení.
„Studenti vystupují se Shen Yun v rámci učebního plánu schváleného ministerstvem školství státu New York.“
Zástupci Shen Yun ve svém prohlášení také vysvětlili, že primární umělecká forma souboru, klasický čínský tanec, „je záležitostí mladých lidí“ a že, podobně jako v gymnastice, „zlatými roky pro tanečníky klasického čínského tance je období zhruba od patnácti let do věku těsně po dvacítce“.
„Z tohoto důvodu Shen Yun nabízí výjimečným umělcům z řad studentů možnost zúčastnit se turné souboru jako součást jejich kurzů,“ uvedl.
Deník Epoch Times po zveřejnění článku vyzpovídal několik umělců – kromě desítek dalších současných i bývalých interpretů v posledních měsících.
Všichni charakteristiku souboru v podání New York Times zpochybnili.
„Mnoho z toho není založeno na faktech. Jen si říkám, jak se to vůbec mohlo publikovat, když to tak odbyli?“ ptá se Nika Zhang, houslistka a koncertní mistryně Shen Yun.
Všichni respondenti, s nimiž byl veden rozhovor pro tento článek, byli přijati na Fei Tian jako teenageři a začali vystupovat se Shen Yun v rámci svých studií.
Všichni uvedli, že se do Fei Tian přihlásili s nadějí, že se nakonec připojí k Shen Yun, který každoročně vystupuje pro zhruba milion diváků na nejprestižnějších světových scénách.
Shen Yun založili v roce 2006 praktikující Falun Gongu, duchovní praxe založené na principech pravdivosti, soucitu a tolerance. Od roku 1999 je tato skupina tvrdě pronásledována Komunistickou stranou Číny (KS Číny). Metody perzekuce zahrnují mimo jiné mučení, únosy, zabíjení a násilné odebírání orgánů.
Umělci Shen Yun rovněž Falun Gong praktikují a některá z jejich tanečních čísel zobrazují pronásledování v Číně.
Deník New York Times dlouhodobě posiluje propagandu KS Číny namířenou proti Falun Gongu. V posledních letech přinesl řadu kritických článků o diaspoře Falun Gongu ve Spojených státech, včetně několika letošních článků zaměřených na Shen Yun. Předchozí zprávy Epoch Times upozornily na skutečnost, že klíčové zdroje v reportážích New York Times o Shen Yun mají vazbu na KS Číny.
Poslání provázané s vírou
Umělci Shen Yun, kteří hovořili s deníkem The Epoch Times, považují za zarážející, že ctnost v podobě tvrdé práce je zneužívána proti nim.
„Tvrdou práci vykreslují jako něco špatného. Nevidím v tom žádný smysl. Vždycky jsem byla na svou tvrdou práci hrdá,“ říká Zhangová, která začala se souborem jezdit na turné v roce 2011 ještě jako studentka.
„Vezmou dobrou věc a udělají z ní něco hrozného,“ zamýšlí se Shindy Cai, tanečnice Shen Yun, která začala se souborem jezdit na turné v roce 2019 rovněž jako studentka.
Podle umělkyně je samozřejmé, že výkony na nejvyšší umělecké úrovni vyžadují značné úsilí.
„Když jdete na akademii Fei Tian a souhlasíte s tím, že pojedete na turné v rámci studentské praxe, víte, k čemu se upisujete. Víte, že to s uměním myslíte vážně, alespoň v tomto období svého života. A pokud chcete být umělcem, nemůžete být někým, kdo se bojí obětovat svůj čas a úsilí a bojí se trochy utrpení. Takové už prostě umění je,“ dodává Zhangová.
Lillian Parkerová, první sólistka Shen Yun, která začala se souborem cestovat v rámci turné ještě jako studentka v roce 2018, uvedla, že mnoho začínajících umělců „považuje za privilegium, že se mohou připojit k Shen Yun“.
„A myslím, že když se rozhodnete, že tohle je to, co chcete v životě dělat, samozřejmě do toho chcete dát své srdce,“ řekla Parkerová.
„Je to to, co jsme se rozhodli dělat se svým životem. Takže to, že to děláme dobře, nás činí šťastnými a přináší nám to naplnění.“
Umělci navíc uvedli, že poslání Shen Yun se prolíná s jejich vírou, což dává jejich umění hlubší smysl.
„Pokud všechno, co dělám, dělám jen pro slávu, bohatství, peníze, postavení nebo uznání, co jsem potom na konci svého života? Jen prach. Cítila bych se velmi prázdná,“ uvedla Caiová.
„Proto říkám, že Shen Yun je pro mě tak cenný, protože naplňuje mé srdce.“
Články v New York Times byly pro několik umělců velmi osobní.
„Mám pocit, že jsem v Shen Yun získal druhou rodinu… a když pak New York Times přijdou s takovými články, cítím to téměř jako osobní útok, jako útok na mou rodinu, útok na mé přátele,“ uvedl svůj pohled na věc první sólista Shen Yun Jesse Browde, jehož první turné jako studenta se konalo v roce 2019.
Zhangová uvedla, že se jí tyto články dotkly.
„Protože jsem velmi hrdá na to, že pracuji právě v tomto souboru, a věřím, že je to velmi, velmi poctivá společnost, a jsem velmi hrdá na to, co dělám,“ řekla.
Z interpretky umělkyní
Vystupování se Shen Yun během jejich studentských let bylo podle umělců neocenitelné.
