Hodiny strávené na mobilních telefonech připravují děti o základní rozvoj získaný hrou a dalšími dětskými aktivitami.
Dětství je časem hry bez pracovních a ekonomických povinností. Je to čas, kdy si můžete užívat svobody, která se s věkem vytrácí.
Léta hraní jsou zásadní pro schopnost každého člověka vyrůst ve zdravého, schopného a funkčního dospělého člověka.
Dnes tyto hodiny dětství pohlcují chytré telefony. U rodičů se začaly ozývat obavy a fakta o důsledcích takového chování, což vyvolalo hnutí za ochranu dětí před vedlejšími účinky sociálních médií, videoher a neomezeného přístupu do online světa.
Výzva k akci
V roce 2018 uvedlo 65 % dotázaných teenagerů, že by si přáli mít lepší sebekontrolu nad používáním chytrých telefonů a trávit na nich méně času. Toto nežádoucí nutkání nyní může postihnout i mnohem mladší děti. V roce 2015 dostalo svůj první chytrý telefon pouze 11 % osmiletých dětí. V roce 2021 toto číslo vyskočilo na 31 %, vyplývá z údajů společnosti SellCell.
Odborníci varují, že čas strávený u obrazovky vystavuje děti malému, ale stimulujícímu světu, který podkopává jejich schopnost čelit realitě. Společenské hry a dobrodružství v reálném světě jsou přitom charakteristickými znaky zdravého dětství a podporují duševní a fyzický vývoj dítěte. (halfpoint, LightFieldStudios / Evanto)
Rodiče mohou u svých dětí rozpoznat příznaky nadměrného používání mobilních telefonů, pokud vědí, na co se zaměřit, řekl Epoch Times Dr. Anthony Anzalone, klinický psycholog ze Stony Brook Medicine ve státě New York. Patří mezi ně, že dítě je zaujato internetem, tráví značnou část času online a méně se věnuje úkolům v reálném světě.
„Některé děti ho budou používat jako způsob úniku před problémy nebo jako prostředek k uvolnění negativních nálad,“ řekl.
Rodiče si také mohou všimnout, že jejich děti jsou rozrušené, když musí odložit telefon, aby mohly dělat domácí úkoly nebo trávit čas s rodinou.
Důsledky mohou být mnohem hlubší, protože čas strávený online ukrajuje z dětství a výzkumy poukazují na významné vývojové problémy. Hnutí rodičů nazvané „Počkejte do osmé třídy„ nyní vyzývá rodiče, aby svým dětem neumožňovali přístup na internet dříve, než nastoupí do osmé třídy.
Více než 75 000 lidí se zavázalo, že svým dětem nedají mobilní telefon dříve než v osmé třídě. Zastánci slibu tvrdí, že počkat s poskytnutím chytrého telefonu dětem může zmírnit sociální tlak a ochránit je před rozptylováním a nebezpečím nekontrolovaného přístupu k internetu.
Dopad brzkého používání chytrých telefonů
Podle odborníků může brzké používání chytrých telefonů narušit vývoj dětí, protože je připravuje o možnost získat řadu kognitivních a sociálních dovedností, které jsou pro jejich růst nezbytné. Chytré telefony podporují sociální srovnávání, vystavují děti online násilí a sexuálnímu obsahu, zkracují dobu pozornosti, maximalizují rozptýlení a zvyšují počet případů kyberšikany – problémy, které by se daly do značné míry vyřešit tím, že by děti neměly internet na dosah ruky.
Vystavení dětí mobilním telefonům a sociálním médiím v raném věku může být rizikovým faktorem pro různé klíčové fáze vývoje dítěte, uvedla pro Epoch Times Dr. Catherine Nobile, psycholožka a ředitelka Nobile Psychology na Long Islandu v New Yorku. Rané dětství (0 až 5 let) je obzvláště důležitým obdobím.
Ve středním dětském věku (6 až 12 let) procházejí děti významným kognitivním, emocionálním a sociálním vývojem.
Dr. Catherine Nobile, ředitelka Nobile Psychology
„Nadměrná doba strávená u obrazovky v tomto období může u dětí bránit rozvoji jazykových a sociálních dovedností,“ řekla.
Následující roky jsou také kritické.
„Ve středním dětství (6 až 12 let) děti procházejí významným kognitivním, emocionálním a sociálním vývojem,“ uvádí Nobileová.
Na tato rizika upozorňuje hnutí Wait Until 8th (Počkej do osmi), které prosazuje hry venku, čtení a rodinné aktivity namísto hodin strávených na sociálních sítích a hraním her.
