Aktualizováno 21.11. 2024 o vyjádření ERÚ
Návrh Energetického regulačního úřadu (ERÚ) na změnu poplatků za dodávky plynu je diskriminační – výhodnější pro subjekty dopravující plyn do zahraničí než pro tuzemské zákazníky – stěžuje si Teplárenské sdružení.
Od příštího roku má být přeprava plynu přes území ČR do zahraničí levnější než jeho přeprava pro tuzemské zákazníky. Stát tak hodlá přenést náklady na rozsáhlou přepravní soustavu na domácí zákazníky, tvrdí sdružení. ERÚ navrhuje zvýšit cenu pro zákazníky přímo připojené na přepravní plynovou soustavu na 8 159,92 Kč/MWh/den, distribuční společnosti pak za rezervovanou kapacitu zaplatí ještě výrazně víc. Zato tranzitéři, kteří plyn přes Česko přepravují dál, budou dál hradit současných 6 500 Kč/MWh/den.
Přeprava plynu pro tuzemské zákazníky tak bude výrazně dražší, než přeprava plynu přes celé území České republiky do zahraničí. Takový návrh je podle Teplárenského sdružení ČR diskriminační.
„Přirovnal bych to k návrhu, aby mýto pro kamiony, které přejedou celou republiku, bylo výrazně levnější, než pokud dovezou náklad českému zákazníkovi. Jestli takhle vypadá ochrana zákazníků, tak by mě zajímalo, jak by vypadala regulace, kdyby jim chtěl úřad škodit,” uvedl v tiskovém prohlášení předseda výkonné rady Teplárenského sdružení Mirek Topolánek.
Zatímco v roce 2023 zaplatili zákazníci v České republice za přepravu plynu 2,17 miliardy Kč, v letošním roce to má být 4,23 miliardy Kč a v příštím roce už přibližně 5 miliard Kč, uvádí Teplárenské sdružení s odkazem na plány ERÚ.
„Návrh cenového rozhodnutí je vůči domácím zákazníkům jednoznačně diskriminační. Je tedy také v jasném rozporu se základní misí Energetického regulačního úřadu, kterou je ochrana domácích zákazníků,“ píše sdružení v připomínkovém dopise k návrhu.
ERÚ však namítá, že ceny mezinárodní přepravy musí být srovnatelné s trasami v sousedních zemích, abychom byli konkurenceschopní a atraktivní pro klienty.
„Dosažení maximálních možných výnosů z mezinárodní přepravy plynu je přitom zásadní i pro tuzemské odběratele plynu. Právě mezinárodní přeprava totiž pomáhá financovat provoz tuzemské přepravní soustavy,“ napsal Epoch Times mluvčí úřadu Michal Kebort a dodal, že pokud se podaří navýšit výnosy z mezinárodního tranzitu, sníží se tím automaticky zátěž pro domácí zákazníky.
Nemravné zisky státních monopolů?
Net4Gas má jako jediná firma u nás licenci na přepravu zemního plynu jak do zahraničí, tak v rámci tuzemska. Silně zadluženou firmu Net4Gas koupila vloni státní společnost ČEPS. Bývalý ministr průmyslu Karel Havlíček (ANO) označil nákup, který se realizoval za ministra Jozefa Síkely (STAN), za přehnaně drahý. Síkela argumentoval, že nákup společnosti je nutný k zajištění energetické bezpečnosti a pro budoucí dovozy plynu.
Jenže poté, co Česko přestalo plyn z Ruska odebírat a posílat dál na Západ, objemy přepravované komodity prudce klesly. Kapacita více než čtyř tisíc kilometrů plynovodů tak zůstává v současnosti z velké části nevyužita a podnik je ztrátový. Vloni Net4Gas prodělal 1,7 miliardy, uvádí se na stránkách společnosti.
Teplárenské sdružení uvádí, že plynová přepravní soustava má desetinásobně vyšší kapacitu, než jaká je potřeba českých zákazníků. Ruská společnost Gazprom Export, která má kapacitu v soustavě rezervovanou, za ni v rozporu se smlouvou a rozhodnutím soudu neplatí, a tak jsou to tuzemští odběratelé, kdo musí náklady na obří síť financovat.
