Slovenští a čínští představitelé v úterý 28. října symbolicky poklepali na základní kámen továrny na elektromobilové baterie v Šuranech. Postavit ji má společnost Gotion Inobat Batteries (GIB), která je ze tří čtvrtin čínská (Gotion) a z jedné čtvrtiny slovenská (Inobat).
Nejprve vláda na výjezdním zasedání v Šuranech schválila osvědčení o strategické investici pro projekt „Šurany Industrial Park“ a následně se delegace přesunuly do stanu v areálu budoucího závodu, kde proběhl slavnostní ceremoniál.
Akce se zúčastnili také protestující občané, kteří nesouhlasí s výstavbou baterkárny a dlouhodobě upozorňují na environmentální rizika a různé administrativní pochybení státních institucí.
Fico: Nadčasový projekt, který může přinést další investice
„Také ve spolupráci se společností Gotion jsme učinili správné a nadčasové rozhodnutí,“ prohlásil slovenský premiér Robert Fico ve svém projevu během slavnostního zahájení výstavby závodu.
„Evropská komise přichází s oficiálním programem podpory výroby baterií pro elektromobily v hodnotě více než 8 miliard eur. Ale my máme náskok, protože podle termínů, které jsme viděli, začne pilotní výroba v roce 2026 a plná výroba v roce 2027,“ uvedl.
Podle premiéra druhá největší zahraniční investice v historii Slovenska přinese velké množství kvalitních pracovních míst a nakonec ji budou podle něj pozitivně vnímat i ti, kteří k projektu zaujímají kritický postoj.
„A my i tento kritický postoj jako skuteční demokraté respektujeme, protože to patří k podstatě demokratické společnosti,“ řekl.

Fico zdůraznil, že realizace baterkárny je možná díky tomu, že vláda směřuje svou zahraniční politiku „na všechny čtyři světové strany“. „Někdy za to platíme i daň,“ poznamenal. „Strana, jejímž jsem předsedou, byla vyloučena ze Strany evropských socialistů i proto, že jsem se zúčastnil oslav 80. výročí konce druhé světové války v Pekingu.“
Dodal, že navzdory mnoha rozdílům spojuje Slovensko s Čínou stejný pohled na respektování mezinárodního práva a především zásadu nezasahovat do vnitřních záležitostí jiných zemí. „Spojuje nás zásada, že nemáme jiným říkat, jaký způsob řízení vnitřních záležitostí si mají zvolit,“ uvedl.
Premiér dlouhodobě tvrdí, že úspěšný projekt baterkárny může být základem dalších čínských investic na Slovensku.
„Možná to mnozí tak nevidí, ale já blahopřeji tomuto regionu k této obrovské investici, protože přinese skvělé příležitosti nejen lidem, ale také podnikání a celkově zlepší život v tomto regionu,“ prohlásil a vyjádřil přání, aby se podobných čínsko-slovenských projektů uskutečnilo co nejvíce.
Na závěr Fico poděkoval všem zainteresovaným za práci na přípravě průmyslového parku Šurany a dodal, že investor plánuje postupovat ve výstavbě co nejrychlejším tempem.
„Ať žijí dobré slovensko-čínské vztahy a ať žijí dobré čínsko-slovenské vztahy, ale především – jelikož jsme na Slovensku – ať žije Slovenská republika,“ uzavřel.

Saková: Šurany budou významným průmyslovým bodem na mapě Evropy
Na následné tiskové konferenci vystoupila ministryně hospodářství Denisa Saková (Hlas-SD) a generální ředitel skupiny Gotion, Li Zhen. Saková poznamenala, že Šurany leží v zemědělském regionu, avšak investice bude představovat významný milník pro rozvoj slovenského průmyslu.
Společnost Gotion označila za sedmou nejvýznamnější firmu ve výrobě baterií na světě. „V první fázi plánuje vyrábět baterie pro automobilový průmysl s kapacitou 20 gigawatthodin a postupně zaměstná přibližně 1 300 pracovníků,“ uvedla.
Doplnila, že čínská společnost plánuje v oblasti baterií spolupracovat se slovenskými univerzitami a přímo v Šuranech vytvoří vědecko-výzkumné centrum, kde zaměstná dalších 50 lidí.