Podpora a zapojení Společenství
Tento závazek vybízí rodiče, aby shromažďovali podporu ve svých školách a zasazovali se o společné závazky v rámci tříd nebo obvodů. K aktivaci závazku je třeba, aby se k němu přihlásila skupina nejméně deseti rodin z jedné školy. Po aktivaci získají rodiny přístup k seznamu těch, kteří závazek přijali, a mohou spolupracovat na strategiích, jak se orientovat na dětství bez chytrých telefonů.
Dr. Vera Feuerová působí ve společnosti Northwell Health ve státě New York a specializuje se na dětskou a dorostovou psychiatrii. Pro Epoch Times uvedla, že zvýšený čas strávený před obrazovkami u velmi malých dětí snižuje jejich gramotnost, zejména počáteční čtenářské dovednosti. Jsou i další způsoby, jak ovlivňuje vývoj.
„Jedním ze dvou způsobů je přímý dopad obsahu, druhým je množství stráveného času,“ řekla. „Ale pak je tu také koncept, kterému říkáme ‚vytěsnění‘.“
Podle Feuerové je to obzvláště důležité, pokud jde o vývoj a vývojová stádia, protože když děti nemají možnost zapojit oblasti svého mozku, může technologie vytěsnit „příležitosti pro fyzický pohyb, lidský dotek, interakci tam a zpět [a] interakci tváří v tvář,“ řekla.
Izolace v „silách mobilních telefonů“
Noah Kass, licencovaný psychoterapeut z newyorského Brooklynu, potvrdil deníku Epoch Times, že problém nespočívá v tom, že by rodiny spolu trávily méně času než dříve, ale v tom, že jsou „spolu samy“, izolované a oddělené ve svých soukromých „silách mobilních telefonů“.
Kass poukázal na to, jak jsou rozhovory s partnery a dětmi neustále přerušovány notifikacemi, jako jsou textové zprávy, hovory, e-maily a upozornění na zprávy. „Ne všechny displeje jsou si rovny.“
Kass se odvolal na ikonický obraz americké rodiny z 50. let minulého století, která večeří u televize a sleduje své pořady.
„Ano, sledovali obrazovku, ale dělali to společně – bavili se spolu, smáli se a někdy dokonce sdíleli emotivní zážitky,“ řekl. „Zdá se, že technologie, a zejména používání chytrých telefonů, vytváří odloučení mezi rodiči a dětmi, což často vede k nedorozumění, protože členové rodiny nejsou plně přítomni, aby se navzájem slyšeli.“
Kass vysvětlil, že s narušením osobních vazeb se rodiny stávají citově i fyzicky zranitelnými.
„Používání mobilních telefonů ovlivňuje kvalitu rozhovorů mezi rodiči a dětmi, což rodičům ztěžuje poznávání života dětí a dětem ztěžuje upřímné vyjadřování myšlenek a emocí,“ řekl.
„Neomezené, neregulované a nekontrolované“ používání mobilních telefonů, zejména u malých dětí na konci základní školy a na začátku střední školy, vede k potížím při zpracování smyslových podnětů, zvládání emocí, jako je hněv a strach, a ke zvýšené hladině kortizolu, která zhoršuje jejich schopnost zvládat stres, uvedl Kass.
„U těchto dětí také dochází k oslabení vztahů v reálném životě, což vede k nárůstu příznaků deprese, jako je smutek, nízká energie a pocity osamělosti,“ dodal.
Změna přístupu rodičů k technologiím a dětství
Hnutí Wait Until 8th představuje posun v názorech rodičů na to, jak internet ovlivňuje jejich děti. Organizátoři hnutí doufají, že s rostoucím počtem rodin, které odkládají přístup k chytrým telefonům, se podaří podpořit dětství, které klade důraz na lidský kontakt a aktivní hru namísto izolace a času stráveného u obrazovky.
Dr. Michelle Deesová, certifikovaná psychiatrička z Luxury Psychiatry Medical Spa v Chicagu, uvedla pro Epoch Times, že když se rodiny nebudou navzájem rozptylovat mobilními telefony, budou mít jistě silnější vztah.
„Tento přímý přístup pomáhá rodinám sdělovat své pocity a myšlenky, a tím vytvářet hlubší vztahy,“ řekla. „Takové rozhovory mohou časem podpořit vřelost a soucit, které jsou základem každé rodiny.“
Dodala, že odložením používání mobilních telefonů mohou rodiny uskutečnit další společné činnosti, jako je hraní stolních her nebo aktivity mimo domov, které zlepší vztahy a vytvoří trvalé vzpomínky.
