Norsko je známé vysokým podílem elektromobilů. Ze všech prodaných nových vozidel jich bylo vloni 89 procent čistě elektrických, další téměř 3 procenta tvořily plug-in hybridy. Důraz na elektromobilitu se projevuje i ve veřejné dopravě, kdy elektrobusy používá čím dál víc měst a obcí.
V roce 2024 měla skandinávská země s 5,5 milionu obyvatel celkem 1 742 elektrobusů. Jak uvádí portál o dopravě PiataAuto.md, 1 350 z těchto elektrobusů pochází z Číny, z nichž 850 dodala společnost Yutong, jeden z největších čínských výrobců elektrobusů.
Tajný test odhalil kybernetickou zranitelnost
Veřejná dopravní společnost Ruter nedávno oznámila, že otestovala dva elektrobusy v izolovaném prostředí bývalého podzemního dolu. Cílem společnosti, která zajišťuje osobní dopravu v hlavním městě Oslu a okolí, bylo odhalit možná bezpečnostní rizika spojená s elektrobusy.
„Tento rozsáhlý a unikátní test nám umožňuje instalovat do autobusů správné bezpečnostní prvky,“ uvedl generální ředitel Ruteru Bernt Reitan Jenssen a dodal: „Veřejná doprava v Oslu a kraji Akershus by měla mít přístup k té nejlepší technologii – a nejvyšší úrovni bezpečnosti.“
Testované vozy zahrnovaly nový elektrobus Yutong a tři roky starý autobus nizozemské značky VDL Groep. U nizozemského vozu Ruter nezjistili žádné riziko v oblasti kybernetické bezpečnosti.
Situace byla zcela jiná u čínského autobusu. Testeři společnosti zjistili, že Yutong umožňuje vzdálený digitální přístup do svých řídicích systémů. To je podle zjištění umožněno zabudovanou rumunskou SIM kartou.
Autobus je navržen tak, aby pravidelně odesílal data čínskému výrobci. Výrobce má navíc vzdálený přístup k několika důležitým funkcím a modulům vozidla. To znamená, že výrobce by teoreticky mohl na dálku ovládat dveře autobusu nebo zastavit vozidlo.
Přijatá nová opatření
Společnost již o svém zjištění informovala národní i místní úřady. Kvůli bezpečnostním rizikům, která test odhalil, Ruter mezitím přijal protiopatření v podobě vytvoření přísnějších bezpečnostních požadavků pro budoucí nákupy a vývoje firewallů určených k ochraně před hackerskými útoky. Podnik chce zároveň spolupracovat s národními a místními úřady na formulaci jasných požadavků kybernetické bezpečnosti pro elektrobusy ve veřejné dopravě.
„Na základě těchto testů má nyní Ruter konkrétní poznatky o tom, jak můžeme integrovat bezpečnostní systémy, které nás ochrání před nežádoucími zásahy nebo hackováním autobusových systémů,“ vysvětlil Jenssen.
Varování z Izraele
Varování před vozidly z Číny zaznělo nedávno také z Izraele. Podle deníku Israel Hayom se izraelská armáda (IDF) rozhodla postupně stáhnout z provozu čínská vozidla, která používají její důstojníci. IDF odhaduje, že se jedná přibližně o 700 vozidel, z nichž většina pochází od výrobce Chery. Toto bezpečnostní opatření by se mělo do konce března 2026 rozšířit na služební vozidla všech izraelských státních úředníků.
Izraelské bezpečnostní složky dříve dospěly k závěru, že některé čínské modely automobilů představují vážné riziko. Upozornily na nebezpečí úniku citlivých informací nebo dokonce špionáž prostřednictvím palubních systémů.
Jeden bývalý vysoký důstojník uvedl, že problém sahá mnohem dál než jen ke kamerám a mikrofonům. Každé „chytré“ vozidlo je v podstatě počítač na kolech s uzavřeným operačním systémem a bezdrátovým připojením, což umožňuje shromažďovat širokou škálu informací.
Podobná opatření byla v posledních letech zavedena i ve Spojených státech a ve Velké Británii, kde úřady už zakázaly vjezd čínských vozidel do zón citlivých z hlediska bezpečnosti.
Čínské technologie a kritická infrastruktura
Peking je opakovaně obviňován z toho, že využívá technologie čínských firem k přístupu k citlivým informacím v zahraničí nebo si nechává otevřenou možnost zasahovat do systémů na dálku. Známým příkladem je čínská technologická a telekomunikační společnost Huawei.
Tento koncern se v posledních letech opakovaně dostával na titulní stránky médií, protože přítomnost jeho technologií v evropských sledovacích systémech a kritické infrastruktuře vyvolala varování před hrozbami pro národní i mezinárodní bezpečnost.
Rozruch vyvolala také zpráva z července letošního roku o 533 čínských studiích, které zkoumaly, jak zaútočit na evropské a americké elektrické sítě. Studie se zaměřovaly na identifikaci slabých míst západních energetických infrastruktur.
– etg –
K článku přispěl Ondřej Horecký.
