Oblíbená videoaplikace z Číny TikTok, kterou používají zejména děti a mladiství, se stala terčem evropských spotřebitelů.

Největší česká spotřebitelská organizace dTest se přidala ke svým kolegům ze zastřešující organizace BEUC, aby 16. února podaly stížnost k Evropské komisi na platformu TikTok určenou pro sdílení videí.

„Během několika let se TikTok stal jedním z nejpopulárnějších sociálních médií s milióny uživatelů po celém světě. Přitom porušuje práva uživatelů v masivním měřítku. Nechceme, aby děti a mladiství při své zábavě byli vystaveni všudypřítomné skryté reklamě a nevědomky se proměnili v reklamní billboardy bez práv,“ zdůrazňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.


Tato aplikace podle ní vážně porušuje práva spotřebitelů v EU a její chování musí být předmětem řádného šetření. Některá ustanovení z „Podmínky služby“ sítě TikTok jsou nejasná a znevýhodňující.

Kromě toho čínská platforma nechrání nezletilé před skrytou reklamou a potenciálně škodlivým obsahem. Uživatelé jsou například zváni k účasti na značkových hashtagových výzvách, kde jsou vybízeni k vytváření příspěvků s konkrétními produkty, přičemž komerční záměr je před uživateli obvykle maskován účastí populárních influencerů.

Další výtkou je, že TikTok neinformuje jasně a srozumitelně uživatele o zpracování osobních údajů, takže uživatelé netuší, jaké osobní údaje jsou vlastně shromažďovány, za jakým účelem a z jakého právního titulu.

„Domníváme se, že toto chování může být v rozporu s obecným nařízením o ochraně osobních údajů, a proto jsme společně s našimi zahraničními partnery upozornili příslušné orgány. V České republice se jedná o Úřad pro ochranu osobních údajů,“ uvedla Hekšová v tiskovém prohlášení.

„Jakmile se zájemce zaregistruje, záhy zjistí, že za českou registrační webovou stránkou už nenajde žádné z podmínek použití této sítě v češtině. To je porušením jednoho ze základních práv spotřebitelů.“

Vážení čtenáři, nenechte si ujít to nejlepší z Epoch Times! Přihlašte se k odběru Newsletteru. Jednou týdně vám tak budeme moci zasílat výběr těch NEJ zpráv.

Na otázku Epoch Times, jaká je šance, že firma ByteDance, která TikTok provozuje, sjedná nápravu, Hekšová zareagovala se slovy: ,,Domníváme se, že šance na pozitivní změnu je poměrně velká. Uvědomujeme si, že se jedná o čínskou platformu, ale pokud tato chce působit na evropském trhu, musí se přizpůsobit vysoké úrovni ochrany práv spotřebitelů, která na evropském trhu platí.“

,,Pokud TikTok nebude naše pravidla respektovat, jsou v například v oblasti ochrany osobních údajů k dispozici velmi účinné donucovací nástroje. Mimochodem, orgány na ochranu osobních údajů již TikTok prošetřují, očekáváme, že zjištění BEUC zváží v kontextu probíhajících šetření a přijmou nezbytná opatření, aby zajistily, že TikTok bude GDPR respektovat.

Na nebezpečí spojené s používáním čínských aplikací upozorňuje řada odborníků, kteří poukazují na zneužitelnost citlivých dat. Čínské společnosti mají za povinnost sdílet s čínským režimem všechna data, pokud je o to vláda požádá.

Bývalý americký prezident Donald Trump vydal vloni v listopadu nařízení, kterým zakázal používání TikToku a dalších čínských aplikací v USA z důvodu „ohrožení národní bezpečnosti“. Zákaz by nicméně pozastaven v rámci soudního řízení, k němuž se tvůrci aplikace uchýlili.

TikTok je ze stejných důvodů, společně se stovkami dalších čínských aplikací, zakázán také v Indii, a to od června 2020.