Zuby jsou jedny z nejdůležitějších nástrojů našeho těla. Sice se bez nich obejdeme, ale kvalita života je daleko horší. Čím zdravější zuby máme, tím snazší všechno je, ať už jde o mluvení nebo konzumaci jídla.

Tak jako další aspekty péče o tělo (strava, cvičení apod.), i orální hygiena má svá specifika a pokud je budeme zanedbávat, může to lehce vést k zubnímu kazu nebo ještě něčemu horšímu. A to znamená bolest a velké výdaje, proto je prevence tak důležitá.

Čištění zubů je důležitým krokem k předcházení zubnímu kazu, leč nejde o jediný způsob, jak si zuby udržovat zdravé a silné. Tady je pár dalších tipů od zubařů, jak si zachovat zdravý chrup:

1. Pozor na spotřebu cukru

Pokud ve velkém pijete slazené nápoje anebo často podlehnete pokušení v podobě nějaké té sladkosti, vězte, že vašemu chrupu to nijak neprospívá. Cukr dokáže časem rozežrat zubní sklovinu a vytáhnout vám tak z kapsy slušný balík peněz.

A nejde jen o sladkosti, které by vás napadly hned, jako mléčná čokoláda nebo bonbóny. Také přírodní cukr v potravinách jako například ovoce, chléb nebo brambory, může zuby poškozovat. Když nebudete opatrní, zubní kaz se může objevit, i když zrovna nechroupáte Mars nebo Horalku.

dort
Ilustr. foto. (Couleur/Pixabay)

Nejlepší způsob, jak se cukru vyhnout, je jíst co nejzdravěji, ale také splachovat jídlo douškem vody. Dávejte si však pozor na to, co pijete. Dát si misku ovoce a zapít to velkou sklenicí džusu může být pro zuby stejně špatné jako po konzumaci jídla nepít vůbec.

2. Čistěte si zuby dvakrát denně

Když ráno vstanete, jedna z prvních věcí, kterou uděláte, by mělo být vyrazit si k umyvadlu. Ranní čistění zubů je obrovsky důležité a pravidelné vynechávání může hodně urychlit tvorbu kazů.

Čistit si zuby po každém jídle není nutné, ale mělo by k němu dojít alespoň dvakrát denně. Podle zubařů vám to zaručí, že vám zuby vydrží zdravé po delší dobu.

Nový koronavirus a nemoc COVID-19: Co o nich víme? (Epoch Times)
čištění zubů
Ilustr. foto. (Jenny Friedrichs / Pixabay)

Ovšem pozor! Pokud jste právě jedli nebo pili něco obzvlášť kyselinotvorného, například pomerančový džus nebo slazený nápoj, s čištěním chvilku vyčkejte. Kyselina dočasně oslabuje zubní sklovinu a efekt by tudíž mohl být kontraproduktivní, protože čištění zranitelné skloviny může mít za výsledek její poškrábání.

3. Buďte ke svým zubům něžní

Někdy si lidé ve snaze odstranit zubní povlak drhnou zuby tak divoce, že je mohou ve skutečnosti poškodit. Takže pozor jak na razanci, tak na to, s čím si zuby čistíte. Příliš tvrdý kartáček dokáže proces tvorby zubního kazu urychlit, a to platí zejména v případě osob s citlivými zuby.

Rovněž věci jako aktivní uhlí, které někteří lidé používají k bělení zubů, mohou ve skutečnosti vést k urychlení tvorby kazů, pakliže se používají příliš často. Pomyšlení na blyštící se bělavý chrup může být lákavé, ale přehánět to s drsnou uhelnatou pastou a dalšími bělícími přípravky může vést k tomu, že skončíte s daleko horšími vadami než jen s mírným zažloutnutím.

4. Pravidelně navštěvujte zubaře

Když člověk dospěje, může mít osvobozující pocit, že už nemusí chodit na každoroční kontrolu k zubaři, ale přesto byste se jí neměli vyhýbat a alespoň jednou do roka dentistu navštívit. To samé platí pro zubní hygienu.

Vážení čtenáři, nenechte si ujít to nejlepší z Epoch Times! Přihlašte se k našemu Newsletteru.

zubař
Ilustr. foto. (Michal Jarmoluk / Pixabay)

Vždy je lepší absolvovat rychlou každoroční kontrolu než potom zaplatit tisíce za vážnější zákroky. Čím častěji k dentistovi půjdete, tím méně toho bude mít pokaždé na práci a tím méně budete vy trpět. Je to jako s autem – čím častěji ho servisujete, tím menší pravděpodobnost, že se vám na něm něco pokazí.

5. Přestaňte kouřit

Většina zlozvyků má na zuby neblahý dopad. Cukr ve většině alkoholických nápojů chrupu jistě neprospívá, ale daleko horší je pro něj rozhodně kouření.

Cigarety poškozují plíce i srdce, to se ví, ale také vašim zubům mohou přinést vážné, dlouhodobé problémy. Kouření je jednou z hlavních příčin onemocnění zubních dásní, což může vést k tomu, že se vám mezi dásněmi a zuby vytvoří mezery.

kurak
Ilustr. foto. (Pixabay)

Tyto mezery jsou dokonalým útočištěm pro bakterie, které pak vyvolávají zubní kaz či dokonce vypadávání zubů. Kouření navíc vážně zpomaluje imunitní systém, takže když vám onemocní dásně, organismus se s útočníky hůře vypořádává.

6. Méně pojídejte

Všichni to děláme – usadíme se před televizí nebo za počítačem a tlačíme do sebe něco dobrého. Pojídáme, když studujeme, pracujeme dlouho do noci anebo když už nedokážeme vydržet do oběda.

Malá svačinka neuškodí, řeknete si, ale zubaři doporučují zredukovat, jak často to děláme. Držet se klasického jídelníčkového harmonogramu (snídaně, oběd, večeře) je dobré v tom, že se během dne netvoří tolik zubního povlaku, zejména když nahradíte obvyklou svačinku vodou nebo zeleným čajem.

A když už vás hlad nutí, abyste si něco dali, běžte na to od lesa. Jak už jsme zmiňovali, není to jen o tom, jak často jíte, ale také o tom, CO jíte.

7. Používejte flór

Zatímco cukry, kyseliny a bakterie se snaží vaše zuby narušit, flór je nerost, který dělá přesný opak. Chrání vaše „tesáky“ a zesiluje je. Zubaři doporučují denní užívání flóru, což má zabránit šíření bakterií v ústech.

Drtivá většina zubních past dnes flór obsahuje, ale i kdyby ne, flór se vyskytuje běžně ve veřejných zdrojích vody, takže pít vodu z kohoutku je další z cest, jak do sebe tento minerál dostat.

Upozornění: Tento článek je informativního charakteru a nemá sloužit jako náhrada za radu profesionálního lékaře.

Přeloženo z původního článku newyorské edice The Epoch Times.