Armáda ČR začala v červnu vydávat podcasty s titulem KAMUFLÁŽ. Úvodní díl byl rozhovor s vojákem a MMA bojovníkem v jedné osobě Dominikem Humburgerem, v tom dalším byl hostem pilot gripenu.
Na sociálních sítích známý plk. Ivo Zelinka k podcastu podotkl: „Jelikož ho má na starosti Anežka, tedy majorka Vrbicová, tak lze tušit, že bude odbrzděný (čti neformální), jako ona.“
Druhým z hostů Vrbicové byl pilot gripenu, plk. Pavel „Speedy“ Pavlík. Je jedním z pilotů, kteří střeží naše české nebe – i nebe alianční.
Na úvodní otázku majorky „Jak moc se pilot Gripenu podobá Top Gunu“, odpovídá: „Podobá se v tom, že jsme stíhači a chceme být stejní jako Tom Cruise v Top Gunu. Létání a zážitky ve filmu se dají naší práci opravdu připodobnit.“
A jak vůbec přišel k přezdívce „Speedy“? Odpovídá, že po zkušenostech v letadle s nováčky: „Pokud letíme spolu, tak říkají, že to bylo ,opravdu rychlé´. Z toho asi vychází ta přezdívka.“
Dále v rozhovoru otevřeli téma motivace a předpokladů pilota.
„Hodně kluků se snaží dosáhnout levelu Toma Cruise… Je to nějaká vnitřní touha, v rodině, protože děda chtěl být pilotem. Táta taky – a já jsem to asi podědil. Koukával jsem na stíhačky, které létaly směrem k Libavé, a snil jsem o tom, že budu… Asi přirozená geneze dítěte, které začíná u popeláře, tu jsem měl taky, pak to byl kosmonaut, a pak když jsem byl trošku moudřejší, tak jsem si říkal, že ty stíhačky budu řídit,“ vzpomíná na své motivace.
Pokud jde o předpoklady být dobrým pilotem, Speedy říká: „Pilot musí být zdravý. Musí projít testem leteckého zdravotnictví, nesmí mít vadu očí, EEG, tlaky, musí projít i psychologickým vyšetřením a screeningem. Pak nesmí být hloupý – nemusí to být úplně super vědec, ale je tam důležité být chytrý a dokázat dobře se rozhodovat v ten správný moment. Tam jsou hlavní rozdíly mezi dobrým a špatným pilotem.“
Ve stíhačce je sám, musí se sám rozhodovat a stále být v předstihu, očekávat, co se může dít, a přemýšlet, protože letoun se nezastaví hned tak jako auto či nezůstane někde viset jako vrtulník .
Individualita pilota
U pilota dle Speedyho záleží jak na samostatnosti, tak na týmovosti.
„Pilot sice je individualita,… Ideální stav je, když si to pilot uvědomí. Znám z historie stíhače, kteří byli obrovský ega, a když létali ve skupinách, tak to ego tam bylo cítit. Ostatní měli těžké s nimi vyjít,“ popisuje minulost a dodává: „Ale nedávná doba, pár desítek let, co máme Alcy a Gripeny, tak neznám příklad, kdy by si pilot neuvědomoval, že sice je individualitou a je za vše zodpovědný, ale má u sebe tým.“
„Vždy letíme minimálně ve dvojici. Může to být i čtveřice, může být i balík letadel – ve vzdušném prostoru jsou desítky letadel a kolem mne se pořád něco děje. A spoléhám na parťáky ve vzduchu, kteří letí vedle mne. Máme plnit úkoly. A stále přemýšlím, jak v tom týmu se můžeme podpořit ve splnění úkolu.“
Na otázku, zda musí nechat své ego na zemi, odpovídá elitní pilot: „Měl bych. Profesionalita musí převládnout.“
Pavlík v rozhovoru také vylíčil, jakou nejvyšší nadzvukovou rychlostí kdy letěl, jak pilot zvládá přetížení, jak proti němu vytváří svalový protimanévr. Mluvil i o situaci, kdy ve výšce nemá žádný referenční bod a musí se spolehnout jen na přístroje atd.