12. 7. 2024

Stálo to šest let a 32 milionů dolarů, ale nyní je Margravská opera v německém Bavorsku stejně pestrá, barevná a honosná jako před téměř 300 lety. Svobodný stát Bavorsko investoval do gigantického stavebního a restaurátorského projektu, který byl zahájen v roce 2012 a nakonec dokončen v roce 2018, ve městě Bayreuth celkem 29,6 milionu eur.

Původní barokní divadlo, které se nachází přímo uprostřed pěší zóny, přitahuje denně stovky návštěvníků, kteří jsou okouzleni jeho jedinečnou nádherou.

„Zvenku to vypadá celkem skromně,“ řekl jeden z nich v rozhovoru pro DW News, „ale při vstupu dovnitř působí třpyt zlata, kulisy a veškerá výzdoba nádherně a značně extravagantně.“

Pohled do divadelních lóží a na malované stropy v Margaretinské opeře v Bayreuthu den po jejím oficiálním znovuotevření v roce 2018 po šesti letech restaurování a rekonstrukce. (Christof Stache/AFP via Getty Images)
Pohled na jeviště den po oficiálním znovuotevření opery. (Christof Stache/AFP via Getty Images)
Pohled na divadelní lóže a malované stropy v Margravialově opeře v Bayreuthu po jejím znovuotevření. (Christof Stache/AFP via Getty Images)

Opera, kterou nechala postavit dcera pruského krále, markraběnka Vilhelmína Braniborská, jejímž bratrem byl Fridrich Veliký, sloužila několika účelům. Toto mistrovské dílo barokní divadelní architektury, postavené v letech 1745 až 1750, bylo symbolem královské moci, společenskou událostí a místem, kde markraběnka mohla uvádět opery, které sama složila.

Jen to nejlepší by mohlo stačit. Jeviště s hloubkou téměř 90 stop bylo v té době největší v Německu. Renomovaný evropský divadelní architekt Giuseppe Galli Bibiena navrhl zvonové hlediště ze stupňovitých srubů postavených ze dřeva a obložených dekorativně malovaným plátnem. Mnoho původních prvků, jako například sloupy a květinové mříže, bylo vyrobeno z měkkého, poddajného lipového dřeva.

Pohled na jeviště z lóží uprostřed. (Christof Stache/AFP via Getty Images)
Pohledy na interiér a dekorace po dokončení restaurátorských prací. (Vlevo: Daniel Karmann/dpa/AFP via Getty Images; vpravo: Nicolas Armer/DPA/AFP via Getty Images)
Pohled na divadelní lóže v Margravialově opeře v Bayreuthu. (Christof Stache/AFP via Getty Images)

Nová dvorní opera měla předčit všechna dosavadní velká veřejná divadla a v roce 1748 byla otevřena u příležitosti oslav svatby jediné dcery markraběnky Vilhelmíny. Byla uspořádána náročná slavnost, na níž byly uvedeny italské opery EzioArtaserse.

Podle Christine Magetové, manažerky moderní budovy, byla opera plná nejrůznějších akcí a také překvapení. „Bylo tam spousta kulis a dekorací, osvětlovací techniky, větrných strojů, výrobců mraků a nástrah. Bylo to, jako kdyby z nebe sestupovali bohové.” 

„A všechny tyto speciální efekty, které se odehrávaly na jevišti, byly navrženy jako způsob prezentace královské rodiny; jinými slovy, to, co se odehrávalo na jevišti, mělo odrážet to, co se odehrávalo v lóži. Inscenace měla oslavovat markraběnku.“

Pohled do interiéru před restaurováním. (Pierre Schoberth/CC BY-SA 3.0 DEED)
Exteriér Markgräfliches Opernhaus s barokní architekturou; (Vložka) Markgräfliches Opernhaus kolem roku 1900 (manfredxy/Shutterstock; Veřejné vlastnictví)
Detaily interiéru v roce 2017. (Nicolas Armer/DPA/AFP via Getty Images)

Markrabství se však mělo stát něčím mnohem víc než jen prostředkem k prezentování společenské prestiže a dějištěm významných královských událostí. Návštěva opery v 18. století připomínala návštěvu večírku. Lidé jedli, povídali si a tančili, a to i během představení.

Téměř po 300 letech se tato operní budova nepodobá žádné jiné: podle UNESCO je jediným zcela zachovalým příkladem svého druhu, kde 500 diváků může zažít autentickou barokní dvorní operní kulturu a akustiku. Za účelem obnovy této velkolepé budovy provedl bavorský zámecký odbor hloubkový uměleckohistorický výzkum.

Předělané jevištní kulisy viditelné přes otevřenou hlavní oponu a závěsy rámující jeviště se blíží podobě, jakou viděli první diváci. Byly provedeny komplexní opravy, aby byla zachována konstrukce budovy, včetně krovu, a zavedena opatření k zajištění bezpečnosti pro současné návštěvníky divadla.

