Zdenka Danková

10. 12. 2021

Jako dříve narození jsme milovali pořady Eduarda Hoffmana, ve kterých nám sugestivně vyprávěl – i ukazoval, jak se tvoří animovaná pohádka. Klubíčko vlny, které se začne hýbat. Nebo uzel na kapesníku. Oživne a už běží jeho proměny a příběh. Oživlé hračky, panáčci, zvířátka… Byli jsme okouzleni, jak plynulým pohybem vnikají animované pohádky. Líbila se nám jak jejich tvorba, tak i samotné dílo.

V té době ještě dávno neexistovala videa, chytré telefony, počítačové hry apod. a na filmy jsme si museli zajít do biografu. Hodně se četlo, ale fenomén animovaných pohádek, loutky nebo figurky stvořené z různých materiálů a skládaček – tak vkusné a něžné – navozují jméno jedné nejznámější tvůrkyně – Hermíny Týrlové.

Hermína Týrlová (*11. prosince 1900) se narodila v chudých poměrech, v hornické rodině. Od svých 11 let zůstala sirotkem a spolu se sourozenci se ocitla v sirotčinci, kde vyrůstala. Znenáhla však se na ni usmálo štěstí – v patnácti letech již se ocitla v Praze a vystupovala v divadle Uranie jako tanečnice a herečka. To byl její start, než se stala scénáristkou, režisérkou a animátorkou, jednou z nejznámějších v Čechách i v cizině.

V začátku potkala v Praze Karla Dodala, který ji seznámil s animovaným filmem, jehož byl již od 20. let minulého století průkopníkem. Pod jeho vedením se tehdy Týrlová učila kreslit a fázovat.

Z prvního kresleného filmu Karla Dodala a Týrlové Zamilovaný vodník, který vznikal v závěru dvacátých let, se dochovalo pouze torzo. Jako kreslička a animátorka získávala pak zkušenosti v Elekta Journalu a jako hlavní animátorka se podílela na rozsáhlé produkci Ire-Filmu.

Věnovala se převážně loutkové animaci a její umělecká kariéra je spojena s Filmovým studiem ve Zlíně. Snad proto, že záhy přišla o své rodiče, svoji mnohočetnou a mezinárodně oceňovanou tvorbu zasvětila především nejmenším dětským divákům.

Spolu s několika tvůrci, jako byli např. Jiří Trnka, Karel ZemanBřetislav Pojar aj. se stala spoluzakladatelkou českého animovaného filmu. K jejímu nadání přispělo, že její otec býval řezbářem, a to Hermínu ovlivnilo ve vztahu k loutkám.

Během zhoršené situace vyvolané 2. světovou válkou Týrlová přesídlila z Prahy do Zlína, kde jako zkušená animátorka dostala příležitost pracovat ve Filmových ateliérech Baťa (FAB). V roce 1942 zde s velkým úspěchem realizovala svůj první loutkový film Ferda Mravenec.

Vánoční sen shořel

Její další film Vánoční sen však těsně před dokončením shořel při požáru zlínských ateliérů. Vzhledem k následnému onemocnění Týrlové její snímek potom přetočil Karel Zeman, jenž se na původní verzi podílel jako asistent. Tato událost stála u počátku rezervovaného vztahu mezi Týrlovou a Zemanem po zbytek jejich uměleckých drah.

Jakmile skončila válka, dokončila Týrlová svůj nejúspěšnější snímek, film Vzpoura hraček. „Tvůrkyně v něm postavila hračku vedle živého herce, což se pro její následující tvorbu stalo zcela typické,“ hodnotil Elmar Klos. Dramaturg filmu Elmar Klos do něj tehdy zasadil nacistu, a tím mu dodal světový kontext. Byl srozumitelný všem. Premiéru měl r. 1946 a získal řadu ocenění.

Příběhy poeticky laděné, s morálním přesahem

Ke stěžejním dílům Týrlové patří kromě Ferdy Mravence snímky Uzel na kapesníku –nebo Hvězda betlémská. Její tvorba se vyznačuje poeticky laděnými příběhy s morálním přesahem a ponaučením. Typická je pro ni kombinace loutkové animace a živé herecké akce a také experimentování s animací rozmanitých materiálů (textil, vlna či třeba vizovické pečivo) nebo často zcela všedních předmětů (míč, kapesník, psaníčko, kuličky apod.).

Její snímky zaznamenaly velký úspěch v zahraničí, a to i na Západě. Promítaly se na festivalech v BenátkáchCannes, Locarnu, San Sebastianu a dalších prestižních přehlídkách, odkud si pravidelně přivážely ceny.

