5. 11. 2025

Poznámka redakce: Článek byl původně publikován v roce 2023. Některé údaje se mohly od té doby změnit.

Sochařka pracující s kovem proměňuje nalezený, sesbíraný a darovaný kovový odpad v nádherně propracované sochy zvířat, které dokazují, že odpad jednoho člověka může být pokladem pro druhého.

Třiadvacetiletá Leah Jefferyová z americké Georgie pracuje v kovozpracovně a už čtyři roky svařuje sochy zvířat z kovových zbytků.

Její zájem o tento druh umění začal na střední škole v kurzu svařování, který ji přivedl k tomu, aby si později udělala odborný diplom.

„Během druhého ročníku školy svařování jsem měla ve třídě trochu volného času,“ vypráví Jefferyová pro Epoch Times. „Viděla jsem, jak někdo vyrábí ptáky z lžiček, a napadlo mě, že by bylo skvělé to zkusit. Tak jsem se pustila do svého prvního projektu, sochy výra velkého. Říkala jsem si: ‚To je fakt skvělé,‘ a prostě jsem v tom pokračovala.“

(S laskavým svolením Leah Jefferyové)
(S laskavým svolením Leah Jefferyové)

Sochařka-samouk Jefferyová od té doby vytvořila podobizny nejrůznějších zvířat – od dravců přes kopytníky až po drobná zvířátka do dlaně. Používá jakýkoli kovový materiál kromě hliníku, který se nedá svařovat. 

„Místní cykloservis mi dává všechny své zbytky a odřezky… [používám i] náhodné věci, které najdu u silnice. Když je to kov, použiju to,“ vysvětluje Jefferyová. Její tvůrčí proces začíná rozhodnutím, jaké zvíře a v jaké póze ztvární.

(S laskavým svolením Leah Jefferyové)

Některé sochy zvířat jsou zachyceny v letu, jiné sedí, leží nebo jen tiše pozorují. Poté si umělkyně studuje fotografie a videa, aby zachytila proporce a charakteristické rysy zvířete.

„Když mám dost nastudováno, nakreslím si na pracovním stole obrys v poměru,“ popisuje. „Pak kolem sebe rozložím různé kusy kovu, příbory a úlomky a zkouším, co by k sobě ladilo a co by mohlo dobře vypadat.“

Podle jejích slov trvá dokončení jedné sochy od 15 do 50 hodin, v závislosti na velikosti.

Leah Jefferyová s jedním ze svých kovových děl. (S laskavým svolením Leah Jefferyové)

Proces začíná vytvořením těla, přičemž nejjemnější detaily – hlavu a výraz – nechává až na konec. Posledním krokem je zavěšení nebo upevnění hotové sochy, aby mohla být vyfotografována a vystavena.

(S laskavým svolením Leah Jefferyové)
(S laskavým svolením Leah Jefferyové)
(S laskavým svolením Leah Jefferyové)

Za své nejoblíbenější dílo považuje Jefferyová sochu páva. Když mluvila o inspiraci pro toto dílo, uvedla: „Inspirací bylo vlastně vitrážové sklo – někdo mi dal spoustu starých kousků, které měl doma nevyužité… Některé z nich měly zelený a modrý odstín, a to mi hned připomnělo páva.“

Tato socha patří k jejím větším dílům a má rozpětí křídel přes metr.

(S laskavým svolením Leah Jefferyové)
(S laskavým svolením Leah Jefferyové)

Dalším oblíbeným kusem je hlava lva, kterou vytvořila už v prvním roce své tvorby. „Opravdu se mi podařilo zachytit život zvířete – vypadalo, jako by dýchalo,“ říká.

