Patricia Devlin

7. 9. 2023

V Turecku se na zakázku vyrábějí nadrozměrné nafukovací čluny, kterými pašeráci přepravují ilegální přistěhovalce přes Lamanšský průliv s cílem získat azyl ve Velké Británii, zjistil The Epoch Times.

Bezohlední turečtí podnikatelé se zaměřují na trh s pašováním lidí a vydělávají na migrační krizi, která trápí celý evropský kontinent. Firmy dokonce drze inzerují hazardní čluny na internetu.

Vyšetřování deníku The Epoch Times odhaluje, jak jedna legitimní firma se sídlem v Istanbulu nabízí služby na míru pašerákům, kteří chtějí do plovoucích smrtelných pastí nacpat co nejvíce migrantů.

Společnost, jejímž hlavním předmětem podnikání je výroba oken a dveří, vyrobí za 4 000 eur patnáctimetrovou loď s dřevěnou podlahou a do sedmi dnů ji vyveze do Francie. Známý podnik, který má kanceláře i v Egyptě, zveřejňuje na Facebooku videa a obrázky obřích nafukovacích člunů vyráběných v jeho dílnách.

Nedávno zveřejněná reklama na sociálních sítích obsahovala obrázek nově vyrobené lodi, která podle ní může mít „hliníkové podlahy nebo dřevěné podlahy, s nafukovací palubou nebo dokonce bez“.

Nafukovací člun převážející nelegální migranty u pobřeží anglického Doveru, 4. srpna 2022 (Dan Kitwood / Getty Images)

Společnost uvedla, že může poskytnout „veškeré příslušenství pro lodě“ původně vyrobené v Turecku, Číně nebo Kanadě. Příspěvek obsahoval webovou adresu společnosti, e-mailový kontakt a obchodní číslo WhatsApp pro další dotazy.

Náš reportér s touto firmou navázal kontakt a vydával se za pašeráka, který chce koupit jeden z obrovských člunů s úmyslem použít jej k přepravě migrantů z Francie do Velké Británie. Během několika minut po odeslání zprávy na firemní účet WhatsApp odpověděl obchodní zástupce.

Nebezpečná plavidla

Když byl zástupce dotázán na maximální velikost nafukovacího člunu, který by mohli vyrobit, řekl, že společnost vyrábí čluny dlouhé až 10 metrů. To by podle zaměstnance mohlo „bezpečně“ přepravit až 20 lidí.

Když bylo řečeno, že je potřeba větší loď, aby se vešlo až 50 lidí, což je přibližně průměrný počet migrantů, kteří se letos natěsnali na loď při přeplouvání kanálu La Manche – obchodní zástupce odpověděl: „Potřebujete patnáctimetrovou loď s dřevěnou podlahou.“

„Můžete si to upravit… specifikace se mohou lišit,“ napsal agent a dodal, že „náklady budou mnohem vyšší než 4 000 eur.“ Podle zaměstnance společnost již dříve expedovala podobné lodě do Anglie, Libye a Alžírska. Za příplatek 40 eur nabízel i nožní pumpu, kterou se dá člun nafouknout „do pul hodiny“.

Loď „White Scanner“ používaná pašeráky lidí se sídlem v Kentu v Anglii, na snímku během záchrany helikoptérou pobřežní stráže a lodí pohraniční kontroly přibližně sedm kilometrů od anglického pobřeží,28. května 2016. (National Crime Agency)

Na otázku, jak dlouho by výroba trvala, bylo našemu reportérovi sděleno, že do sedmi dní po obdržení platby, přičemž do své konečné destinace ve Francii dorazí člun do tří dnů. Po poskytnutí e-mailové adresy byla našemu reportérovi zaslána „faktura“ s podrobnostmi, jak provést platbu ve výši 4 000 eur.

Šokující je, že společnost použila obrázek nafukovacího člunu plného desítek migrantů, kteří se prodírali vodou, spolu s podrobnostmi o objednávce člunu. Není jasné, kdy a kde byl snímek pořízen.

Rekordní migrace, stále větší čluny

Zjištění přichází v době, kdy Velká Británie letos zaznamenává masivní počet migrantů připlouvajících na malých člunech. V sobotu 2. září úřady zachytily 872 příchozích migrantů, kteří připluli z Francie na 15 lodích – v průměru 58 lidí na loď.

Údaje byly zveřejněny jen několik týdnů potom, co šest migrantů zemřelo poté, co se jejich loď přepravující přes 60 lidí potopila v Lamanšském průlivu nedaleko francouzského pobřeží. Francouzská a britská pobřežní stráž zachránila 59 lidí, z nichž mnozí byli Afghánci, uvedly tehdy úřady.

Dostupné údaje ukazují, že průměrný počet nelegálních migrantů na loď rok od roku roste. V roce 2021 bylo v průměru 28 osob na loď, zatímco vloni už to bylo 41 osob. Údaje za letošní srpen ukazují rekordní počet migrantů překračujících Lamanšský průliv na člunech. Na 102 člunech se přepravilo 5 369 lidí, což je v průměru 53 migrantů na plavidlo.

