Milton Ezrati

29. 1. 2025

Nejnovější hospodářské údaje z Číny ukazují téměř nulovou reakci na minulé stimulační politiky. Mezitím stále více cizinců reaguje na problémy Číny.

Komentář

Čínská ekonomika nadále trpí. Je zřejmé, že minulé stimulační snahy Pekingu nevyvolaly žádoucí reakci.

Jako by evropští letečtí dopravci chtěli potvrdit, že v ekonomice této země není něco v pořádku, rozhodli se omezit nebo zrušit lety do Číny a z Číny. Přestože je zřejmé, že Peking musí udělat více, zdá se, že další kroky na pomoc ekonomice počkají až do března, kdy se sejde čínský zákonodárný sbor, Všečínské shromáždění lidových zástupců.

Poslední várka údajů o čínské ekonomice, pokud není výhradně nepříznivá, sotva poskytuje důvod k velkému nadšení. Nezaměstnanost sice od loňského jara klesla, přesto však zůstává tvrdošíjně na úrovni 5 % pracovní síly. Průmyslové zisky v listopadu 2024 vykázaly pokles o 7,3 % oproti předchozímu roku – čtvrtý měsíc poklesu v řadě.

Nová bytová výstavba byla v listopadu 2024 přibližně o 23 % nižší než v listopadu 2023. Podnikové investice do zařízení a staveb vykázaly mírný růst. Přesto 3,4% expanze oproti předchozímu roku v listopadu 2024 odráží především snahu vlády zvýšit kapacity v odvětvích, která považuje za klíčová. Investiční výdaje soukromých podniků se téměř vůbec nepohnuly vzhůru.

Přesto index manažerů pro stavebnictví a podnikatelskou aktivitu signalizoval v listopadu 2024 naprostý pokles, zatímco obdobný index pro zpracovatelský průmysl nenaznačoval téměř žádný růst a byl ještě slabší než v říjnu 2024. Spotřebitelské výdaje sice vzrostly oproti předchozímu roku o 4,8 %, nicméně zklamaly očekávání.

Čínský vývoz vzrostl v listopadu 2024 ve srovnání se stejným měsícem před rokem o zhruba 6,7 %, což na první pohled vypadá dobře. Přesto tato síla pravděpodobně odráží pouze snahu kupujících vytvořit zásoby předtím, než vstoupí v platnost cla Trumpovy administrativy. Vývozní dodávky již od října 2024 oslabily.

Tyto údaje sice stále ukazují na reálný růst, ale zdaleka nedosahují pětiprocentního reálného cíle Pekingu pro rok 2024. A rok 2025 vypadá ještě obtížněji. I v nepravděpodobném případě, že americký prezident Donald Trump potlačí své nutkání uvalit na čínské zboží nová, vyšší cla, slibuje probíhající tvorba zásob s cílem předejít obávaným clům úpravu nákupů směrem dolů ještě v tomto roce. Proslýchá se, že Peking si pro rok 2025 stanoví cíl reálného růstu ve výši 5 %. To nevypadá jako splnitelné, alespoň ne nyní.

Evropské letecké společnosti začaly kvůli špatnému hospodářskému stavu omezovat lety do Číny a z Číny. Nejnověji to oznámila společnost Scandinavian Airlines. Vedení společnosti uvedlo, že její let ze Šanghaje do Kodaně na začátku listopadu 2024 byl až do odvolání poslední. Podobná oznámení učinily i další letecké společnosti, například Virgin Atlantic, British Airways, Lufthansa a LOT Polish Airlines.

Po této zprávě udržuje lety mezi Čínou a Evropou pouze sedm evropských leteckých společností, což je dvakrát méně než v roce 2019. Přestože čínské letecké společnosti převzaly část z evropských linek, počet těchto letů se od roku 2019 snížil přibližně o 16 %.

Jistě, část tohoto omezení souvisí se srovnatelnými náklady. Rusko v reakci na evropské sankce související s válkou na Ukrajině nyní zakazuje evropským leteckým společnostem využívat jeho vzdušný prostor. Kvůli této nařízené objížďce trvá evropským leteckým společnostem let do Číny nebo z Číny 15 hodin, oproti 11 hodinám, kdy mohly využít ruský vzdušný prostor. Především kvůli dodatečné spotřebě paliva se náklady těchto leteckých společností zvýšily o 10 až 15 %. Čínští dopravci mohou Evropanům konkurovat, protože mohou využívat ruský vzdušný prostor, a tudíž se s takovou dodatečnou zátěží nesetkávají.

Ale zatímco relativní náklady mohou vysvětlit něco z toho, co se děje, pokles letů odráží především pokles poptávky po místech, do jisté míry ze strany turistů, ale hlavně ze strany podnikatelů. A to má své opodstatnění, protože při posledním měření klesl obchod mezi Evropou a Čínou jen za první tři čtvrtletí roku 2024 o 3,3 %. Možná více než pokles obchodu se na poklesu zájmu evropských investorů o Čínu podepsalo omezení služebních cest.