„Vlastně jsem vyhrála jackpot,“ říká Caiová.
„Někteří umělci trénují celý život, jen aby mohli vystoupit na jevišti v tom jediném představení v prestižním divadle. A tady je Shen Yun, který dává tolika mladým umělcům šanci vystupovat na všech těch velmi slavných místech, v divadlech po celém světě.“
Všichni studenti Fei Tian mají plné stipendium, které zahrnuje ubytování a stravu a činí asi 50 000 dolarů ročně. Během turné jsou jim podle zástupců společnosti hrazeny veškeré náklady, včetně ubytování, stravování a dokonce i většiny volnočasových aktivit. Studenti také obvykle pobírají stipendium na osobní výdaje.
„Když to všechno sečtete, nejedná se o malou částku,“ podotýká Browde.
„Ani si nemusím o nic říkat. O všechno je vždycky postaráno.“
Zhangová doplňuje, že turné se Shen Yun je vzácná zkušenost, kterou jinde není možné zažít.
„Jste středoškolák nebo vysokoškolák, hrajete na housle. Kde jinde budete mít možnost vystupovat s profesionálním orchestrem… před tolika diváky po celém světě?“ dodala.
Je rozdíl mezi cvičením, zkoušením – nebo dokonce vystupováním na školním představení – a vystupováním v divadle před živým publikem, zmínilo několik umělců Shen Yun.
„To, co se naučíte ve škole, a zkušenosti, které získáte při skutečném vystoupení, se dramaticky liší,“ uvedla Ashley Wei, bývalá tanečnice Shen Yun, která je nyní členkou týmu projekčních techniků představení. Weiová začala se Shen Yun jezdit na turné v roce 2009 jako studentka.
„Můžete se naučit teorii. Na akademii se můžete naučit taneční pohyby. Můžete se protáhnout. Můžete se naučit techniky. Ale až na jevišti to skutečně uplatníte v praxi. A nejen to, musíte se naučit, jak být opravdovým účinkujícím v rámci živého vystoupení.“
Weiová vzpomínala, že když jako studentka začala vystupovat se souborem Shen Yun, vzali ji pod svá křídla zkušení profesionální tanečníci ze souboru a ukázali jí, jak na to.
Mnohé z toho, co se naučila, se netýkalo tance jako takového, ale spíše rad a triků, jak zvládnout spěch během živého vystoupení: jak zvládnout rychlé převlékání kostýmů, jak zacházet s rekvizitami, jak zůstat organizovaný.
„Jako začínající umělkyně jsem se toho za ty roky naučila tolik, a nebylo to proto, že by mě to naučila škola, ale proto, že mi tito umělci vydláždili cestu. To je kultura Shen Yun,“ říká Weiová.
Nejdůležitější však bylo zvyknout si na psychický tlak spojený s vystupováním před publikem.
„Když si stále více zvykáte na jeviště a na pocit, že jste na jevišti před živým publikem, tak se z vás stává skutečný umělec, a ne jen tanečník. A každý zkušený umělec vám řekne, že čas strávený na jevišti je jediný způsob, jak této zralosti skutečně dosáhnout,“ doplňuje Weiová.
Všichni se shodli na tom, že jim působení v Shen Yun pomohlo dozrát.
„Být tady v Shen Yun, být tady ve Fei Tian po všechny ty roky mě opravdu formovalo jako člověka, jako to, kým jsem, díky všem těm zkušenostem,“ řekl Steven Song, houslista Shen Yun, který jel na své první turné v roce 2015.
Nyní dokončuje magisterské studium na Fei Tian College.
„V době, kdy jsme se zdokonalovali v řemesle, jsme měli také možná tolik zkušeností s vystupováním jako velmi zkušení profesionálové. To není něco, co získáte cvičením ve zkušebně,“ řekl Song.
Držet krok s učivem
Pro studenty-umělce je náročné držet krok s učivem, ale Fei Tian vyvinul účinný způsob, jak toho dosáhnout, uvedli umělci.
Školy fungují podle převráceného rozvrhu, s přestávkou v zimě místo v létě. To znamená, že většina turné Shen Yun spadá mimo školní rok. Přesto mají studenti i během turné hodiny vyhrazené pro výuku. Kromě toho mají k dispozici tablety s videolekcemi a pracovními listy. Pokud kvůli nabitému programu během turné zmeškají hodinu, musí si ji později doplnit.
Pokud někdo zaostává, učitelé s ním pracují individuálně a najdou staršího studenta, který ho doučuje.
„Nakonec se skutečně naučíte podstatnou část jakéhokoli předmětu, který se máte naučit, ale zároveň berou v úvahu, že trénujete osm hodin denně, a mám pocit, že to neuvěřitelně dobře vyvažují,“ řekl Browde.
O kultuře Shen Yun vypovídá i to, že jsou zde vždy lidé připraveni pomoci, říká Caiová.
„Dostane se vám spousty pomoci a doučování, stačí o to jen požádat,“ dodala.
Většinou je to otázka toho, jak si dobře zorganizovat čas, doplnil Song.
„Pokud dáváte v hodinách pozor, myslím, že všechny úkoly jsou rozumné,“ uvedl.
„Myslím, že mnohokrát jsme prostě líní nebo příliš prokrastinujeme, pak práci neuděláme, a pak z toho opravdu šílíme, když se blíží termín odevzdání. Ale všechno je pro nás naplánováno tak, že když na sebe budete jen trochu přísnější, budete schopni práci udělat.“
–ete–