Zabavené nafukovací čluny používané migranty k překonání Lamanšského průlivu v prostorách ministerstva vnitra v anglickém Doveru, 15. prosince 2022. Čtyři lidé zemřeli a 39 bylo zachráněno poté, co se den před tím potopila přeplněná loď s migranty. Pokračuje pátrání po dalších čtyřech pohřešovaných. (Dan Kitwood/Getty Images)

Podle analýzy prozatímních vládních údajů to byl nejvyšší měsíční průměr od začátku vedení záznamů v roce 2018. Z toho vyplývá, že čluny jsou stále větší, přičemž společnosti v Číně jsou obviňovány z výroby obřích nafukovacích člunů a jejich vývozu do belgických přístavů, jako je Zeebrugge a Ostende, než si je odvezou pašeráci lidí jinam.

Národní kriminální agentura (NCA) uvedla, že si je vědoma toho, že bezohlední podnikatelé v Turecku na migraci vydělávají. „Víme, že mnoho z těchto plavidel se vyrábí v Číně a na dálném východě Evropy, kde se vyrábí speciálně pro pašeráky lidí,“ uvedla mluvčí NCA a dodala, že „pro tyto typy člunů, které nesplňují evropské bezpečnostní předpisy a nejsou vhodné na moře, neexistuje žádné jiné komerční využití.“

Velká Británie se minulý měsíc dohodla s Tureckem, že budou spolupracovat na rozbíjení pašeráckých gangů a v otázkách nelegální migrace. Partnerství zahrnuje vlastní středisko v Turecku s cílem posílit spolupráci a zlepšit sdílení zpravodajských informací mezi orgány činnými v trestním řízení.

Bez následků

Lee West, bývalý člen komanda královské námořní pěchoty, který se před časem inkognito dostal do francouzského tábora s přeběhlíky, říká, že firmy jako jsou ty v Turecku, které vyrábí životu nebezpečné čluny, nečekají žádné postihy. „Vědí, že pokud se ten člun v Lamanšském průlivu převrhne potom, co pašerákům řeknou: ‚Jasně, můžete na ni posadit 40 lidí‘, pašeráci je neudají,“ řekl pro The Epoch Times.

„Pro lidi, co ten člun prodali, to nebude mít žádné následky, protože všechno, co se týká pašování, je samo sebou nezákonné, takže mohou lodě prodat a vědět, že to pro ně nebude mít žádné následky,“ vypráví West.

Podle jeho zkušenosti je pašování lidí „čistě o penězích“. „Nestarají se o životy, nestarají se o bezpečnost. Je jasné, že je nikdo nereguluje.“ West, který během své 17leté vojenské kariéry absolvoval čtyři cesty do Iráku a Afghánistánu, strávil týden mezi migranty v „džungli“ ve francouzském Calais, aby pak jako migrant přeplul La Manche na nafukovacím člunu. Říká, že chtěl vědět, jak snadné je tuto trasu uskutečnit.

Během pobytu v táborech pro migranty se setkal tváří v tvář s pašeráky lidí. Zjistil však, že to nejsou jen zločinecké gangy využívající ty, kdo chtějí nebezpečnou cestu podniknout. Potkal i skupiny, které usnadňují přesun z táborů do lodí a pomáhají s integrací v cílové zemi.

„Aktivistická skupina, která věří, že každý by měl mít možnost jít kam chce, a neměly by existovat žádné hranice, nám řekla do očí: ‚jsme tu, abychom je dostali přes hranice a pomohli s veškerým papírováním až se tam dostanou, aby byli dobře připraveni a dostali, co chtějí‘.“

Z původního článku britské redakce The Epoch Times přeložil Ondřej Horecký.

Přečtěte si také

Síkela by v Evropské komisi mohl mít obchod, ale může se to ještě měnit
Síkela by v Evropské komisi mohl mít obchod, ale může se to ještě měnit

Jozef Síkela (STAN) by mohl být eurokomisařem pro obchod. Blíží se to obchodu, ale rozhodnuto není, situace se může ještě změnit.

Fotografie: Jak si představovali v roce 1899 francouzští umělci svou vizi roku 2000, a co „předpověděli“? 
Fotografie: Jak si představovali v roce 1899 francouzští umělci svou vizi roku 2000, a co „předpověděli“? 

Skupina francouzských umělců se v roce 1899 spojila, aby v sérii ilustrovaných obchodních karet vyobrazila svou vizi života v roce 2000.

O elektromobily je letos v ČR vyšší zájem, avšak zřejmě jen kvůli dotacím
O elektromobily je letos v ČR vyšší zájem, avšak zřejmě jen kvůli dotacím

O elektrické vozy nebyl první tři měsíce letošního roku valný zájem. Pak ovšem přišly státní dotace pro firmy a vše se změnilo.

Demolice přehrad v Kalifornii představuje pro někoho vítězství a pro jiné devastaci
Demolice přehrad v Kalifornii představuje pro někoho vítězství a pro jiné devastaci

Snaha o záchranu lososů vedla ke ztrátě uměle vytvořených jezer a k poklesu turistického ruchu, který tato jezera přinášela.

Po řadě tropických dnů čeká Česko deštivý týden a výrazné ochlazení
Po řadě tropických dnů čeká Česko deštivý týden a výrazné ochlazení

Po řadě tropických dnů čeká Česko deštivý týden. Od poloviny týdne se výrazně ochladí, ve čtvrtek a v pátek klesnou teploty k deseti stupňům Celsia.