Klub Salmagundi byl hostitelem soutěže NTD ve figurální malbě, v níž byli oceněni umělci z celého světa.
Po staletí ztrácí umění své tradice. Nyní se však objevuje stále více umělců, kteří se snaží oživit velké umění. Od roku 2008 se o návrat k tradiční olejomalbě zasazuje Mezinárodní soutěž ve figurální malbě NTD (NIFPC).
NIFPC je jednou z řady mezinárodních uměleckých a kulturních akcí pořádaných televizní stanicí NTD a je speciální soutěží, která uměleckou tvorbu vrací na staletími ověřenou cestu. Posláním soutěže je „propagovat čistou krásu, čistou dobrotu a čistou autenticitu tradiční olejomalby“, a oživit tak tradici realistické malby.
Do letošního ročníku soutěže byly přihlášeny stovky prací s nejrůznějšími tématy včetně autoportrétů, rodinných setkání, spasení, zatracení a náboženského pronásledování. Porotci vybrali více než 50 finalistů z přibližně 20 zemí. Posuzovali více než jen technické dovednosti umělců; sledovali, zda figurální malby vyjadřují čistotu, krásu a spravedlivost s cílem vést a povznést lidstvo.
Hlavní cena
Předseda poroty a uznávaný sochař Kunlun Zhang v úvodu výstavního alba vysvětluje, proč letos nikdo nezískal zlatou cenu. „Zlatá medaile této soutěže bude nejjasnějším bodem v dějinách vývoje lidského umění, [a] proto se musí držet nejvyšších standardů,“ napsal. „[Vítěz] musí být dokonalou kombinací pozitivního obsahu a vynikající techniky. Pokud žádné dílo nesplňuje tak vysoké nároky, zlatou medaili raději neudělíme.“
18. ledna byli v Salmagundi Clubu v New Yorku vyhlášeni vítězové cen. Stříbro je letos nejvyšší cenou a získala ji trojice umělců – Hung-Yu Chen z Taiwanu, Yuan Li z Japonska a Shao-Han Tsai z Taiwanu –, kteří vytvořili triptych „Nekonečná milost Buddhy“.
Pan Li vytvořil triptych se svými dvěma studenty, slečnou Chen a panem Tsai. Namaloval ústřední panel, který ukazuje, jak soucit Stvořitele přinese na konci časů všem spásu.
Triptych představuje příběh posledního soudu, který rezonuje v mnoha kulturách. „Doufáme, že prostřednictvím obrazu sdělíme poselství, že každý život má touhu vrátit se domů do nebe,“ řekla Chen, která namalovala levý panel. Její obraz ukazuje, jak ti, kteří kultivují svůj charakter prostřednictvím Falun Dafa a zbavují se svých pozemských připoutaností, vystoupí na nebesa. Falun Dafa je tradiční cesta sebekultivace, jejíž praktikující žijí podle zásad pravdy, soucitu a snášenlivosti a provádějí pět meditačních cvičení.
Chen se začala zdokonalovat v malbě už na střední škole jako studentka výtvarného oboru pana Li. Řekla, že ji inspiroval renesanční umělec Giovanni Battista Tiepolo a také obrazy bohů a bytostí Východu z jeskyní Dunhuang v Číně.
Chen k převzetí ceny uvedla: „Jsem velmi dojatá a překvapená. Když jsem medaili obdržela, cítila jsem, že nesu tíhu poslání pokračovat v tradiční malbě.“
Na pravém panelu Tsai zobrazil Velké kolo zákona, symbol Falun Dafa, které září skrze vesmír. Nahoře se Buddhové řadí na nebesích a dole se zkažení bohové a zlí duchové řítí ke svému démonickému zániku v pekelné propasti.
Tsai se inspiroval monumentálním uměním velkých renesančních mistrů a chtěl napodobit velkoformátové malby, jako jsou stropní fresky, Rubensovy triptychy nebo Michelangelův Poslední soud.
„Doufal jsem, že se mi podaří vytvořit něco stejně velkolepého i v dnešní době,“ řekl.