„Takové aktivity podporují vztahy prostřednictvím týmové práce a spolupráce,“ pokračovala. „Podporují vnitřní soudržnost rodiny [a] navíc kvalitní čas podporuje příležitost sdílet to, co se naučili během jednotlivých každodenních činností.“
Výuka technik všímavosti může dětem pomoci snížit stres a zvýšit jasnost mysli pro lepší zvládání problémů.
Deesová zdůraznila, že děti se snáze naučí zvládat své emoce a stres v prostředí bez mobilních telefonů.
„Bez neustálého odvádění pozornosti telefony se děti mohou naučit, jak zůstat v přítomnosti, což následně zlepšuje kontrolu emocí a stresu,“ řekla.
Doporučila také učit děti technikám všímavosti, které jim pomohou snížit stres a zvýšit duševní jasnost pro lepší zvládání problémů. Všímavost znamená být pozorný k našim osobním prožitkům, včetně našich myšlenek a pocitů v daném okamžiku.
„Být v daném okamžiku navíc může pomoci podpořit lepší kompetence tím, že zlepšuje emoční a situační uvědomění, což podporuje růst,“ pokračovala.
Podle Deesové děti, které tráví čas mimo zařízení, mají také možnost věnovat se kreativním činnostem, jako je kreslení a vyprávění příběhů, které jsou důležité pro regulaci emocí.
„Tyto činnosti mohou zvýšit jejich sebevědomí tím, že jim dají příležitost využít představivost a kreativitu,“ řekla. „Je zde také umělecký přínos, protože tvůrčí vyjádření se používá jako prostředek terapie a přispívá k emočnímu rozvoji člověka.“
Klíčové vývojové fáze ovlivněné brzkým přístupem k mobilním telefonům
Ernesto Lira de la Rosa, licencovaný klinický psycholog a mediální poradce nadace Hope for Depression Research Foundation, potvrdil deníku Epoch Times, že vývoj dětí se dělí na několik klíčových stádií a časný přístup k mobilním telefonům a sociálním médiím může každé z těchto stádií ovlivnit různým způsobem. Mezi hlavní fáze, které mohou být ovlivněny, patří:
Rané dětství (0-5 let):
Lira de la Rosa říká, že v této fázi si děti budují základní dovednosti v oblasti komunikace, regulace emocí a sociální interakce. Dodal, že pokud jsou děti vystaveny nadměrnému množství času stráveného u obrazovky, včetně mobilních telefonů, „může u nich dojít ke zpoždění ve vývoji řeči, potížím s pozorností a sníženému zapojení do imaginativní hry, která je pro raný kognitivní a emocionální růst klíčová“.
Střední dětství (6-12 let):
Lira de la Rosa uvádí, že střední dětství se vyznačuje rostoucí nezávislostí, kognitivním vývojem a sociálními dovednostmi a děti si začínají vytvářet pevnější vztahy s vrstevníky a pocit vlastní identity. „Používání mobilních telefonů a sociálních médií v této fázi může ovlivnit způsob, jakým si děti budují přátelství, což může mít dopad na jejich schopnost rozvíjet zdravé osobní sociální dovednosti,“ řekl.
Pokud jsou děti vystaveny sociálním médiím, mohou být podle něj zranitelné vůči kyberšikaně, tlaku vrstevníků a nevhodnému obsahu, což může ohrozit jejich emocionální pohodu a sebeúctu.
Dospívání (13-18 let):
Lira de la Rosa upozorňuje, že dospívání je kritickým obdobím pro utváření identity, emoční regulaci a rozvoj exekutivních funkcí. Vysvětlil, že přístup k mobilním telefonům a sociálním médiím může zintenzivnit sociální srovnávání a zvýšit vystavení kurátorským nebo nerealistickým obrazům života, což může negativně ovlivnit obraz těla a sebeúctu. Uvedl také, že „nadměrné používání mobilních telefonů může rovněž narušit spánkový režim, který je zásadní pro duševní a tělesný vývoj probíhající v období dospívání“.
Nastavení pravidel pro používání mobilních telefonů dětmi
Feuerová zdůraznila, že je důležité zajistit, aby v domácnosti platila pravidla a dohody týkající se používání mobilních telefonů a aby se tato pravidla vztahovala na celou rodinu včetně rodičů.