„Je ve zjevném rozporu s právem, pokud jsou zákazníci v České republice fakticky nuceni hradit náklady místo subjektu, za kterým existují rozhodčím nálezem potvrzené pohledávky. Žádáme, aby tyto oprávněné pohledávky byly zahrnuty do regulovaných výnosů a odpovídajícím způsobem sníženy platby zákazníků v České republice,“ dožaduje se v připomínkovacím dopise sdružení.
ERÚ chce navyšovat tržby Net4Gas neustálým zvyšováním poplatků pro české odběratele. V roce 2026 počítá s tržbami 5,87 miliardy Kč a od roku 2028 přes 6 miliard Kč, uvádí Teplárenské sdružení v tiskové zprávě. „Platby domácích zákazníků se tak mají během 3 let téměř ztrojnásobit,“ upozorňuje dále.
Management společnosti ČEPS jako vlastník Net4Gas podle něj předpokládá nejen, že se vrátí investice do nákupu firmy Net4Gas ve výši 7,9 miliardy Kč (zahrnuje i dodatečné 2 miliardy Kč, které získají původní vlastníci jako odměnu za hospodářské výsledky), ale že navíc získá hodnotu 11 miliard Kč.
„Pořád si myslím, že Energetický regulační úřad je tu od toho, aby chránil zákazníky, ne aby maximalizoval zisky státních monopolů. Pokud se pletu, tak navrhuji ten úřad zrušit, ušetříme alespoň za úředníky,” řekl Topolánek a dodal: „Pokud chce vláda víc peněz do rozpočtu, tak ať předloží do parlamentu transparentní zvýšení energetických daní. Skryté zdanění energií přes nemravné zisky státních monopolů je podlé.”
ERÚ argumentuje tím, že domácí zákazníci hradí pouze ty náklady, které nezbytně souvisí se zajištěním dodávek plynu pro ČR, což podle něj dokazuje i fakt, že výnosy společnosti NET4GAS klesají z cca 10,4 mld. Kč v roce 2022 na cca 5,4 mld. Kč v roce 2025. „Co tento pokles značí? Jednoduše to, že podstatná část nákladů na provoz soustavy nebyla NET4GAS uznána,“ podotkl Kelbort.
Platit státnímu podniku za to, že dělá, co má? „Alarmující.“
Teplárenské sdružení se ohrazuje také vůči návrhu metodiky cenové regulace ERÚ pro období 2026-2030. Úřad navrhuje zavedení tzv. motivačních programů, kde dle něj mají být státní energetické monopoly ČEPS, OTE Net4Gas odměňovány „za plnění svých zákonných povinností, případně přímo vybízeny k plýtvání“.
„Navržené motivační programy pro plně státní subjekty jsou ve skutečnosti pouze podporou rentability státních investic na úkor zákazníků, a tedy v přímém rozporu se základní misí ERÚ,“ píše v připomínkovacím dopise sdružení. Jen společnost Net4Gas by podle nich díky motivačnímu programu inkasovala ročně navíc přes 400 milionů Kč za to, že bude dodržovat energetický zákon a plnit své úkoly.
Sdružení namítá, že ekonomicky motivovat státní podniky, aby vykonávaly svou práci, je absurdní. Když už se nějaké pobídky nabízejí, měly by být alespoň oboustranné, tzn. že i za neplnění svých povinností by měly být tyto společnosti penalizovány.
„Motivační program pro společnost Net4Gas bych přirovnal k vyplácení bonusu státním zaměstnancům za to, že přišli do práce. Pokud chce Energetický regulační úřad zavádět tyto řecké principy ,efektivity’ do regulace státních monopolů, tak to pokládám za alarmující,” uvedl Topolánek.
ERÚ se brání tím, že motivační bonus je podmíněn řadou konkrétních cílů, přičemž nejde o povinnosti, které by jim „v podstatě“ ukládal energetický zákon, jak tvrdí Teplárenské sdružení ČR. Půjde prý především o investice regulovaných společností do snižování technických ztrát v soustavách nebo do automatizace, digitalizace, zabezpečení apod. „Vesměs jde tedy o kroky, které, kromě lepších služeb pro účastníky trhu, povedou i k budoucím úsporám na straně odběratelů,“ konstatoval Kelbort.