Tsai řekl, že chce, aby jeho umění živě předávalo důležité poselství. „Doufám, že lidem připomenu, že v našem světě existují síly, které nás přesahují a které působí za scénou, a že existují dobré a zlé síly. Možná, že ve vyšších dimenzích probíhá boj mezi dobrem a zlem.“
Tsai k převzetí ocenění řekl: „Mám před sebou ještě dlouhou cestu, takže je to neuvěřitelné ocenění. Budu ho brát jako povzbuzení pro svůj tvůrčí proces.“
Bronzové ceny
Bronzové ocenění letos získalo pět umělců.
Peruánský malíř samouk Pablo Josué Roque Almanza rád zobrazuje andské tradice a kulturu. V předchozí soutěži získalo jeho dílo „Mezi generacemi“, zobrazující andského muže, který se vydal obdělávat půdu, cenu za lidskost a kulturu.
Letos získal bronzovou cenu za obraz „Původ“, který zachycuje ústní lidovou pověst „Legenda o jezeře Titicaca“ (nazývanou také „Legenda o Manco Cápacovi a Mama Ocllo“) o počátcích incké civilizace. Podle legendy Bůh Inti (Slunce) založil civilizaci tím, že z pěny jezera Titicaca stvořil své děti Mano Cápaca a Mama Ocllo. Dal jim zlatou hůlku a řekl jim, aby založili velké město tam, kde se hůlka jemně zaboří do země. Tak vzniklo Cusco, hlavní město Inků.
Almanza nachází inspiraci v klasických a akademických uměleckých stylech a doufá, že bude i nadále šířit andskou kulturu mezi další generace.
Brazilský umělec Clodoaldo Geovani Martins se specializuje na malbu rustikálních výjevů každodenního života. Snaží se všímat si výjevů a schovávat si je pro budoucí kompozice.
V předchozí soutěži získal cenu za lidskost a kulturu za obraz „Milenini kamarádi“, na němž je vyobrazena jeho dcera při hře.
Zachycení dalšího hravého momentu na obraze „Čas na koupel“ mu v letošním ročníku soutěže vyneslo bronzové ocenění. Dcera Martinse a její bratranci hrající si se štěnětem ho inspirovali k tomu, aby ztvárnil podobnou scénu se štěňaty na farmě. „Viděl jsem toto prostředí, jednoduché rustikální prostředí, a to je něco, co mě vždycky přitahovalo,“ řekl.
Na obraze efektně zobrazuje kouř z ohně a sluneční světlo pronikající střechou do místnosti. To a další detaily, jako jsou praskliny ve zdi a rozbitá střecha, jsou podle něho prvky, které přitahují velkou pozornost.
Martins doufá, že se jeho umění líbí ostatním stejně jako jemu. „Je to radost, že mohu svou prací alespoň trochu přispět, i když jen malinko,“ řekl.
„Nejdůležitější je přinést dobré poselství, příběh, který lidem přinese dobrou energii.“
K získání bronzového ocenění řekl: „Je pro mě ctí, že se mohu znovu zúčastnit této soutěže, která je velmi prestižní, důležitá a uznávaná po celém světě.“
Bronzový obraz „Jennina radost“, který namaloval Adam Clague z Kansas City, si objednala rodina z Ohia, která viděla jeho obrazy v místní galerii. Rodiče Jenny si přáli portrét své dcery, a tak Clague navštívil jejich dům, aby si udělal skici a pořídil fotografie a vrátil se do svého ateliéru.
Jennina matka chtěla, aby portrét zobrazoval radostný výraz její dcery poté, co jí bylo odpuštěno špatné chování, stejně jako křesťanům odpouští Ježíš. „To byla zkouška, která mě jako umělce čekala… a byla velmi skličující,“ řekl Clague.
Vše záleželo na jeho dovednostech. „Nemám tubu s barvou ,radost‘,“ řekl.
