Nový rámcový vzdělávací program pro školy by měl přispět ke snižování nerovností ve vzdělávání a posílit výuku zaměřenou na dovednosti, řekl dnes novinářům k zahájení veřejné konzultace tohoto programu ministr školství Mikuláš Bek (STAN). Ve veřejné konzultaci se mohou odborníci i veřejnost vyjádřit k návrhu změn pro základní i předškolní vzdělávání, čas na to mají do konce května. Podle nových učebních plánů by školy mohly začít dobrovolně učit v 1. a 6. třídách ZŠ od září 2025, povinně v těchto třídách od září 2027.
Takzvané rámcové vzdělávací programy (RVP) na rozdíl od dřívějších osnov od roku 2005 neurčují, co se má učit v jednotlivých ročnících, ale popisují, s čím se má žák seznamovat na různých stupních vzdělávání a co má umět na konci. Školy podle RVP vytvářejí vlastní učební plány, které se tak od sebe mohou lišit. Změny ve vzdělávání slíbila vláda v programovém prohlášení. Důraz by se podle ní měl klást na občanské vzdělávání, etickou výchovu, finanční a mediální gramotnost a kritické myšlení. O potřebě revize současných RVP se mluví zhruba od roku 2016.
Podle Beka by měl být nový vzdělávací plán natolik obecný, aby školy mohly učit podle tradičního rozdělení předmětů i využít alternativnější přístup k dělení výuky. Vzniknou také modely školních vzdělávacích programů, které by měly školám usnadnit práci. Žáci by si ve školách měli osvojit pochopení základních jevů a principů, vzdělávání by se mělo zaměřovat na dovednosti a schopnosti, ustoupit by se mělo od takzvaně encyklopedického přístupu ke vzdělávání.
„Nejde o to, aby toho bylo méně, co se učíme, ale trochu jinak v jiné struktuře, s hlubším ponorem do některých témat. V některých věcech prostě dojde k redukci toho rozsahu učiva, které dříve bylo pojímáno, jak jsem říkal, encyklopedicky,“ řekl Bek. Revize jsou podle něj evolucí toho, jak by se měly děti vzdělávat.
Úpravy vzdělávacích programů by měly podle náměstka ministra školství Jiřího Nantla pozvednout úroveň gramotnosti žáků. Pro základní školy má plán nastavit základní gramotnost čtenářskou a pisatelskou a matematicko-logickou. Výuka by se měla podle Nantla více přiblížit tomu, co je dětem srozumitelné, důraz by se měl klást také na osobnostní rozvoj. Větší by měl být podle Nantla i podíl volitelných hodin výuky tak, aby školy mohly vzdělání přizpůsobit potřebám jednotlivých žáků.
Bek očekává, že se u některých témat budou lišit názory lidí, zmínil například výchovu k rozvoji osobnosti či to, zda bude druhý cizí jazyk volitelný, nebo povinný. To podle něj ještě není rozhodnuté.