Analytici ze společnosti Bernstein Research přirovnávají videoplatformu TikTok k drogové závislosti a varují před „epidemií digitálního cracku“, protože konkurence v tomto odvětví se vyostřuje.
TikTok nahradil „rozhodování o tom, co sledovat, a ‚nudné‘ aktualizace statusů“ „smyslovým přívalem chytlavých videí poháněných algoritmem černé skřínky vlastněným Číňany“, uvedli analytici v článku na serveru Business Insider nazvaném „Zničil TikTok internet?“ „Algoritmus tlačil nejvirálnější obsah přímo k uživateli a s každým zhlédnutím mu dodával jednu endorfinovou dávku za druhou,“ napsali analytici.
„Účinky kokainu se dostavují až po určité době, zatímco účinek cracku je okamžitý, ale rychle vyprchá, což uživatele nutí hledat další ‚dávku‘. Crack je neuvěřitelně návykový.“
Vzhledem k tomu, že ostatní platformy se snaží TikToku konkurovat, mění internetové prostředí v „digitální epidemii cracku“. V honbě za popularitou TikToku spustil Instagram v roce 2020 aplikaci Reels, Snapchat zase Spotlight, YouTube spustil Shorts a Netflix Fast Laughs.
Analytici v důsledku popularity aplikací pro krátká videa předpovídají potenciální negativní vývoj – rozšiřující se erozi lidské pozornosti, která může ovlivnit inzerenty a tvůrce obsahu. Krátká videa mohou „strukturálně oslabit monetizaci uživatelského času“ v celém odvětví digitální reklamy, varují analytici.
Vidí také, že některé textové a obrazové zpravodajské kanály na platformách sociálních médií budou brzy nahrazeny krátkými videi.
Pokud tyto platformy nedokážou přijít na to, jak taková videa zpeněžit pomocí reklam s přímou odezvou, může to mít „vážné důsledky“, uvádí se v poznámce. Reklamy s přímou odezvou vybízejí uživatele, aby na reklamu reagovali, například klikli, zaregistrovali se nebo zahájili nákup.
Odhaduje se, že TikTok má ve Spojených státech více než 138 milionů aktivních uživatelů. V dubnu 2022 použilo mobilní aplikaci v USA 39,2 milionu unikátních návštěvníků, což je téměř trojnásobek oproti 12,6 milionu z dubna 2021.
Závislost na TikToku
Potenciál závislosti na aplikaci TikTok zkoumalo v poslední době několik studií. Studie zveřejněná na serveru ScienceDirect v červnu 2022 zjistila, že 6,4 % uživatelů TikToku má „rizikovou“ závislost a dalších 25,4 % bylo klasifikováno jako „nízko rizikových“.
Uživatelé TikToku, u nichž byla zjištěna riziková závislost, měli tendenci dosahovat vyšší míry v ukazatelích extraverze a osamělosti. V této skupině bylo poměrně více uživatelek než uživatelů mužského pohlaví.
„Z výzkumu také vyplývá, že nejzřetelnější příznaky závislosti uživatele jsou nervozita, podrážděnost, úzkost nebo silné pocity smutku, když je zbaven přístupu k sociální síti (abstinence), a že pokusy uživatele kontrolovat množství času, které tráví na SNS [sociálních sítích] jsou neúspěšné (recidiva),“ uvedl pro PsyPost autor studie Troy Smith.
Z demografického hlediska tvoří Američané ve věku od 10 do 19 let s 32,5 procenty největší základnu uživatelů TikToku v zemi. Následují věkové skupiny 20-29 let s 29,5 procenty, 30-39 let s 16,4 procenty, 40-49 let s 13,9 procenty a 50+ s 7,1 procenty.
Překlad původního článku: J. S.