Týrlová si tak brzy vybudovala pověst mezinárodně respektované autorky filmů pro děti, pro které se cítila předurčena:

„Kdysi o mně řekl Karel Höger, když mě viděl v projekci, jak jsem se něčemu úplně dětsky smála, že jsem sama dítě. A to na letech nic nemění. Člověk někdy zůstává dlouho dítětem. A snad to ani není tak zlý. Já jsem si to ověřila, že mi děti rozumí v tom, když jsem už jako dívka psala básničky.“

Stejně jako Zeman, zůstala i Týrlová věrná Zlínu po celý svůj život. Bydlela v domku poblíž filmových ateliérů, kde měla svoji vlastní výrobní skupinu loutkového filmu. Podruhé se už neprovdala a sama zůstala bezdětná. Přesto se ve své tvorbě od srdce zaměřovala na dětské publikum. Většina snímků Hermíny Týrlové směřovala k nejmenším dětem, přičemž některé z nich vznikaly zároveň jako reklamy (například Ukolébavka či Noční romance).

Začátky animátorů od první republiky

Hermína Týrlová náleží spolu s Karlem Zemanem a Jiřím Trnkou k nejvýznamnějším osobnostem poválečné československé filmové animované tvorby, pro jejíž rozvoj vytvořilo prostor zestátnění kinematografie po roce 1945. Současně všichni začínali s animací ještě v období první republiky či protektorátu.

Tvůrčí umělkyně za svou kariéru natočila bezmála šedesát převážně krátkometrážních filmů. Animované tvorbě se věnovala až do pozdního věku – svůj poslední snímek Pohádka na šňůře natočila v roce 1986, kdy jí bylo 85 let. Zemřela ve Zlíně 3. května 1993, ve věku 92 let.

Související témata

Přečtěte si také

čipy
Česko v druhé lize: USA omezují vývoz AI čipů a rozdělí Evropu na dvě skupiny

Spojené státy omezí vývoz čipů v oblasti umělé inteligence, aby tato vysoce pokročilá technologie zůstala mimo dosah Ruska a Číny.

„Nejvýraznější změna v českém vzdělávání za posledních 20 let.“ Ministerstvo školství představilo nové programy pro výuku

Místo bezduchého memorování bude kladen větší důraz na propojení znalostí s dovednostmi, uvedl ministr školství Mikuláš Bek. Podle něj jde o „nejvýraznější změnu v českém vzdělávání za posledních 20 let“.

Požár restaurace v Mostě má sedmou oběť, v nemocnici zemřela žena

Požár restaurace U Kojota v Mostě má sedmou oběť. V nemocnici Královské Vinohrady v Praze zemřela v noci žena s vážnými popáleninami.

Ústavně-právní výbor Senátu nepřijal vypuštění kontroverzního paragrafu o „činnosti pro cizí moc“

Senátní výbory dnes diskutovaly legislativu, která obsahuje, kromě jiného, změnu v trestním zákoníku zaměřenou na postihování „činnosti pro cizí moc“.

Správci elektrické sítě v Německu chtějí vypínat solární elektrárny na dálku, aby neohrožovaly soustavu

Provozovatelé přenosové soustavy v Německu požadují, aby měli možnost řídit solární systémy na dálku v případě krizových situací.

Vědci CESNET a ČVUT vytvořili sadu dat pro boj s kyberhrozbami

Vědci ze sdružení CESNET a ČVUT vytvořili sadu dat, kterou lze využít pro dlouhodobou detekci a obranu proti kybernetickým hrozbám v počítačových sítích. Data popisují roční provoz v národní akademické síti CESNETu a je možné je prostřednictvím umělé inteligence využít pro výzkum a detekci hackerských útoků.

Čínský režim je „určující hrozbou naší generace“, říká odstupující šéf FBI

Odstupující ředitel FBI vydal poslední varování před hrozbou, kterou podle jeho slov představuje Čína pro USA.

Kofein si od vás může půjčovat energii – zde je důvod

Ranní šálek kávy může navodit pocit, že vám nápoj dodává energii, ale ve skutečnosti je to jen iluze. Po lékařské stránce ověřil dr. Jimmy Almond Spousta lidí sahá každé ráno po šálku horké kávy a věří, že je to jejich záchranné lano k bdělosti a produktivitě. Tato každodenní dávka kofeinu je však spíše chytrou iluzí než skutečným posilovačem energie. […]

Vzpomínky na dospívání v komunistickém Rumunsku

Memoáry Marie-Cristiny Neculy, operní zpěvačky a spisovatelky, popisují její dětství v komunistickém Rumunsku, cestu do New Yorku a hledání svobody a uměleckého vyjádření.