Životopis kapitána klipru Henryho Gillespieho poskytuje nádherný pohled na konec 19. a začátek 20. století.
Henry Gillespie byl rodák z Maine. Jeho rodiče vlastnili penziony, hotely a salóny, přesto si Henry zvolil jinou cestu. V roce 1874 se stal námořníkem a ve svých 17 letech podepsal smlouvu na palubě velrybářské lodi. From Whaler to Clipper Ship: Henry Gillespie, Down East Captain, od Michaela Jaye Mjeldeho vypráví, co se stalo potom.
Biografie Gillespieho života (1857–1937) také sleduje historii amerického obchodního loďstva po dobu půl století, od roku 1874 do roku 1921, kdy Gillespie konečně odešel do důchodu. Bylo to období nemalých změn na moři a Gillespie byl jejich součástí. V roce 1874, kdy Gillespie podepsal smlouvu jako zdatný námořník na palubu velrybářské lodi Wave, tvořily většinu americké obchodní flotily plachetnice. V roce 1921, když odešel do důchodu jako kapitán 12 000 tunového tankeru SS Swiftsure, většina plachetnic byla tatam a vládly parníky.
Michael Jay Mjelde sleduje Gillespieho přechod ze surového začátečníka na uznávaného kapitána obchodní lodi. Pro začátek Gillespie lhal o svém věku a zkušenostech, aby byl na moři hodnocen jako zdatný. Za tento čin byl zesměšňován a ponižován před svými kolegy na lodi a poté dezertoval na Barbados. I přes tento špatný začátek zůstal u moře. Při plavbě na jiných plachetnicích (ačkoli nikdy na jiné velrybářské lodi) získal zkušenosti, a nakonec se stal lodním důstojníkem.
Bohužel se z něj stal důstojník násilný a později i nemilosrdný kapitán. Kvůli jeho schopnostem však majitelé lodí, kteří si ho najali, toto chování přehlíželi. Jeho brutalita nakonec vedla k soudní žalobě, která mohla jeho kariéru zničit. Po svatbě své jednání ale změnil. Jeho žena, která se s ním často plavila, měla dobrý vliv na jeho osobnost a on se stal příkladným důstojníkem, který většinou vyplul ze San Francisca.
I když nakonec přešel z plachty na páru, vrcholem jeho kariéry byly plachetnice. Velení středně velkého klipru Glory of the Seas, legendárního plavidla, získal v roce 1906. Byla spuštěna v roce 1869 a byla to poslední loď navržená slavným námořním architektem Donaldem McKayem. Po zemětřesení v San Franciscu byla obnovena, aby se mohla stát člunem pro transport dřeva na rekonstrukci města.
From Whaler to Clipper Ship je nádherné okno do konce 19. a počátku 20. století, a to nejen na moři. Zachycuje Ameriku během jejího zlatého věku a její proměnu ve světovou velmoc. Ukazuje San Francisco na jeho drsném vrcholu a vypráví fascinující příběh železného muže, který velel dřevěným lodím.
From Whaler to Clipper Ship: Henry Gillespie, Down East Captain
Autor: Michael Jay Mjelde
Texas A&M University Press, červenec 2023
V pevné vazbě: 456 stran
Článek původně vyšel na stránkách americké redakce Epoch Times.