Strategické rozhovory o budoucnosti automobilového průmyslu v Evropě budou oficiálně zahájeny 30. ledna, oznámila dnes Evropská komise. Zahájení dialogu se zástupci evropských automobilových společností, odborů a dalších klíčových stran již loni v listopadu avizovala předsedkyně EK Ursula von der Leyenová. V řešení problémů automobilového průmyslu je aktivní mimo jiné Česko, které spolu s Itálií vyzvalo EU, aby zmírnila pokuty, které se mají od letošního roku uplatňovat vůči automobilkám, jež neprodávají dostatečný podíl elektromobilů.
„Komise uznává naléhavou potřebu učinit kroky pro ochranu evropského automobilového průmyslu a zajištění jeho budoucnosti v rámci Evropské unie,“ stojí v prohlášení unijní exekutivy. „Pod vedením předsedkyně EK (Ursuly) von der Leyenové má strategický dialog za cíl zapojit hráče z oboru, sociální partnery a další strany, aby se snažili společně porozumět výzvám, vyvinuli řešení a podnikli konkrétní kroky,“ dodala EK. Eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas byl zároveň pověřen vypracováním akčního plánu pro odvětví automobilového průmyslu.
Nicméně před několika dny upozornil český europoslanec Alexandr Vondra (ODS, ECR) na svém účtu na platformě X na maření rezoluce na podporu automobilového průmyslu ze strany frakce EPP, jejíž součástí jsou i „Leyenové“ křesťanští demokraté (CDU).
„Co k tomu říct. EPP (respektive CDU) taktizuje před německými volbami, aby to nevypadalo, že podporuje návrh, byť pozitivní, společně s AfD,“ uvedl Vondra na X a v tiskové zprávě ODS dodal: „Automobilky již delší dobu volají o pomoc. Od října se snažíme rozhýbat Evropský parlament k akci. Kolegové z EPP nás opakovaně prosili o odklad, aby měli čas na vnitřní diskusi. Je leden a usnesení opět shodili ze stolu. Je to nejen neseriózní, ale hlavně naprosto nezodpovědné vůči odvětví, které je páteří české ekonomiky.“
Strategický dialog bude řídit přímo šéfka komise a bude mít podobu pravidelných setkání, na kterých se sejdou zástupci průmyslu (výrobci a dodavatelé), sociální partneři, eurokomisaři a další strany, včetně občanské společnosti, popsala komise. Tématické pracovní skupiny následně předloží podrobné návrhy. Do celého procesu ale budou zapojeny i Rada EU, která zastupuje členské státy sedmadvacítky, a také Evropský parlament.
Rozhovory se zaměří mimo jiné na inovace, přechod na čistou energii, dekarbonizaci a konkurenceschopnost. Zabývat se mají rovněž pracovními a sociálními aspekty či zjednodušováním a modernizací regulačních podmínek. Řešit se bude také podpora poptávky po automobilech a posilování finančních zdrojů a odolnosti evropského automobilového průmyslu.
Automobilový průmysl v Evropě se v poslední době potýká mimo jiné se slabou poptávkou, rostoucí konkurencí z Číny a nečekaně pomalým přechodem zákazníků k elektromobilům. Čelí rovněž hrozbě, že administrativa nastupujícího amerického prezidenta Donalda Trumpa uvalí dodatečná cla na dovoz do USA.