Ondřej Horecký

13. 2. 2024

Od 1. ledna 2024 si řidiči v České republice budou moci kupovat benzín Natural 95 pouze s označením E10. Palivo E10 je směs, která je složena z klasického benzínu s přídavkem maximálně 10 % bioethanolu, který se vyrábí z hmoty organického původu (např. některých plodin). Toto palivo má vyšší obsah biosložky a vyšší obsah kyslíku než doposud prodávaný benzín E5.

Přídavek biosložky snižuje podíl fosilních paliv a tím i emise CO2, u vozidel s katalyzátory pak přispívá ke snížení emisí uhlovodíků. A to je vlastně důvod, proč se é-desítka zavedla.

Proč přecházíme v Česku na palivo E10?

Jak možná správně tušíte, jde o nařízení EU související s klimatickými cíli. Cílem je snižovat emise skleníkových plynů v dopravě a zároveň zvyšovat podíl pohonných hmot z obnovitelných zdrojů energie.

Česká republika jako jeden ze států unie musí plnit klimatické cíle také a palivo E10 má být jednou z možností, jak snižovat emise. Protože všichni klíčoví distributoři paliv v Česku od ledna na E10 přešli, setkáte se s ním nyní na všech benzinových stanicích.

Je E10 bezpečné?

Ano je, ale ne pro všechny vozy. Starší modely s ním mohou mít problémy. Jejich seznam najdete například na webu www.e10info.eu. Z modelů značky Škoda sem patří Felicia 1.3 OHV (40kw and 50kW) s rokem výroby 1994-2001 a starší.

Podle našeho předního znalce motorů, profesora Jana Macka z ČVUT, je palivo E10 určitě bezpečné pro vozy mladší 16 let, což je průměrná životnost automobilů v České republice. Zároveň však upozorňuje, že tyto automobily nebyly běžně na tento druh paliv zkoušené po materiálové stránce, „takže je to v jistém směru tak trochu průzkum bojem, ale řekl bych, že nehrozí žádné nebezpečí“.

„U vozů starších, netvrdím, že těch 16 let je přesná doba, ale vím, že některé automobily, které už jsou skoro veteráni – na venkově potkáte ledacos – tak tam občas k nějakým problémům docházelo, například membrány v podávacích palivových čerpadlech atd. Prostě etanol dohromady s plasty nemusí vždycky dávat dobrou kombinaci. Takže vyloučit se u starých aut problém nedá, ale neřekl bych, že je to nějak zvlášť riskantní,“ dodává profesor Macek.

Server Tipscars.com upřesňuje, že etanol v palivu „ničí gumové a plastové části a těsnění palivového systému, protože z nich vysává změkčovadla, a dále urychluje korozi některých částí, protože vytváří korozivní kyseliny“. Jak to vyřešit? Server radí nechat si v servisu vyměnit některé levné díly jako např. těsnící kroužky, hadice nebo příruby za novější typy.

Další nevýhodou E10 jsou problémy se skladovatelností, což bude zajímat hlavně majitele aut, které delší dobu stojí, kupříkladu přes zimu. „Etanol, který je v benzínu obsažen ve vyšším poměru, je totiž mísitelný s vodou, která se kondenzuje v nádrži a absorbuje-li kritické množství vody, oddělí se od benzínu a vytvoří na dně nádrže (protože je těžší než benzín) vrstvu, na kterou auto samozřejmě nepojede,“ píše Tipscars.com.

Jak se E10 vyhnout?

Kdo se chce z nějakého důvodu palivu E10 vyhnout, musí si připlatit. Prémiová vysokooktanová paliva nabízená jednotlivými benzínkami jsou k dostání buď v kvalitě E5 nebo obsahují místo organického ethanolu syntetický ethyl terc-butylether (ETBE), který na rozdíl od lihové biosložky neváže vodu a neškodí dílům palivových systémů.

Patří sem například MOL EVO Plus od společnosti MOL, OMV MaxxMotion 100Plus od společnosti OMV, Verva 100 od společnosti Orlen (Benzina) nebo V-Power Racing 100 od Shellu.

Nepomůže si ani ten, kdo bydlí u hranic a pohrává si s myšlenkou, že by jezdil tankovat N95 k sousedům. Všechny okolní země dnes nabízejí benzín N95 pouze v kvalitě E10.

Související témata

Související články

Přečtěte si také

Staří odcházejí, mladí nechtějí. Jak české zemědělství zápasí s palčivým nedostatkem pracovních sil
Staří odcházejí, mladí nechtějí. Jak české zemědělství zápasí s palčivým nedostatkem pracovních sil

Malé platy, vysoký zápřah, špinavá práce, enormní byrokracie, to vše snižuje u mladých lidí atraktivitu zemědělství. Je farmařina opravdu na vymření? Jak se bude agrární sektor vyvíjet do budoucna? To vše se dozvíte v naší reportáži.

Z Německa odchází další špičkové firmy
Z Německa odchází další špičkové firmy

Počet podniků, které opouštějí Německo, je vyšší než za posledních 15 let. Známá jména jako Meyer Burger, Landliebe a Miele jsou jen špičkou ledovce. BDI předpokládá, že více než 40 % malých a středních podniků zvažuje odchod.

I když úřady tvrdí, že vakcíny proti covidu jsou bezpečné, očkovaní dárci krve mají určitá omezení
I když úřady tvrdí, že vakcíny proti covidu jsou bezpečné, očkovaní dárci krve mají určitá omezení

V ČR by dárce krve neměl jít na odběr v určité lhůtě po očkování proti covidu. V USA se dárcův očkovací stav zjišťuje, i když důvody tohoto požadavku nejsou přehledné.

Kde vzniká imunita? Možná budete překvapeni
Kde vzniká imunita? Možná budete překvapeni

Možná budete překvapeni tím, kolik různých typů imunitních buněk vaše tělo má a jak účinně navzájem spolupracují. Ještě zajímavější je, že většina těchto imunitních buněk vzniká v kostní dřeni…

Geopolitická zbraň KS Číny v hodnotě jednoho bilionu dolarů selhává
Geopolitická zbraň KS Číny v hodnotě jednoho bilionu dolarů selhává

Čínská iniciativa Pás a stezka ztrácí na atraktivitě kvůli skrytým vojenským ambicím, korupci a nedostatečným hospodářským výsledkům.