Analýza zpráv
Očekává se, že růst vývozu vozidel z Číny v roce 2025 prudce poklesne, protože cla z Evropské unie a Spojených států začnou platit v plné výši, což sníží konkurenceschopnost čínských výrobců automobilů. Prognóza odráží širší zpomalení čínského vývozu a hospodářského růstu v novém roce.
Podle zprávy Čínské asociace výrobců automobilů, která byla zveřejněna 13. ledna, se očekává, že prodej automobilů v druhé největší ekonomice světa vzroste v roce 2025 o 5,8 % na 6,2 milionu kusů, což představuje pokles oproti růstu ve výši 19,3 % v roce 2024.
Krotká prognóza růstu čínského vývozu vozidel v novém roce kontrastuje se silným celkovým růstem vývozu v prosinci 2024, který znamenal devátý měsíc růstu objemu a nejvýraznější růst hodnoty za poslední tři roky.
Silné výsledky celkového čínského vývozu v minulém měsíci však mají rozumné vysvětlení: předzásobení některých výrobců, včetně automobilek, objednávkami v očekávání dalších cel, zejména ze strany Spojených států za druhé Trumpovy vlády. Tato vyhlídka by mohla vysvětlit skokový nárůst čínského vývozu do Spojených států o 15,6 %, což je nejvíce ze všech vývozních destinací.
Situace by se mohla změnit v letošním roce, kdy řada nových cel nabude plné účinnosti. Ta tvrdě zasáhnou čínský sektor elektromobilů (EV), který se snaží konkurovat americkému průkopníkovi Tesla. Mohly by také ovlivnit celkový hospodářský růst země, který již nyní zpomaluje, neboť vývoz stále tvoří velkou část její ekonomiky.
Navzdory hospodářskému pokroku, který Čína v posledních 30 letech zaznamenala, se tato země dosud nepřeorientovala na konzumní společnost, která by poháněla hospodářský růst, jako tomu bylo v případě největší světové ekonomiky – Spojených států – a jako je tomu v případě ostatních rozvíjejících se tržních ekonomik.
Kromě toho se v zemi dosud nevytvořil dobře integrovaný trh, na němž by se zboží mohlo volně pohybovat napříč regiony, podobně jako ve Spojených státech a Evropské unii.
Hospodářský růst Číny je proto i nadále závislý na vývozu. V roce 2023 bude vývoz země tvořit téměř 20 % HDP, zatímco ve Spojených státech to bude 11 %.
Zatímco tato strategie fungovala v počátcích otevírání Číny světovým trhům – kdy byl rozsah jejího exportu malý a oblast působnosti úzká – v současných podmínkách, kdy se její vývoz rozšířil, nefunguje. To staví druhou největší ekonomiku světa proti jejím hlavním obchodním partnerům, včetně Spojených států a Evropské unie.
Kromě toho je čínská vývozní strategie založena na napodobování, kopírování a replikování výrobků vyvinutých především ve Spojených státech a EU, nikoli na domácích inovacích. To nutí čínské vývozce konkurovat spíše cenou než skutečnou diferenciací výrobků, o čemž svědčí klesající velkoobchodní ceny neboli deflace.
Cenová konkurence následně poškozuje ekonomiky obchodních partnerů Číny, což je nutí přijímat opatření ke zmírnění nepříznivých účinků této konkurence, včetně protiopatření, jako jsou cla.
V říjnu 2024 například EU zavedla clo ve výši 45,3 % na čínské elektromobily a již za několik dní se očekává, že nová americká administrativa zavede vlastní nová cla, která se budou týkat nejen elektromobilů.
Varování Čínské asociace výrobců automobilů před nižším růstem vývozu vozidel v roce 2025 nepřekvapilo Georgiose Koimisise, docenta ekonomie a financí na Manhattanské univerzitě.
„Vyšší cla na některých trzích nutí čínské výrobce automobilů přehodnotit své strategie – zejména se zaměřením na hybridy – což může vést k novým nápadům a inovacím,“ uvedl pro Epoch Times prostřednictvím e-mailu.
„Pro běžného spotřebitele by případné malé změny cen mohly být vyváženy širokou nabídkou světových značek, které spolu soupeří o kus trhu.“
Koimisis se domnívá, že pokud se na zámořské trhy dostane méně čínských automobilů, může to mít ještě nějaké důsledky, například drobné zádrhele v dodávkách nebo menší výběr v určitých oblastech.
„Globální automobilový trh je však poměrně odolný a časem se mu přizpůsobí i ostatní výrobci automobilů, což pomůže udržet stabilní nabídku a rozmanitost pro kupující,“ řekl.
–ete–