Podle odborníků se prostřednictvím tohoto hnutí do Číny vracejí tisícileté tradice, které překonávají komunismus.
Hnutí, které vyzývá Číňany k vystoupení z komunistické strany, představuje duchovní a kulturní obrození, v němž se vracejí tisícileté tradice země, uvedli odborníci na fóru na Capitol Hill 22. listopadu.
Číňané začali mírovou cestou ukončovat své členství v Komunistické straně Číny (KS Číny) poté, co deník The Epoch Times před 20 lety zveřejnil sérii úvodníků nazvanou Devět komentářů ke komunistické straně.
Od té doby se celkový počet těch, kteří přerušili jakékoliv spojení s režimem v Číně, vyšplhal na téměř 440 milionů, uvádí Globální servisní centrum pro vystoupení z Komunistické strany Číny, dobrovolnická organizace, která pomáhá těm, kteří vystoupili ze strany, a vede jejich evidenci.
Někteří z těch, kteří stranu opustili, byli kdysi členy juniorských organizací KS Číny, Mladých pionýrů (pro děti ze základních škol) a Komunistického svazu mládeže (pro dospívající).
Členství v těchto organizacích sice není povinné na papíře, ale v praxi ano. Studenti, kteří se k těmto dvěma skupinám do určitého věku nepřipojili, čelí stále většímu tlaku. Mohou mít dokonce menší šanci získat příspěvky na vzdělání.
S tím, jak postupují od člena Mladých pionýrů k plnohodnotnému členovi strany, musí Číňané slíbit režimu větší oddanost. Nejprve se od nich očekává, že budou straně „přispívat“, pak za ni budou „bojovat“ a nakonec budou „připraveni obětovat pro KS Číny vše“.
Piero Tozzi, personální ředitel dvoukomorové Kongresové a výkonné komise pro Čínu, uvedl, že vidí souvislost mezi vystoupením z KS Číny a tradiční čínskou kulturou.
Mnoho Číňanů, kteří vystoupili ze strany a přidružených organizací, tvrdí, že to dělají proto, aby se zbavili kontroly ze strany čínského režimu a vyhnuli se tomu, aby byli považováni za jeho členy, v případě, že bude někdy KS Číny pohnána k odpovědnosti za své zločiny v Číně nebo mimo ni.
„Je tu morální problém,“ řekl Tozzi po skončení fóra deníku The Epoch Times. „Reagujete na něj tím, že se jej už více neúčastníte. Nedáváte k tomu souhlas.“
Vystoupení z KS Číny, čínsky „tuidang“, je „aktivní volbou pasivního odporu“, řekl Tozzi účastníkům fóra.
Taoismus, starobylá čínská víra, hovoří o „wu wei“ neboli o tom, nechat věcem přirozený průběh, aniž bychom do nich příliš zasahovali.
„Někteří z nás, kteří studovali bojová umění, znají princip ,wu wei‘,“ řekl Tozzi. „Když narazíte na přesilu, místo abyste se jí snažili čelit a nechali se rozdrtit, ustoupíte.“
Hnutí tuidang je jako akt pasivní rezistence „velmi obtížně kontrolovatelné a potlačitelné“ a má „obrovský dopad“, řekl po skončení fóra.
John Lenczowski, bývalý hlavní poradce prezidenta Ronalda Reagana pro sovětské záležitosti, řekl po skončení fóra deníku Epoch Times: „I když lidé nejsou nijak zvlášť ideologicky uvědomělí, mají hlubší kulturní povědomí o tom, že na komunistické tyranii je něco špatného.“
Lenczowski, který je zakladatelem washingtonské postgraduální školy Institute of World Politics, dodal, že ani za starověké císařské vlády neměly čínské dynastie neomezenou státní moc jako dnes KS Číny.
Na fóru řekl, že „těžištěm“ KS Číny, bez něhož by strana možná ani nepřežila, je její vnitřní bezpečnostní systém a jeho jádrem je „kombinace informačního a komunikačního monopolu a ideologické linie strany“.
Podle něj je psychologickou strategií KS Číny vystavit lidi „fatalistickému smíření“ s tím, že jakýkoli odpor by byl marný a beznadějný. Proto jsou individuální rozhodnutí, která mohou lidé přijmout po prolomení komunistické psychiky, účinná při odstraňování kontroly.
Uvedl analogii s korálovými útesy, které přestanou existovat, když organismy, které se na nich drží, odejdou nebo odumřou.
Tuidang, „akt individuálního odloučení od stranického státu“, pomáhá „rozbít tento útes“, řekl Lenczowski.
Podle jeho názoru jsou tvrzení KS Číny o přidání „čínských charakteristik“ k marxismu a leninismu „spoustou nesmyslů“ a komunismus je „západní import“, který je „zcela neslučitelný s čínskou kulturou“. V Číně probíhá „válka idejí“ mezi komunismem a „prvky tradiční čínské kultury a náboženskými základy“, dodal.
Robert Destro, profesor práva na Katolické univerzitě v Americe a bývalý náměstek ministra zahraničí pro demokracii, lidská práva a práci, na fóru řekl, že tuidang je způsob, jak čelit KS Číny, která s lidmi v Číně zachází jako se „zbožím“.
„Musíme být realisté a pochopit, že to, co tu máme, je forma duchovního boje,“ řekl. „Pokud to jako takové nepochopíme, nebudeme vědět, jak se na to připravit.“
„Nechte stranu padnout“
Tozzi řekl, že západní svět by měl nechat hnutí tuidang proběhnout a „neměl by mezitím dotovat tyranii“.
„Nechte stranu padnout,“ řekl.
Kritizoval administrativu prezidenta George Bushe mladšího za to, že vyslala do Pekingu poradce pro národní bezpečnost Brenta Scowcrofta a pomohla KS Číny stabilizovat její moc poté, co v roce 1989 potlačila prodemokratické snahy čínských studentů při masakru na náměstí Nebeského klidu.
„Už nikdy bychom neměli stát na straně komunistické strany proti čínskému lidu,“ řekl Tozzi. „Nikdy více. A pokud dovolíme, aby strana padla, dovolíme čínskému lidu, aby se vrátil zpět.“
„Pouze potom, bez čínské komunistické strany, uvidíme skutečné znovuoživení čínského lidu.“
Nury Turkel, vedoucí pracovník washingtonského think tanku Hudson Institute a bývalý předseda americké Komise pro mezinárodní náboženskou svobodu, označil hnutí tuidang za „něco velmi významného“. Podle něj je „skutečně pozoruhodné, že více než 400 milionů lidí opustilo KS Číny nebo se rozhodlo z ní vystoupit“.
„To není jen číslo,“ řekl a připomněl, že lidé podstupují riziko, když učiní „významné rozhodnutí“ o vystoupení ze strany.
Mnoho Američanů nechápe, jak moc čínské lidi KS Číny ovládá, řekl Turkel.
Podle něj „KS Číny rozhoduje o všem“ a často vystavuje své obyvatele „špatnému zacházení, trestům nebo kolektivním trestům“.
Novinář Kim Se Hoon uvedl, že celý svět je „nějakým způsobem, formou či projevem v područí KS Číny“, ať už prostřednictvím iniciativy Pásmo a stezka, platformy geopolitického vlivu strany umístěné jako globální investice do infrastruktury, nebo prostřednictvím školních tříd, v nichž je výuka čínštiny prostoupena doktrínami KS Číny.
Kim řekl, že až si lidé uvědomí skutečnou situaci, nebudou již oddělovat otázky lidských práv od obrany a obchodu.
–ete–