Emmanuel Placier

20. 3. 2024

Jakmile se ve Dvořákově síni Rudolfina 10. března ztlumila světla a otevřely se dveře na jeviště, vstoupil Víkingur Ólafsson a dočkal se vřelého přivítání od pražského publika. Na rozdíl od energického a sebevědomého nástupu, který by se dal očekávat od umělce jeho věhlasu a vzezření – jakožto dědice vikingského odkazu – byli jsme svědky pokorné, téměř plaché chůze ke klavíru, který byl umístěn přímo uprostřed historického pódia. Pan Ólafsson nebyl bázlivý a ani mu nechybělo sebevědomí. Byl si vědom tíhy mistrovského díla J. S. Bacha, které se chystal předvést. Po obřadném kroku následoval první kontakt s klaviaturou v rituálu podobném tomu, jakým poutník přichází na posvátné místo. Přičemž obdobně i kontakt s Goldbergovými variacemi může být velmi duchovním zážitkem.

Monumentální dílo, které dnes známe jako Goldbergovy variace, vzniklo před téměř 300 lety a bylo pojmenováno mnohem skromněji: „Klávesová studie sestávající z árie a variací“. Jak název napovídá, toto dílo by se dalo jednoduše popsat jako 30 skladeb, které následují schéma stanovené v první části, známé jako téma, jež je napsané ve formě árie. Nicméně to, co J. S. Bach dokázal v celé své tvorbě a v tomto díle zvláště, je všechno, jen ne jednoduché, a řadí se mezi nejlepší hudební díla, která kdy Bach či kdokoliv jiný napsal.

Během debaty, která následovala po skončení koncertu, pan Ólafsson popsal toto dílo jako sluneční soustavu. To je velmi výstižný popis, jelikož každá variace je jako planeta obíhající kolem jediné síly, ovlivňující se navzájem, přičemž jejich místo, rozměr a krása nejsou výsledkem náhody nebo shody okolností, ale důsledkem nebeských zákonů, které řídí svůj vlastní vesmír.

Víkingur Ólafsson nás provedl touto planetární cestou a s úžasným umem nám v každé variaci ukázal vrstvu za vrstvou detailů a nuancí. V opakování každé pasáže odhalil jinak skryté hlasy, nečekané harmonie a zvuky, aby nás pak přenesl do plynulého a přirozeného přechodu z jedné variace do druhé, s jasným sdělením, že každá z nich je nevyhnutelným důsledkem té předchozí.

Další analogií, kterou pan Ólafsson použil k popisu díla, je přirovnání k zrcadlu, které odráží interpreta, ukazuje jeho silné a slabé stránky a emoce. Z širšího pohledu mohou být Goldbergovy variace odrazem samotného života. Od začátku jako čistá forma, procházející okamžiky štěstí a smutku, rozjímání a čiré radosti, tragédie a naděje, s jediným cílem uzavřít cyklus na konci a vrátit nás zpět k výchozí árii, která je počátkem toho všeho.

Nezbývá než dodat, že dar Bachovy hudby je v rukou Víkingura Ólafssona v bezpečí.

Český spolek pro komorní hudbu – Víkingur Ólafsson 
10. března 2024, 17:30 hodin
Rudolfinum – Dvořákova síň, Praha
Program:
Johann Sebastian Bach: Goldbergovy variace, BWV 988
Účinkující:
Víkingur Ólafsson – klavír

Přečtěte si také

Americký prezident Biden přijal v Oválné pracovně českého premiéra Fialu
Americký prezident Biden přijal v Oválné pracovně českého premiéra Fialu

Americký prezident Joe Biden dnes krátce po 15:30 místního času (21:30 SELČ) přivítal v Oválné pracovně Bílého domu českého premiéra Petra Fialu.

„Výhružný klacek na další evropské státy“. Čeští zákonodárci reagují na „klimatické rozhodnutí“ Evropského soudu pro lidská práva
„Výhružný klacek na další evropské státy“. Čeští zákonodárci reagují na „klimatické rozhodnutí“ Evropského soudu pro lidská práva

Švýcarská vláda dle evropského soudu porušila lidská práva svých občanů, protože nepřijala dostatečná opatření na ochranu před klimatickými riziky. Jak vnímají toto, pro mnohé kontroverzní, rozhodnutí česká ministerstva a politici?

Začínají přijímací zkoušky na víceletá gymnázia, uchazečů je více než loni
Začínají přijímací zkoušky na víceletá gymnázia, uchazečů je více než loni

Dnes začínají jednotné přijímací zkoušky na šestiletá a osmiletá gymnázia, druhý termín je vypsaný na středu.

Hrozí nám Velký bratr? Vládní novela o biometrickém sledování je „krokem k policejnímu státu“, varuje advokát
Hrozí nám Velký bratr? Vládní novela o biometrickém sledování je „krokem k policejnímu státu“, varuje advokát

Ministerstvo vnitra předložilo novelu, která se podle kritiků snaží obejít omezení evropského aktu pro používání technologií s funkcí rozpoznávání obličejů. Biometrické kamery se běžně používají v autoritářských režimech.

Výpověď bez udání důvodu? Nyní není k debatě, říká Marian Jurečka
Výpověď bez udání důvodu? Nyní není k debatě, říká Marian Jurečka

Ministerstvo práce a sociálních věcí v čele s ministrem Marianem Jurečkou připravuje další novelu zákoníku práce. Novela by mimo jiné měla umožnit větší flexibilitu zaměstnanců na trhu práce.