„Podle analýz bude Evropská unie v roce 2032 potřebovat desetinásobné množství bateriových úložišť, aby mohla ukládat energii ze slunce a větru a zároveň produkovat dostatek baterií pro rozvoj automobilového průmyslu,“ vysvětlila Saková.
Podle ní společnost Gotion investuje přibližně 1,2 miliardy eur, zatímco stát vynaložil asi 200 milionů eur.
„Šurany se tímto stávají významným průmyslovým bodem nejen na mapě Slovenska, ale dokonce i na mapě Evropské unie,“ prohlásila ministryně.
Zástupce čínské společnosti Li Zhen konstatoval, že projekt baterkárny v Šuranech zahájí na Slovensku energetickou transformaci. „Gotion je velmi hrdý, že může být partnerem, který pomůže slovenské společnosti přejít od fosilních paliv k obnovitelné energii,“ sdělil.
S pomocí slovenské vlády a místních představitelů očekává, že gigafabriku vybudují během dvou let. Uvedl, že už nyní mají zákazníky čekající na výrobky z továrny.
Podle Li Zhena by po dvou letech mohla začít výstavba druhé části závodu s další výrobní halou o kapacitě 20 gigawatthodin.

Občané upozorňují na rizika a nesrovnalosti
Výstavba má i odpůrce. Ti dlouhodobě upozorňují na nedostatečnou komunikaci státu s veřejností, netransparentnost, vyvlastňování půdy, výhodné podmínky pro investora a obcházení standardních procesů posuzování vlivů na životní prostředí. Tvrdí, že půjde o mimořádně „špinavý“ chemický průmysl a megafabrika bude znamenat výrazné znečištění ovzduší i podzemních vod, zvýšení hlučnosti a prašnosti a další negativní dopady na zdraví obyvatel, které budou hrazeny z peněz občanů.
V listopadu 2024 Spojené státy zařadily dva hlavní subdodavatele Gotionu (Xinjiang Nonferrous a Xinjiang Joinworld) na sankční seznam kvůli nucené práci ujgurské menšiny v provincii Xinjiang. Společnost Gotion je rovněž známá úzkými vazbami na čínský komunistický režim.
„Proto, vážení, všichni, kteří se tam v úterý chystáte – politici, starostové, novináři i odborná veřejnost – dobře si zvažte, do čeho se jdete namočit,“ upozornila 24. října na Facebooku občanská iniciativa Chránime si naše (CHSN), která zastupuje obyvatele nesouhlasící s výstavbou závodu.
„Jakmile vstoupíte na tuto akci, stáváte se součástí jakéhosi zasvěcovacího rituálu – symbolického aktu, kterým se tiše uzavírá dohoda s mocnými stojícími za tímto projektem. V duchovním smyslu tím člověk dává souhlas, přijímá energii a směr, který tato stavba představuje,“ napsala iniciativa a vyzvala občany, aby 28. října přišli „vypískat“ slovenské a čínské představitele.
Demonstrace a policejní zásahy
Protestující se shromáždili u vjezdu do Šuran, protože hlavní silnice byla uzavřena. V okolí byly rozmístěny bezpečnostní složky a na místě byli také ostřelovači.
Protestující zablokovali kruhový objezd a vládní kolonu. Policie jim hrozila donucovacími prostředky, ale nakonec jim umožnila přesun na pole v areálu budoucí továrny.
„Policie na tomto místě již protestujícím hrozila použitím donucovacích prostředků, ale nakonec jim umožnila přesun na pole, přímo na místo, kde má stát takzvaná bateriová gigafabrika,“ uvedla CHSN 28. října po akci.
Současně s tím probíhal další protest v centru Šuran, kde se konalo výjezdní jednání vlády.

Slavnostní ceremoniál poklepání základního kamene závodu se konal ve velkém stanu na poli v areálu budoucí baterkárny. Protestující dávali najevo svůj nesouhlas s připravovaným projektem pískáním, troubením a pokřiky. Následně je odtud policie vytlačila.
„U stanu na poli došlo k incidentu, když se dav spontánně vydal přímo na pole, aby pokřiky a pískotem vyjádřil svůj odpor. Policie proti nim zasáhla silou, přičemž nad celým prostorem kroužily drony a na konstrukci u stanu byli rozmístěni ostřelovači,“ informovala CHSN.
