Ministři členských států EU se na pondělním (25. září 2023) zasedání Rady pro konkurenceschopnost v Bruselu shodli na mírnějších parametrech nové emisní normy EURO 7, než kterou navrhovala Evropská komise. Sdružení automobilového průmyslu i tak „nejásá“.
„Velký úspěch“ týkající se nové normy oznámil ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na platformě X a ministerstvo následně v tiskovém prohlášení zveřejnilo více detailů.
Nejzásadnějšími ústupky jsou ponechání emisních limitů výfukových plynů na úrovni EURO 6 a odložení implementačních lhůt o 30 měsíců pro nové automobily do 3,5 t a osmi sedadel (a 42 měsíců pro registrace) a 48 měsíců pro nové autobusy či užitkové vozy nad 3,5 t (a 60 měsíců pro registrace).
Na návrhu se dle Kupky Česká republika podílela významně. Ve videu na X po zasedání ministr sdělil: „Dali jsme dohromady skupinu společně smýšlejících států a jasně jsme pojmenovali, co nutně potřebujeme pro to, aby i nejmenší auta zůstala dostupná pro českou, ale i evropskou veřejnost, proto abychom neohrozili evropský automobilový průmysl, a proto, aby se zároveň podařilo zajistit u jednotlivých výrobců, ale i členských států dost investic do dalšího vývoje.“
Kupkovo oznámení komentoval Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (SAP): „Dnes zveřejněný postoj členských států je jasným zlepšením oproti původnímu návrhu Evropské komise. Ten byl zcela nepřiměřený, jak z hlediska přísnosti požadavků, tak i času pro implementaci. Vedl tak k neúměrně vysokým nákladům pro průmysl a zákazníky, k omezení nabídky, zejména pokud jde o malé modely, a to vše s minimálním přínosem pro životní prostředí.“
SAP ocenil ponechání emisních limitů i prodloužení lhůt, byť i přesto bude vývoj nových modelů nákladný.
„I přes navržené úpravy bude norma Euro 7 vyžadovat vysoké náklady na výzkum a vývoj nových komponent, zejména pokud jde o globální novinku měření emisí z otěrů z brzd a pneumatik,“ konstatuje SAP v tiskové zprávě.
Závěrem dodává: „V tuto chvíli tak apelujeme zejména na Evropský parlament, aby při svém projednávání normy pokračoval v dobře nastaveném kurzu diskuse tak, aby konečná podoba normy, po dohodě s Radou, efektivně odrážela její skutečné ekonomické, sociální a environmentální dopady.“
Dosažený úspěch ministerské rady ocenil právě i europoslanec Alexandr Vondra (ODS), který v Evropském parlamentu za rozvolněnější normu EURO 7 „bojuje“ také.
„Velká gratulace k dobré práci. Postoj ministrů významně okleštil radikální návrh EK. Teď bude vrcholit jednání v EP, kde je to těžší, ale i tam to posuneme k lepšímu,“ sdělil Vondra na X.
Europoslanec nedávno sdělil, že výbory EP se budou normou zabývat letos 12. října a na plénum by pak měla jít v první polovině listopadu. Zdůraznil, že „snahou je, aby následný trialog moderovalo ještě španělské předsednictví, které je automobilovému průmyslu více nakloněno, a celé to bylo uzavřeno před nástupem Belgie, která moc autoprůmyslu nemá.“
Na příkladu „euro sedmičky“ demonstroval senátor Hraba (nezávislý) „servilní přístup některých českých politiků vůči úplně všemu, co přijde z Bruselu“.
„.Jeden poslanec mě před pár měsíci přesvědčoval, jak EURO 7 a další regulace automobilky potřebují, jak je to nutné,“ uvedl Hraba a pokračoval: „Automobilky se ale začaly ozývat, že je EURO 7 nebezpečné, stejně jako naše vláda proti navržené podobě EURO 7 na evropské úrovni úspěšně bojovala.“
„Takže když to shrnu: lidé to nechtějí, automobilky to nechtějí, tak pro koho to ti, pro které je vše, co přijde z Evropské komise, svaté, dělají?“ ptá se senátor a uzavírá: „Evropa má být o pro všechny přijatelných kompromisech, ne o slepém přijímaní všeho.“