Projekt Demagog.cz spustil 15. dubna svou kampaň proti dezinformacím. Kampaní chce projekt poukázat na rizika, která pro společnost představují dezinformace. Činí tak před blížícími se červnovými volbami do Evropského parlamentu.
„Počet dezinformací šířených online stále roste. Často jsou to koordinované kampaně, které se snaží ovlivnit například nadcházející volby,“ uvedl koordinátor projektu Demagog.cz Petr Gongala.
Mottem kampaně je: „Dezinformace nás mohou zasáhnout více, než si myslíme“. To bude také součástí reklamního spotu, jenž budou moci diváci zahlédnout v příštích týdnech na obrazovkách České televize, ale i na sociálních sítích a zpravodajských portálech.
Demagog.cz se popisuje jako neziskové a dobrovolnické sdružení s cílem zaměřeným na ověřování výroků českých politiků, dezinformací a dalšího nepravdivého obsahu na sociálních sítích. Činnost sdružení primárně spočívá v poukazování na nepravdivá a manipulativní vyjádření, která mohou nějakým způsobem ovlivňovat veřejnost.
Lukáš Kutil, datový analytik Středoevropské observatoře digitálních médií (CEDMO), v tiskové zprávě kampaně říká: „Z dostupných sociologických dat, která si necháváme pravidelně měřit, vyplývá, že většina české veřejnosti vnímá šíření dezinformací jako vážný problém. Tento pocit v posledních pěti měsících dokonce zesiluje.“
Jakým způsobem ověřuje Demagog.cz zprávy ze zahraničí či témata, u kterých neexistuje jednotná shoda v rámci vědecké komunity, sdělil redakci Epoch Times šéfeditor Jan Fridrichovský: „V rámci naší fact-checkingové práce na Facebooku a Instagramu se věnujeme tématům, která rezonují v české veřejné diskuzi. Pochopitelně tak jde často i o globální otázky, jako je válka na Ukrajině, klimatická změna nebo pandemie covidu-19.
Pokud při ověřování příspěvků pracujeme s vědeckými studiemi, vždy zvažujeme i to, v jakém odborném časopise studie vyšla a zda existují i jiné (obdobně respektované) studie, které dochází k opačnému závěru. V případech, kdy opravdu nelze říct, že by se vědecká komunita shodovala na jednom závěru, tak daný příspěvek buď vůbec nehodnotíme, případně do našeho článku doplníme informace z vícero odborných studií, abychom čtenáři poskytli kontext a informaci o tom, že závěr není jednoznačný.“
Pokud jde o ověřování informací z amerických médií, kde je většina největších mediálních domů nakloněna levici, šéfeditor prozradil, že projekt využívá také informace ze středových a pravici nakloněných medií, aby dosáhl správné vyváženosti a dodává: „Pokud ověřujeme faktické tvrzení obsažené v nějaké zprávě amerického (či jakéhokoli jiného) média, tak se na jeho případný politický bias nedíváme. Stejně jako nepřistupujeme odlišně k faktickým výrokům politiků na základě jejich politické orientace, ani u médií či jiných uživatelů Facebooku to neděláme. Zaměřujeme se jen na faktická tvrzení, ne jejich autory.“
„Média samozřejmě používáme i jako zdroje, na které v našich textech odkazujeme. V naprosté většině případů ale odkazujeme jen na články zpravodajského, nikoliv názorového charakteru a dané informace si kontrolujeme i v jiných důvěryhodných médiích,“ vysvětluje dále Fridrichovský a dodává: „Obecně ale jsme rádi, pokud nás naši čtenáři upozorní na jakékoliv chyby včetně použití potenciálně zaujatého zdroje, nebo pokud nás odkážou na důvěryhodnější zdroj. I taková zpětná vazba nám pomáhá udržovat naše analýzy vyrovnané.“
Z různých analýz je známo, že drtivá většina amerických zaměstnanců Googlu a Facebooku, tedy firem, které projekt Demagog částečně financují, jsou voliči či dárci Demokratické strany nebo jejích kandidátů.
Případný střet zájmů šéfeditor Demagog.cz pro Epoch Times komentoval: „Obsah k ověření si vybíráme sami. Facebook nám poskytuje doporučení podle relevance a zpětné vazby uživatelů, ale je na nás, jestli si z nich vybereme, nebo si dohledáme jiný zajímavý obsah. Máme vlastní nástroje pro monitoring obsahu na sociálních sítích a naprostá většina obsahu, který na Facebooku ověříme, reálně pochází z nich, a ne z doporučení Facebooku. I v rámci naší spolupráce s Googlem máme plnou editoriální volnost a do naší práce tak Google nijak nezasahuje.“