(S laskavým svolením Leah Jefferyové)
(S laskavým svolením Leah Jefferyové)

Tvorba však přináší pro mladou umělkyni i výzvy. „Téměř u každé sochy přijde chvíle, kdy se na ni podívám a něco je prostě špatně,“ přiznává. „Nevím přesně co, tak na ni jen koukám a přemýšlím… Většinou nakonec musím rozebrat celou hlavu nebo část, na které jsem právě strávila celé hodiny, takže to bývá docela náročné. Ale nikdy nelituji, že se k tomu vracím a opravuji to, protože i když to někdy musím rozebrat několikrát, výsledek vždycky vypadá lépe.“

(S laskavým svolením Leah Jefferyové)

Ze svých zkušeností radí Jefferyová začínajícím umělcům, aby dělali totéž – opravovali chyby, ale zároveň věděli, kdy jít dál. „Vytvořte tolik děl, kolik jen můžete,“ poznamenává. „Jednoduše tvořte dál, protože s každým dalším kusem budete lepší.“

(S laskavým svolením Leah Jefferyové)
(S laskavým svolením Leah Jefferyové)

Podle Jefferyové je sochařství „daleko náročnější na mysl“ než „běžná práce“. Během čtyř let, co vytváří svůj svět kovových zvířat, se naučila lépe zachytit podstatu zvířat a kombinovat různé druhy kovu – například měď a mosaz – pro trojrozměrnější a propracovanější výtvarné výsledky. 

„Nikdy jsem si nemyslela, že se budu věnovat umění,“ sdílí. „Když jsem byla mladší, chtěla jsem dělat spíš něco praktického. Ale jakmile jsem začala tvořit sochy, uvědomila jsem si, jak důležité umění pro lidi, kulturu a společnost je.“

Jefferyová své práce sdílí na Instagramu.

Podívejte se na video:

(S laskavým svolením Leah Jefferyové)

Sdílejte s námi své příběhy na adrese namety@epochtimes.cz a odebírejte inspirativní newsletter na epochtimes.cz/newsletter.

ete

Související články

Přečtěte si také

Většina firem plánuje příští rok zvednout mzdy, informuje Hospodářská komora. Kde a o kolik?

70 % firem plánuje v roce 2026 zvyšovat mzdy, nejvíce ve zpracovatelském průmyslu a stavebnictví.

Tomáš Zdechovský: Kdo spí v demokracii, probudí se v diktatuře (rozhovor)

Europoslanec Tomáš Zdechovský připomíná, že svoboda není trvalý stav. Vysvětluje, proč její ohrožení začíná vždy nenápadně a proč musí být společnost bdělá.

Platit v hotovosti nad 250 tisíc v rámci obchodní činnosti bude už za rok v celé EU nelegální

Od července 2027 se má začít v EU uplatňovat nařízení, které stanovuje maximální výši obchodních plateb provedených v hotovosti na 10 tisíc eur. Vyšší platby budou muset být v celé EU vykonávány elektronicky.

Bez malých pravd narazíme na realitu, říká statistik Tomáš Fürst (rozhovor)

Tomáš Fürst se vrací k roku 1989, rozebírá hranice svobody i to, jak moderní ideologie ohrožují otevřenou debatu a proč je nutné chránit svobodu slova.

Cirhóza: příznaky, příčiny, léčba a přirozené přístupy

Jak předcházet cirhóze a snížit její riziko: klíčová doporučení od životního stylu přes léčbu základních onemocnění až po pravidelné kontroly.

Schillerová chce obnovit dluhopisy pro domácnosti už v příštím roce. Vyplatí se investovat?

ANO chce zavést dluhopisy pro fyzické osoby co nejrychleji. Pro domácnosti má jít o bezrizikovou investici, pro stát o výhodnou formu půjčky.

„Moudrost je cennější než rubíny“: Intelektuální život je pro každého

Intelektuální život není výsadou elit – stačí ticho, čas na četbu a odvaha klást si otázky o smyslu života.

O svobodě, odpovědnosti a odkazu listopadu 1989 s ředitelem ÚSTR Ladislavem Kudrnou (rozhovor)

Byl pátek, byl jsem doma a četl knihu od M. Remarqua Tři kamarádi. Události jsem vnímal zejména prostřednictvím starších spolužáků, rodiny a příbuzných. To sepětí bylo neuvěřitelné. Atmosféra nepopsatelná...

Pohled 111 – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=52458917
Aleje a jejich historické pozadí: Řád, stabilita, věčnost rodu

Aleje stromů, které šlechtici vysazovali v krajině, reprezentovaly důstojnost panství a staly se součástí krajinářského umění.