„Musíme mít směrnice a pravidla,“ říká Feuerová. „Je mnohem lepší začít s tím co nejdříve a postupně nechat děti získávat větší samostatnost, jak se učí orientovat a učit se používat technologie způsobem, který je pro ně užitečný.“
Doporučuje rodičům, aby pomohli svým dětem pochopit a uvědomit si používání mobilních telefonů. Feuerová navrhuje klást dětem otázky, jako např: „Jak se pak cítíš? Jak mrháš svým časem? Kolik času trávíš tím, že by sis přál/a, abys měl/a čas na jiné věci ve svém dni?“
Feuerová vyprávěla svou zkušenost se svým dítětem týkající se množství času, který tráví na telefonu. Požádala ho, aby se jednoduše podíval na množství času, které tráví na TikToku, „a o dva dny později TikTok ze svého telefonu vymazal“, řekla.
„Jsme závislí na svých přístrojích, jsme rozptýlení a nejsme ve spojení se svými dětmi.“
Dr. Vera Feuerová
Feuerová upozornila na to, že je důležité být dětem vzorem, pokud jde o čas strávený na zařízeních.
„Vím, že je to pro rodiče větší stres, ale ve skutečnosti je vzor tak důležitý, protože to děláme také,“ řekla. „Jsme závislí na svých zařízeních, jsme rozptylováni a nejsme ve spojení se svými dětmi, protože jsme sami zapojeni do toho, že jsme na tom či onom zařízení nebo si vyřizujeme práci či děláme své vlastní věci.“
Podle Feuerové je nejlepším přístupem k výuce zodpovědného používání mobilních telefonů vytvoření „rodinného plánu“.
„Všichni se na něm musí podílet,“ dodává. „A myslím si, že zejména dospívající mohou reagovat lépe, když nebude zátěž jen na nich a nebudeme mít pod drobnohledem jen jejich návyky.“
Feuerová doporučila přistupovat k této problematice tak, že se rodiče a děti sejdou jako rodina: „Musíme to dělat lépe. Musíme si udělat více času na to, abychom měli čas pro rodinu.“
Dalším problémem, který vzniká v souvislosti s používáním mobilních telefonů od útlého věku, je to, že se přístroj stává způsobem, jak uniknout světu, když jsou ve stresu.
„Děti se musí naučit, jak se zklidnit i bez přístrojů,“ řekl Feuer.
Odvykání od internetu
Jenny Sehamová, klinická psycholožka z lékařského centra Montefiore, vysvětlila deníku Epoch Times, že je důležité omezovat přístup k mobilním telefonům postupně.
Sehamová uvedla, že náhlé zavedení omezení používání mobilních telefonů u dětí může zpočátku vést k výbuchům hněvu a vzteku, protože děti se znovu přizpůsobují zvládání svých emocí, vztahům s vrstevníky a hraní si s méně technologiemi. „Dobrou zprávou je, že s přípravou a podporou rodičů lze přínosy pro vztahy mezi dětmi a rodiči a pro děti pozorovat téměř okamžitě a rozhodně již během několika dní,“ dodala. Podle Sehamové by rodiče měli být na tyto kroky připraveni, když své děti odnaučují nadměrnému používání mobilních telefonů:
- Trávit s dětmi více času. Méně času stráveného na mobilních telefonech znamená, že byste se měli připravit na to, že budete trávit více času se svými dětmi – to je dobré i pro rodiče.
- Vytvořte si „sadu pro zvládnutí situace“. Plánujte společně a seznamte se s tím, co vaše dítě rádo dělá. Zaměřte se na určení činností, které jsou pro ně příjemné, jako je čtení, pobyt venku, procházky se psem, kreslení a jiné umělecké aktivity, posezení u jídla a pobyt s kamarády. Tato sada se netýká jen používání mobilního telefonu nebo internetu, ale obecně toho, co dělat v těžkých chvílích.
- Potvrďte, co od svého dítěte požadujete. Ukažte svými vlastními činy, že je sice těžké, ale že je možné odejít od „rychlého řešení“, kterým je psaní zpráv, posílání příspěvků nebo rolování na sociálních sítích.
- Zapojte se do diskuse. Mluvte s dětmi o tom, jaké to je být ve společenských situacích bez přístupu k mobilnímu telefonu, a společně vymyslete strategii. Naplánujte způsoby, jak se s tím mohou vyrovnat, nebo scénáře, které mohou použít.
Kromě toho Sehamová doporučila, abyste si s dítětem promluvili o tom, jak může o telefonech komunikovat se svými kamarády.
„Formulujte to tak, že si mohou v danou chvíli užívat svět kolem sebe. Do svobody mobilních telefonů mohou pozvat i ostatní tím, že společně naplánují aktivity bez telefonů,“ řekla.
–ete–