Nejnovější hospodářské údaje z Číny ukazují téměř nulovou reakci na minulé stimulační politiky. Mezitím stále více cizinců reaguje na problémy Číny.
Komentář
Čínská ekonomika nadále trpí. Je zřejmé, že minulé stimulační snahy Pekingu nevyvolaly žádoucí reakci.
Jako by evropští letečtí dopravci chtěli potvrdit, že v ekonomice této země není něco v pořádku, rozhodli se omezit nebo zrušit lety do Číny a z Číny. Přestože je zřejmé, že Peking musí udělat více, zdá se, že další kroky na pomoc ekonomice počkají až do března, kdy se sejde čínský zákonodárný sbor, Všečínské shromáždění lidových zástupců.
Poslední várka údajů o čínské ekonomice, pokud není výhradně nepříznivá, sotva poskytuje důvod k velkému nadšení. Nezaměstnanost sice od loňského jara klesla, přesto však zůstává tvrdošíjně na úrovni 5 % pracovní síly. Průmyslové zisky v listopadu 2024 vykázaly pokles o 7,3 % oproti předchozímu roku – čtvrtý měsíc poklesu v řadě.
Nová bytová výstavba byla v listopadu 2024 přibližně o 23 % nižší než v listopadu 2023. Podnikové investice do zařízení a staveb vykázaly mírný růst. Přesto 3,4% expanze oproti předchozímu roku v listopadu 2024 odráží především snahu vlády zvýšit kapacity v odvětvích, která považuje za klíčová. Investiční výdaje soukromých podniků se téměř vůbec nepohnuly vzhůru.
Přesto index manažerů pro stavebnictví a podnikatelskou aktivitu signalizoval v listopadu 2024 naprostý pokles, zatímco obdobný index pro zpracovatelský průmysl nenaznačoval téměř žádný růst a byl ještě slabší než v říjnu 2024. Spotřebitelské výdaje sice vzrostly oproti předchozímu roku o 4,8 %, nicméně zklamaly očekávání.
Čínský vývoz vzrostl v listopadu 2024 ve srovnání se stejným měsícem před rokem o zhruba 6,7 %, což na první pohled vypadá dobře. Přesto tato síla pravděpodobně odráží pouze snahu kupujících vytvořit zásoby předtím, než vstoupí v platnost cla Trumpovy administrativy. Vývozní dodávky již od října 2024 oslabily.
Tyto údaje sice stále ukazují na reálný růst, ale zdaleka nedosahují pětiprocentního reálného cíle Pekingu pro rok 2024. A rok 2025 vypadá ještě obtížněji. I v nepravděpodobném případě, že americký prezident Donald Trump potlačí své nutkání uvalit na čínské zboží nová, vyšší cla, slibuje probíhající tvorba zásob s cílem předejít obávaným clům úpravu nákupů směrem dolů ještě v tomto roce. Proslýchá se, že Peking si pro rok 2025 stanoví cíl reálného růstu ve výši 5 %. To nevypadá jako splnitelné, alespoň ne nyní.
Evropské letecké společnosti začaly kvůli špatnému hospodářskému stavu omezovat lety do Číny a z Číny. Nejnověji to oznámila společnost Scandinavian Airlines. Vedení společnosti uvedlo, že její let ze Šanghaje do Kodaně na začátku listopadu 2024 byl až do odvolání poslední. Podobná oznámení učinily i další letecké společnosti, například Virgin Atlantic, British Airways, Lufthansa a LOT Polish Airlines.
Po této zprávě udržuje lety mezi Čínou a Evropou pouze sedm evropských leteckých společností, což je dvakrát méně než v roce 2019. Přestože čínské letecké společnosti převzaly část z evropských linek, počet těchto letů se od roku 2019 snížil přibližně o 16 %.
Jistě, část tohoto omezení souvisí se srovnatelnými náklady. Rusko v reakci na evropské sankce související s válkou na Ukrajině nyní zakazuje evropským leteckým společnostem využívat jeho vzdušný prostor. Kvůli této nařízené objížďce trvá evropským leteckým společnostem let do Číny nebo z Číny 15 hodin, oproti 11 hodinám, kdy mohly využít ruský vzdušný prostor. Především kvůli dodatečné spotřebě paliva se náklady těchto leteckých společností zvýšily o 10 až 15 %. Čínští dopravci mohou Evropanům konkurovat, protože mohou využívat ruský vzdušný prostor, a tudíž se s takovou dodatečnou zátěží nesetkávají.
Ale zatímco relativní náklady mohou vysvětlit něco z toho, co se děje, pokles letů odráží především pokles poptávky po místech, do jisté míry ze strany turistů, ale hlavně ze strany podnikatelů. A to má své opodstatnění, protože při posledním měření klesl obchod mezi Evropou a Čínou jen za první tři čtvrtletí roku 2024 o 3,3 %. Možná více než pokles obchodu se na poklesu zájmu evropských investorů o Čínu podepsalo omezení služebních cest.
Statistiky mohou dokumentovat současné potíže ekonomiky a pouze naznačovat budoucnost. Rozhodnutí Evropanů v oblasti obchodu, investic a nyní i cestování ukazují na rok 2025, který může být ještě problematičtější než roky 2023 a 2024. Pokud si Peking, jak se proslýchá, stanoví pro letošní rok cíl reálného růstu ve výši 5 %, bude muset jednat rychle.
Zvěsti však také naznačují, že Peking neudělá nic dalšího až do březnového zasedání Všečínského shromáždění lidových zástupců. V tuto chvíli to vypadá, že ekonomika bude mít v roce 2025 větší problémy s dosažením svého růstového cíle než v roce 2024.
Názory vyjádřené v tomto článku jsou názory autora a nemusí nutně odrážet stanoviska Epoch Times.
–ete–