Zdenka Danková

10. 5. 2021

Michal Berg ze strany Zelených v ČR upozorňuje na to, že zatímco byla pozornost veřejnosti upřena na případ Vrbětice, na řešení covidu nebo vztahy s Ruskem, schválila vláda v tichosti smlouvy, které dál pomáhají kanálu Dunaj-Odra-Labe.

V minulém týdnu totiž vláda uzavřela dohodu s Německem o zlepšování splavnosti Labe a na spadnutí jsou první práce na oderské větvi kanálu Dunaj-Odra-Labe na hranicích s Polskem. Vše podle Zelených, bez ohledu na převažující názory poukazující na negativní dopady a celkovou nekoncepčnost „tohoto megalomanského projektu“.

Michal Berg si myslí, že je to „nestoudné“, a navrhuje zaměřit se místo kanálu Dunaj-Odra-Labe na modernizaci železniční dopravy.

„Po desítkách let neúspěšných pokusů o lepší splavnost Labe a zbytečně vynaložených stovkách milionů korun by snad už všem zúčastněným mohlo být jasné, že přírodě neporučíme. Místo destruktivní regulace toku naší největší řeky musíme cennou krajinu v okolí Labe chránit, stejně jako chráněné a vzácné biotopy meandrující Odry,“ upozorňuje Berg.

„Velmi si slibuju od toho, že na podzim v Německu vyhrají Zelení volby a tyto smlouvy, které ničí naše řeky, budou zrušeny. I proto jsme s našimi zelenými kolegy z Německa v kontaktu,“ dodává.

Navíc říční nákladní doprava ve 21. století není v české kotlině rentabilní. Svůj dopravní význam mohla mít v dobách, kdy ještě nebyla vybudována železnice.

„V našich podmínkách nedává projekt megalomanského kanálu smysl, na tom se shodnou nezávislí experti na dopravu i ekonomové. Lodní doprava v dnešní době rozhodně není ´zadarmo´, jak často mylně argumentují příznivci kanálu,“ komentuje kontroverzní projekt DOL spolupředsedkyně Zelených Magdalena Davisová.

„K miliardám korun utopených v betonu musíme totiž přičíst i nevyčíslitelnou cenu nenávratně zničené přírody,“ říká Davisová.

Již vloni česká vláda 5. října 2020 schválila i přes silný odpor ekologů a odborníků první přípravy projektu mezi polským přístavem Kędzierzyn-Koźle a ostravským Svinovem. Výstavba první části kanálu byla vyčíslena na 15 miliard.

Více o situaci na Labi naleznete zde.

Související články

Přečtěte si také

Dotace na elektromobily nejsou třeba, na trhu se prosadí samy, myslí si ministr Kupka
Dotace na elektromobily nejsou třeba, na trhu se prosadí samy, myslí si ministr Kupka

Podle ministra dopravy Martina Kupky není třeba dotovat koupi elektromobilů, cestu na trh si najdou samy, jakmile spadnou ceny. Stát zainvestuje 5 miliard do dobíjecích stanic.

Trump se setkal s polským prezidentem Dudou v Trump Toweru
Trump se setkal s polským prezidentem Dudou v Trump Toweru

Bývalý prezident Donald Trump se ve středu večer v New Yorku setkal s polským prezidentem Andrzejem Dudou, přičemž dvojice diskutovala o zásadních mezinárodních otázkách, jako je situace na Ukrajině, Blízký východ a výdaje NATO.

„Jsme v té nejhorší čtvrtině v rámci Evropy.“ Obezita u dětí se v ČR zvyšuje, má vliv i na duševní zdraví
„Jsme v té nejhorší čtvrtině v rámci Evropy.“ Obezita u dětí se v ČR zvyšuje, má vliv i na duševní zdraví

Na téma Obezita, vliv prostředí a duševní zdraví se ve středu v Poslanecké Sněmovně konal kulatý stůl, kde se sešli a diskutovali spolu zástupci různých odvětví medicíny, kteří se problému obezity u dětí věnují.

„Přece nechceme ztratit další generaci.“ Senátoři chtějí širší diskuzi o vlivu sociálních médií na děti
„Přece nechceme ztratit další generaci.“ Senátoři chtějí širší diskuzi o vlivu sociálních médií na děti

Senátorka Daniela Kovářová iniciovala širší diskuzi o negativních dopadech nových médií a sociálních sítí na děti a eventuálně problematiku i legislativně omezit. Kolegové z podvýboru ji podpořili.

Vít Rakušan a jeho slavná výjimka z migračního paktu
Vít Rakušan a jeho slavná výjimka z migračního paktu

Vít Rakušan tvrdí, že z migračního paktu budeme mít výjimku kvůli velkému počtu ukrajinských uprchlíků. Nebudeme prý muset přijímat migranty, ani platit pokutu půl milionu Kč za nepřevzatého migranta. Už v červenci 2023 jsem psal o tom, že s výjimkou pro Ukrajince v migračním paktu je to mnohem složitější.