Velkou péči věnoval celkové kompozici a pomocí barev a linií zobrazil postavu dítěte vybíhajícího na sluncem zalitý dvorek. „Bylo prozřetelné, že Bůh dopřál slunečný den,“ řekl. Perspektivní linie domu a schodů, stejně jako zeleň, přirozeně vedou oko k hlavní postavě. Jenniny bílé šaty jsou rozjasněny světlým chodníkem a jasnou oblohou.
Clague říká, že byla rodina portrétem potěšena, a dvojnásob ho potěšilo, že jeho obraz byl oceněn v soutěži NTD.
Taiwanský umělec Tien-Cheng Wu na obraze „Oživení“ zobrazuje dívku, která cvičí druhé meditační cvičení duchovní praxe Falun Dafa. Dívka stojí v lese mezi živoucími stromy a trávou, které odrážejí pozitivitu, jež z ní při cvičení vyzařuje.
Americký umělec John Darley rád maluje lidi a krajinu amerického Západu, kde žije. Bronzovou cenu získal za tento obraz „Vivian“, který podle jeho slov vznikl na objednávku rodiny mladé dámy. Silná póza Vivian, která popírá její věk, když stojí s horami rodinného domu v pozadí, odráží dojem Darleyho z dívky, kterou shledal jako mladého člověka se silným charakterem a vizí. „Chtěl jsem to jen zvýraznit, ukázat tu sebedůvěru a naději v budoucnost,“ řekl.
Hory v pozadí přidal proto, že mu „připadaly jako místo síly a ochrany, místo, kde můžete žít svůj život beze strachu, že vám někdo řekne něco jiného“.
V předchozí soutěži získal pan Darley za svůj příspěvek s názvem „Dědeček“ čestné uznání. Vysvětlil, že při malování staršího člověka je třeba zvládnout jinou techniku než při malování mladšího člověka. Obojí však vyžaduje „nesmírné soustředění“.
Darley kupodivu říká, že ví, že je na správné cestě, když ve svém ateliéru zhasne světla, aby si mohl prohlédnout svá díla. „Není tam úplná tma, ale tak trochu tma,“ řekl. „A je z toho cítit záře – něco jako třpyt.“
Získání ceny NTD pro umělce hodně znamenalo. „Když někdo ocení vaši práci a udělí vám cenu, zejména finanční, opravdu to povzbudí, abyste pokračovali v malování,“ dodal.
Při slavnostním zahájení předseda poroty Zhang Kunlun vysvětlil: „Všichni malíři, kteří se věnují tomuto tradičnímu spravedlivému umění, přišli do světa s určitým posláním. … Jsme tu proto, abychom svým uměním zachránili lidství. Jsme tu proto, abychom svým uměním pozvedli lidstvo.“
Vítězové
Stříbrné ocenění: Triptych „Nekonečná milost Buddhy“ autorů Hung-Yu Chen z Taiwanu, Yuan Li z Japonska a Shao-Han Tsai z Taiwanu
Bronzové ocenění: „Jennina radost“ Adama Claguea ze Spojených států, „Vivian“ Johna Darleyho ze Spojených států, „Čas na koupel“ Clodoalda Geovaniho Martinse z Brazílie, „Původ“ Pabla Josué Roque Almanzy z Peru, „Oživení“ Tien-Ching Wu z Taiwanu.
Vynikající technika: „Alexandra“ od Sandry Kuck ze Spojených států, „Autoportrét s perlovou náušnicí“ od Alessandry Marrucchi z Itálie, „Zjevení“ od Lauren Tilden ze Spojených států, „Starosti (autoportrét)“ od Phillippe Lhuilliera z Francie, „Létající apsary ve zlatém věku“ od Hao Zeng z Číny, „Thom“ od Narda Kwasta z Nizozemska.
Vynikající mládež: „Milosrdné povzbuzení“ Yu Hsuan Lin z Taiwanu, „Náměstí Nebeského klidu po dešti“ Jui-Hsiang Shao z Taiwanu.
Hluboká humanita: „Volba svědomí uprostřed politických nepokojů“, Shi-Ju Chiang z Taiwanu
Článek původně vyšel na stránkách americké redakce Epoch Times.