Nové učební programy pro žáky v základních školách se začnou zavádět asi o rok později, než ministerstvo školství původně plánovalo. Dobrovolně by školy mohly podle nových učebních plánů učit od školního roku 2025/2026, od školního roku 2027/2028 pak bude výuka v základních školách podle nového učiva povinná. Novinářům to dnes řekl náměstek ministra školství Jiří Nantl. Podle něj ministerstvo školství (MŠMT) předloží návrh učebních programů pro základní školy k veřejné konzultaci na počátku roku 2024. Pracuje se také na inovaci oborové soustavy u středních škol, dodal náměstek.
„Předpokládáme, že nový rámcový program pro základní vzdělávání (RVP ZV) bude vydán v průběhu roku 2024 tak, aby od školního roku 2025/2026 mohl být nový rámcový program pro základní vzdělávání používán školami na dobrovolné bázi a od školního roku 2027/2028 povinně. S novým RVP ZV bude současně sladěna podoba testování v rámci jednotných přijímacích zkoušek,“ řekl náměstek. Podle původně představeného harmonogramu se v prvních školách měli žáci prvních a šestých tříd podle nových učebních plánů učit od září 2024. Nový vzdělávací program měl být pro žáky v prvním a šestém ročníku povinný od září 2025. Ve všech třídách se podle nových plánů mělo podle původního návrhu učit od září 2029.
Změny ve vzdělávání
Změny ve vzdělávání slíbila vláda v programovém prohlášení. Důraz by se podle ní měl klást na občanské vzdělávání, etickou výchovu, finanční a mediální gramotnost a kritické myšlení. O potřebě revize RVP se mluví zhruba od roku 2016. Koncepci pro změny v RVP začali experti na ministerstvu připravovat v září 2021. Nyní na dokumentu, podle něhož by se mělo měnit učivo v jednotlivých předmětech na ZŠ, pracují odborníci při Národním pedagogickém institutu (NPI).
Takzvané Rámcové vzdělávací programy (RVP) neurčují, co se má učit v jednotlivých ročnících. Ale popisují, s čím se má žák seznamovat na různých stupních vzdělávání a co má umět na konci. Školy podle RVP vytvářejí vlastní učební plány, které se tak od sebe mohou lišit.
Fázování zavádění nového učebního programu
Podle Nantla má fázování zavádění nového učebního programu umožnit školám, aby měly čas na kvalitní zpracování vlastních školních učebních plánů. A také aby měly k tomu dostatečnou podporu od státu. Resort ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem připravuje modelové školní vzdělávací programy, chce poskytnout ředitelům potřebnou podporu a metodiku. Modelovými programy by se školy podle resortu mohly při úpravách vlastních učebních plánů inspirovat. Modely chce NPI připravit podle dřívějších vyjádření zástupců institutu alespoň tři. První model by měl být nastavený podle předmětů. Druhý bude spojovat obory, které k sobě mají tematicky blízko. Třetí by měl být zaměřen na výuku podle jednotlivých témat.
Nantl dodal, že současně s úpravou učiva na ZŠ se připravuje úprava pro střední školy. Inovaci oborové soustavy chystá ministerstvo ve spolupráci se zaměstnavateli. Počet nabízených oborů se má snížit. Zatímco nyní školy nabízejí 283 vzdělávacích oborů, nově by to podle náměstka mělo být asi 40 oborů.