Jde o první rozsáhlé vyšetřování od chvíle, kdy Evropská komise v červenci přijala nové pokyny na ochranu nezletilých v online prostředí.
Evropská komise minulý týden zahájila rozsáhlé šetření, zda sociální sítě Snapchat a YouTube a také internetové obchody Apple App Store a Google Play skutečně zajišťují ochranu dětí před škodlivým obsahem.
Výkonný orgán EU, Evropská komise, požádal tyto platformy, aby poskytly informace o svých systémech ověřování věku a o způsobech, jak blokují přístup nezletilých k nelegálním produktům, jako jsou elektronické cigarety nebo drogy, či k materiálům, které by mohly podporovat škodlivé chování, například poruchy příjmu potravy.
Komise konkrétně požádala společnost Snapchat o informace o opatřeních, která přijímá, aby děti mladší 13 let – věková skupina, která podle podmínek služby nesmí aplikaci používat – neobcházely její systémy ověřování věku a nezískávaly k aplikaci přístup.
Komise také požádala Snapchat o podrobnosti týkající se bezpečnostních funkcí, které mají zabránit nezletilým v nákupu nelegálních produktů.
Podobné informace si vyžádala i od společnosti Google, která vlastní YouTube, včetně detailů o fungování systému doporučování videí, a to po zprávách o šíření nevhodného obsahu mezi nezletilými.
Výkonná místopředsedkyně Evropské komise pro technologickou suverenitu Henna Virkkunenová uvedla, že Komise je připravena učinit vše potřebné pro zajištění fyzického i duševního zdraví dětí a dospívajících v online prostředí.
Evropská unie v roce 2023 přijala v rámci aktu o digitálních službách (Digital Services Act) jedny z nejpřísnějších světových pravidel na ochranu nezletilých online a začátkem roku 2024 tato pravidla rozšířila na všechny internetové platformy bez ohledu na jejich velikost nebo počet uživatelů.
„Platformy mají povinnost zajistit, aby byli nezletilí na jejich službách v bezpečí – ať už prostřednictvím opatření uvedených v pokynech k ochraně nezletilých, nebo prostřednictvím jiných stejně účinných kroků dle vlastního výběru,“ sdělila Virkkunenová.
„Dnes společně s národními orgány členských států posuzujeme, zda opatření, která platformy dosud přijaly, skutečně děti chrání,“ dodala.
Společnost Snap Inc., která vlastní aplikaci Snapchat, uvedla ve své poslední zprávě o transparentnosti, že do června měla v Evropské unii více než 94,8 milionu aktivních registrovaných uživatelů, z toho přes 27,3 milionu ve Francii a téměř 20 milionů v Německu. Firma moderuje obsah pomocí lidské i technologické kontroly, včetně systémů PhotoDNA, detekce urážlivého jazyka a rozhraní Google Content Safety API, které brání šíření závadného obsahu na internetu.
Mluvčí společnosti Snap prohlásil pro Epoch Times, že firma je hluboce odhodlána zajistit bezpečnost uživatelů Snapchatu.
„Naším cílem je pomáhat uživatelům Snapchatu komunikovat s blízkými přáteli a rodinou v prostředí, které upřednostňuje jejich bezpečí a omezuje online rizika i možné újmy,“ konstatoval mluvčí ve svém prohlášení.
„Proto jsme do našich služeb zabudovali funkce ochrany soukromí a bezpečnosti a od počátku jsme Komisi poskytovali podrobné hodnocení rizik,“ dodal. „Žádost Komise jsme obdrželi a budeme spolupracovat na poskytnutí potřebných informací.“
Apple a Alphabet mají vysvětlovat
Evropská komise rovněž požádala společnosti Apple a Alphabet, mateřskou firmu Googlu, o další informace ohledně jejich opatření na omezení rizika, že nezletilí budou prostřednictvím internetových obchodů stahovat škodlivé aplikace – například hazardní aplikace či aplikace umožňující vytváření sexuálně explicitního obsahu (tzv. nudify aplikace) – a o způsob, jakým tyto obchody uplatňují věkové hodnocení uživatelů.
Jde o první rozsáhlé vyšetřování od chvíle, kdy Evropská komise v červenci přijala Pokyny k ochraně nezletilých.
Tyto pokyny vyzývají online platformy, aby automaticky nastavovaly účty nezletilých jako soukromé a upravily systémy doporučování obsahu tak, aby se snížilo riziko, že děti narazí na škodlivý materiál.
Pokyny rovněž doporučují zavést systém ověřování věku, který zajistí, aby uživatelé mladší 18 let nepřicházeli do styku s obsahem pro dospělé, jako je pornografie či hazardní hry.
Epoch Times se obrátil také na společnosti Apple a Alphabet s žádostí o komentář, ale do uzávěrky článku nedostal odpověď.
–ete–