Pohled na malované stropy Margravialovy opery v Bayreuthu po dokončení restaurátorských prací v roce 2018. (Christof Stache/AFP via Getty Images)

„Důležitým přínosem pro zachování této ohrožené památky bylo zejména vytvoření stabilní teploty v místnostech,“ uvádí UNESCO, které barokní divadlo v roce 2012 zapsalo na svůj Seznam světového dědictví.

Po letech obětavé práce se opona v Margravial Opera House konečně zvedla a sklidila velký potlesk. Na počest svatby z roku 1748 se pro současné publikum hrálo představení Artaserse.

Pohled na interiér opery z horních divadelních lóží. (Christof Stache/AFP via Getty Images)
Sochařská výzdoba z doby baroka. (Daniel Karmann/DPA/AFP via Getty Images)
Detail bohaté zlacené výzdoby po restaurování. (Daniel Karmann/DPA/AFP via Getty Images)
Širokoúhlý pohled na interiér opery v roce 2018, měsíc před jejím dubnovým znovuotevřením. (Daniel Karmann/DPA/AFP via Getty Images)

Turisté navštěvující bavorské mistrovské dílo jsou pokaždé ohromeni.

„Je to divadlo, které ve vás vyvolá chuť dívat se na operu,“ řekl jeden z nich.

Další se vyjádřil takto: „Viděli jsme obrázky, ale teď, když jsem tady, mi spadla čelist na zem. Je to nádhera.“

Jeden z respondentů, který si povšiml atmosféry oblíbené německé památky, řekl: „Atmosféra je úžasná – je velmi klidná a hřejivá.“

ete

Související témata

Přečtěte si také

INFOGRAFIKA: Pošramocená důvěryhodnost klimatických vědců
INFOGRAFIKA: Pošramocená důvěryhodnost klimatických vědců

Odborníci na životní prostředí předpovídají zkázu už mnoho desetiletí. Jejich volání jsou však tlumena desítkami minulých dramatických předpovědí, které se nenaplnily.

Soběstačnost, jádro a snižování byrokracie, předepisuje Kupka jako „léčbu“ Evropy
Soběstačnost, jádro a snižování byrokracie, předepisuje Kupka jako „léčbu“ Evropy

Ministr dopravy Martin Kupka včera komentoval na konferenci současnou Evropu a nabídl řešení, jak ji „vrátit mezi lídry v průmyslu“ a k dalšímu rozvoji.

Pokud bude ANO vládnout, zruší ministra pro vědu a výzkum, oznámil Havlíček. Kolik by ušetřil?
Pokud bude ANO vládnout, zruší ministra pro vědu a výzkum, oznámil Havlíček. Kolik by ušetřil?

Během proslovu na dnešním sněmu Akademie věd dnes místopředseda ANO Karel Havlíček zdůraznil, že pokud by v příštích volbách zvítězilo hnutí ANO a vládlo by, zruší post ministra pro vědu, výzkum a inovace.

Bartoš upozorňuje, že zákon ChatControl může vést ke „šmírování vaší soukromé komunikace“
Bartoš upozorňuje, že zákon ChatControl může vést ke „šmírování vaší soukromé komunikace“

Poslanec Ivan Bartoš (Piráti) dnes na sociálních sítích varoval před dalším projednáváním nařízení „ChatControl“ v Evropském parlamentu. Projednávání tohoto nařízení bylo v minulosti zastaveno a od září se opět debata o něm oživuje.

Sýrie po pádu Asada čelí masivním izraelským útokům, má nového premiéra
Sýrie po pádu Asada čelí masivním izraelským útokům, má nového premiéra

Vedení syrských povstalců, kteří v neděli svrhli režim prezidenta Bašára Asada, dnes jmenovalo novým premiérem Muhammada Bašíra.

Rozbouřené mozkové vlny škodí duševnímu zdraví, ale existuje řešení
Rozbouřené mozkové vlny škodí duševnímu zdraví, ale existuje řešení

Nerovnováha mozkových vln ovlivňuje náladu i chování. Moderní metody, jako PrTMS, meditace, trénink variability srdeční frekvence (HRV) či binaurální rytmy nabízejí účinnou pomoc i v domácím prostředí.

Recenze filmu – Pán prstenů: Válka Rohirů
Recenze filmu – Pán prstenů: Válka Rohirů

Poslední animované zpracování Pána prstenů sedí spíše než do žánru fantasy do formátu historického středověkého filmu. I přes pár fantasy prvků je celé zpracování tak nohama na zemi, že opravdu připomíná jiný žánr, než v jakém existuje svět Tolkiena, a má v podstatě v sobě i méně fantasy, než pozdější řady seriálu Hra o trůny.