Dle zpráv čínských médií by měly do konce tohoto roku čínské letecké síly disponovat 60 stíhačkami J-20 – nejmodernějšími stroji páté generace.

Bitevní letouny páté generace momentálně vyrábí pouze Čína a USA. Rusko je zatím se svým strojem páté generace, Su-57, pouze v „prototypové fázi“.

V reakci na nedávné zprávy Pentagonu o čínských geopolitických ambicích a potenciálních hrozbách, včetně indopacifického regionu, americké letectví zvyšuje své úsilí v přípravách na potenciální konflikt s Čínou.

V neděli 9. května Spojené státy americké oznámily, že jejich letecké síly přesouvají 11 bitevních letounů F-35A na leteckou základnu Nellis v Nevadě, kde po více než 4 letech obnoví činnost 65. letky (65th Aggressor Squadron).

Nový program v Nellis bude mít za úkol cvičit americké piloty v boji proti čínským J-20 a případně i v budoucnu proti ruským Su-57.

Pacifický region

Čína v posledních letech v pacifickém regionu stupňuje svou výhružnou rétoriku o použití síly a vznáší teritoriální nároky, především vůči Tchaj-wanu.

Vážení čtenáři, nenechte si ujít to nejlepší z Epoch Times! Přihlašte se k našemu Newsletteru.

Ministr tchajwanské národní obrany 6. června potvrdil zahájení procesu nákupu amerických raket a tanků v hodnotě více než 2 miliard dolarů.

Pozadu nezůstává ani Japonsko. Dle serveru Nikkei Japonské obrané síly schválily objednávku třiačtyřiceti amerických stíhaček F-35B. Japonsko tak bude mezi spojenci USA disponovat největší letkou F-35-ek. Pro tyto bitevníky upravuje i své dvě největší válečné lodě Kaga a Izumo.

Země vycházejícího slunce zároveň kupuje dalších 63 amerických stíhaček jiných typů.

Čínské J-20

Byť jsou informace kolem J-20 považovány za státní tajemství, čínská vláda již nějaké informace médiím poskytla. 

Čínský portál Sina Military 3. června informoval, že první J-20 byly dodané v roce 2016 a koncem loňského roku měla čínská armáda ve své výzbroji 28 kusů těchto stíhaček. Do konce roku 2019 by jich měla mít 60 a před rokem 2021 by jich údajně měla mít přes sto.

O několik dní dříve stejný portál také informoval, že byť výrobce (státní firma) Chengdu Aircraft Industry Group má kapacitu pro 100 kusů strojů ročně, čínská armáda zatím tolik neobjednává ze dvou důvodů: technologie není ve finální fázi a cena letounů je vysoká.

Vážení čtenáři, nenechte si ujít to nejlepší z Epoch Times! Přihlašte se k našemu Newsletteru.

Největším otazníkem má být motor stíhačky. Ten momentálně dodává Rusko (Saturn AL-31F) a také se používá čínský motor WS-10C (motor pro stíhačky 4. generace). Číňané by dle svého vojenského experta Yin Zhuo-a eventuálně používali nový motor WS-15, o jehož vývoji zatím nejsou k dispozici žádné informace.

Překlad původního článku newyorské pobočky The Epoch Times: J. S.