MEDIA PROJEKT představil ve čtvrtek výsledky celostátního výzkumu čtenosti periodického tisku, který ukazuje na pokračování pozvolného poklesu. Prodaný náklad vybraných novin a časopisů klesl ještě markantněji.
I když v posledních letech čtenářů periodik ubývá, výzkum České unie vydavatelů ukazuje na stále vysoký „zásah“, kdy nějakou tištěnou publikaci loni četlo 77 % Čechů ve věku 12–79 let, v celkových číslech pak téměř 6,9 milionu lidí.
Výsledky zahrnují data z dotazování u více než 13 300 respondentů o jejich čtení 130 titulů deníků, příloh a časopisů sledovaných ve výzkumu MEDIA PROJEKT.
Prodáno bylo celkem přes 96 milionů jednotlivých výtisků deníků a více než 67 milionů výtisků časopisů.
Pokud jde o nejsilnější žánrové skupiny, 36 % populace čte dle průzkumu celostátní deníky, 35 % společensky zaměřená periodika a 34 % programové suplementy.
I přes stále silnou pozici ale trend zájmu o tištěné tituly klesá. Za rok 2023 unie informovala o celkovém zásahu 7,037 milionu osob mezi 81 % obyvatel, v roce 2022 pak o 7,228 milionu a 83 % obyvatel.
Pokud však vezmeme jako bernou minci průměrný prodaný náklad periodik, je propad u vybraných periodik ještě markantnější. Například u deníků šel Blesk meziročně s prodaným nákladem dolů o 9 %, MF DNES o 6,9 %, Právo o 12,7 % a Hospodářské noviny o 5,3 %. Magazíny jako Forbes, Žena a život či Reflex šly dolů o 8,3 %, 9,3 % a 15,8 %.
Za poslední čtyři roky pak oněm vybraným deníkům poklesl průměrný náklad o 25–40 % a zmíněným magazínům o 30–48 %.