Statistiky mohou dokumentovat současné potíže ekonomiky a pouze naznačovat budoucnost. Rozhodnutí Evropanů v oblasti obchodu, investic a nyní i cestování ukazují na rok 2025, který může být ještě problematičtější než roky 2023 a 2024. Pokud si Peking, jak se proslýchá, stanoví pro letošní rok cíl reálného růstu ve výši 5 %, bude muset jednat rychle.

Zvěsti však také naznačují, že Peking neudělá nic dalšího až do březnového zasedání Všečínského shromáždění lidových zástupců. V tuto chvíli to vypadá, že ekonomika bude mít v roce 2025 větší problémy s dosažením svého růstového cíle než v roce 2024.

Názory vyjádřené v tomto článku jsou názory autora a nemusí nutně odrážet stanoviska Epoch Times.

ete

Přečtěte si také

Blažek navrhl úpravu nového trestného činu „činnosti pro cizí moc“

Současná podoba nového trestného činu "činnosti pro cizí moc", kterou obsahuje vládní návrh novely trestního zákoníku i již schválený tzv. lex Ukrajina, zřejmě dozná změn.

EU musí přijmout opatření na snížení cen energií, žádné nové zdražení není přijatelné, řekl Tusk

Evropská unie musí přijmout opatření ke snížení cen energií. Žádné rozhodnutí nesmí vést k dalšímu zdražení, uvedl to dnes polský premiér Donald Tusk k prioritám polského předsednictví v Radě EU.

Logo China Railway Express, jednotky čínské státní společnosti China Railway Corporation, na přepravních kontejnerech v železničním depu v Londýně 18. ledna 2017 po příjezdu nákladního vlaku z Yiwu ve východočínské provincii Zhejiang. (Niklas Halle'n / AFP via Getty Images)
Divadlo pro Západ? Rusko zadržuje železniční náklad z Číny a podněcuje spekulace o obcházení sankcí

Jeden z analytiků se domnívá, že Rusové a Číňané zřejmě hrají divadlo pro mezinárodní společenství. Rusko od konce října 2024 zadržuje čínské železniční nákladní zásilky na trase Čínsko-evropského železničního expresu (China–Europe Railway Express), přičemž podle nedávných zpráv čínských médií byly zadrženy tisíce kontejnerů. Pozorovatelé tvrdí, že situace souvisí se sankcemi Západu proti Rusku a že v ní hraje roli […]

Evropská komise odkládá jednání o zpřísnění pravidel pro kotle a kamna

Evropská komise včera rozhodla, že diskuze o podobě návrhu směrnic pro teplovodní kotle a prostorové ohřívače jako jsou kamna a krbové vložky neproběhne 12. února, jak bylo původně plánováno. Epoch Times to sdělili jak zástupci svazů výrobců, tak zastoupení Evropské komise v ČR.

Čtenost tištěných médií klesá i nadále, prodaný náklad „velikánů“ pak ještě rychleji

MEDIA PROJEKT představil ve čtvrtek výsledky celostátního výzkumu čtenosti periodického tisku, který ukazuje na pokračování pozvolného poklesu. Prodaný náklad vybraných novin a časopisů klesl ještě markantněji.

Imunolog RNDr. Karel Drbal, Ph.D.
Nevíme, kolik spike proteinu v těle mRNA vakcína vytvoří, riskujeme autoimunitní onemocnění, říká imunolog Drbal

Když se mRNA z vakcíny dostane do buňky, začne buňka spike protein produkovat. Problém nastane ve chvíli, kdy imunitní systém začne napadat i samotné „buňky, které ukáží ten protein na svém povrchu“.

Česká katolická církev se musí „jasně a razantně vyrovnat“ s pachateli zneužívání i duchovními, kteří toto jednání kryli, říká premiér

Premiér Fiala, který za vládu podepsal tzv. Vatikánskou smlouvu, odpovídal, jak on sám hodnotí vyšetřování zneužívání nezletilých uvnitř katolické církve, a zda Vatikánská smlouva nezhorší pozici obětí zneužívání.

Má člověk svobodnou vůli?

Rozhodují lidé o svých činech sami, a mají tedy svobodnou vůli? Filozofie a věda se v této otázce stále neshodují. Herwig Baier z Institutu Maxe Plancka pro biologickou inteligenci se domnívá, že by to mohlo být způsobeno definicí svobody.

Výhřez meziobratlové ploténky: Příznaky, příčiny, léčba a přírodní přístupy

Výhřez meziobratlové ploténky může způsobit bolest a omezení pohybu. Zjistěte jeho příčiny, příznaky, léčbu a tipy na prevenci.