Demonstrantů bylo podle odhadu přibližně 300, pořádkové síly měly výraznou převahu. Došlo k několika zásahům a incidentům, při nichž byli lidé razantně strčeni a spadli na zem. Pro jednu ženu přijela sanitka.
„Nebyla to podle mě z pohledu policie úplně zvládnutá situace,“ připustil na místě ministr zemědělství Richard Takáč (Smer-SD).
Zástupce Gotionu je na protesty zvyklý
„Mám americké občanství, takže jsem na to docela zvyklý,“ uvedl k protestujícím Li Zhen. „Není to žádné překvapení. Gotion je globální společnost, máme velký provoz v USA i v asijsko-pacifickém regionu. V Evropě je ve skutečnosti náš provoz nejmenší. Věřte mi, toto není první demonstrace, kterou vidíme,“ konstatoval.
Dodal, že plně respektuje demokracii a právo lidí vyjadřovat své názory, ale doufá, že protesty nezpomalí výstavbu projektu. „Z hloubi svého srdce věřím, že to bude dobrá věc pro místní komunitu a pro celou zemi,“ uzavřel.
Ministryně Saková doplnila, že Čína za poslední desetiletí dosáhla obrovského ekonomického pokroku a v oblasti ochrany životního prostředí a zelené energie předstihla Evropskou unii. Všechny podklady, které čínská společnost poskytne, budou podle ní přezkoumány na základě evropských standardů.
Sdělila, že si váží svobody slova, ale preferuje, pokud je názor založen na „střízlivých praktických argumentech“. Řekla, že se osobně setkala s aktivisty, kteří jí předložili své obavy ze znečištění ovzduší nebo podzemních vod.
„Ubezpečila jsem je, že probíhá EIA – posuzování vlivů na životní prostředí – a pan ministr (Taraba) jasně řekl, že bude postupovat podle zákona,“ zmínila.
„Když společnost Gotion zorganizovala návštěvu identické továrny v Číně minulý rok na náklady společnosti Gotion, tito lidé mohli absolvovat prezentaci výroby těchto baterií přímo v Číně, mohli se ptát na konkrétní detaily, mohli si prohlédnout, co se vypouští do ovzduší a do vod, a zjistili, že dopady na životní prostředí jsou téměř nulové. Velmi mě překvapila jejich odpověď, že na této exkurzi v Číně nebyli a přesto mezi lidmi nadále šíří názory, že výroba těchto baterií bude škodlivá,“ uvedla.
Jeden z účastníků exkurze však po návratu popsal, jak návštěva Číny probíhala, a vysvětlil, proč ho exkurze v továrně Gotion nepřesvědčila o změně postoje k výstavbě baterkárny u Šuran. Podle něj jim byly ukázány jen reprezentační prostory továrny, aby se společnost předvedla v co nejlepším světle. Avšak jak nakládají se surovinami, jak je skladují nebo recyklují a co se děje v případě nehody, to Slovákům nikdo neukázal. Co se týče volného pohybu mimo hotel, byli Slováci předem upozorněni, že se z bezpečnostních důvodů nedoporučuje. Na každém kroku je doprovázeli Číňané. S místními zaměstnanci nepřišli do kontaktu vůbec.
Problematická velká EIA
Kritici projektu upozorňují na to, že dosud není dokončeno posuzování vlivů baterkárny na životní prostředí (tzv. velká EIA). Přesto se už ale začalo se stavbou.
„Právoplatné rozhodnutí ze zkoumání vlivů na životní prostředí (EIA) u takového typu provozu je absolutní nezbytností – základní podmínkou při rozhodování o tom, zda bude stavební povolení vydáno, nebo ne,“ poznamenala v červenci na Facebooku slovenská iniciativa Chránime si naše (CHSN).
Sám ministr životního prostředí Tomáš Taraba (nom. SNS) označil ještě v dubnu dokument od čínsko-slovenského investora za „dost slabý“. „Chybí zde rozptylové studie, chybí zde účinky na podzemní vody atd. Proto očekáváme od investora, že to všechno řádně doplní,“ konstatoval.
Zatím je dokončena pouze malá EIA, kterou předložila státní společnost MH Invest a která se vztahuje výlučně na výstavbu průmyslového parku.
Výkonný ředitel GIB Pavol Krokoš odmítl, že by se na základě této malé EIA měla spustit výroba baterií s roční kapacitou 20 GWh. „Sériovou ani žádnou velkou výrobu na základě malé EIA nespustíme. Před takovým provozem chceme mít hotovou velkou EIA,“ doplnil.
Li Zhen na tiskové konferenci konstatoval, že velká EIA vyžaduje mnohem více údajů a podrobností o projektu. „Už jsme ji poskytli a nyní prochází schvalovacím procesem. Během tohoto procesu nám ministerstvo životního prostředí a další příslušné úřady budou klást otázky, na které budeme odpovídat, nebo budou chtít, abychom poskytli více údajů, abychom je přesvědčili. Samozřejmě nám nějaký čas trvá, než údaje shromáždíme a předložíme, ale jsme připraveni vše poskytnout,“ podotkl.
Na novinářský dotaz, zda by se neměla nejprve schválit velká EIA a teprve poté začít se stavbou, ministryně Saková odpověděla:
„Malou EIA jsme dostali v prosinci 2024. Je standardem, že velká EIA se dělá během výstavby. Jdeme do podniku, který má své výzvy a své odběratele v rámci EU, kteří netrpělivě čekají, a byli bychom neradi, kdyby to skončilo stejným způsobem jako ve skandinávské zemi, kde po třech letech celou investici zmařili,“ řekla, přičemž narážela na švédský projekt Northvolt.
Dodala, že do roku 2024 nikdy nenavštívila Čínu, ale za necelé dva roky tam již byla pětkrát. „Společnost Gotion se zavázala, že dodrží platnou legislativu nejen Slovenska, ale i Evropské unie,“ uzavřela.
Podle vyjádření zástupce CHSN Stanislava Guláše je celý projekt baterkárny realizován v rozporu se zákony bez ukončení velké EIA. „Nedodržuje se tu absolutně nic. EIA nedokážou dokončit, protože takovou gigabaterkárnu není možné postavit ekologicky a už vůbec ne v souladu s našimi zákony. Podle neoficiálních informací z prostředí MH Invest není čas řešit legislativu ani připomínky účastníků řízení, jelikož je tu přítomný strach, že čínský investor ze Slovenska uteče. Tak rychle vydávají nezákonná stavební povolení jako na pásu, jedno za druhým. Ve hře je mnoho státních peněz ve formě dotace. Stále tvrdíme, že projekt baterkárny je státní ekonomický, ekologický a právní podvod století s podporou aktivit cizí státní moci. A za to budou dříve či později muset převzít naši dočasně volení zástupci historickou odpovědnost. Čas ukáže a prověří vše. My budeme obyvatele regionu a naši vodu, půdu i vzduch chránit dál. V boji proti této toxické megafabrice v našem regionu budeme pokračovat i nadále bez omezení,“ komentoval ve středu (29. 10.) pro Epoch Times Slovensko.
Podle Lexmannové jde o nehoráznost
„Dnes je černý den pro kvalitní investice. Začátek výstavby parku s kontroverzní baterkárnou není důvod k oslavě, ale k obavám,“ napsala 28. října na Facebooku europoslankyně Miriam Lexmannová (KDH).
Lexmannová je jednou z mála slovenských politických osobností, které se detailně věnují otázkám vlivu Komunistické strany Číny (KS Číny) ve světě. Dlouhodobě poukazuje na hrozby plynoucí ze spolupráce s čínským komunistickým režimem a na masivní porušování lidských práv.
Zároveň se stala jednou z deseti evropských osobností, které se ocitly na čínském sankčním seznamu. Později KS Číny sankce uvalené na jednotlivé poslance Evropského parlamentu včetně Lexmannové zrušila. Slovenská europoslankyně to však označila za manipulativní formu nátlaku, aby Evropská unie učinila vůči Číně ústupky.
„Čína blokuje export vzácných zemin, ohrožuje 250 tisíc pracovních míst v našem autoprůmyslu a energetickou infrastrukturu. A vláda odevzdává zástupcům této země naši nejúrodnější půdu a vodní zdroje,“ napsala v souvislosti s projektem výroby baterií v Šuranech.
–etsk–
