Festival, rozvíjející odkaz tzv. terezínských skladatelů a umělců tvořících v nesmírně náročných podmínkách koncentračních táborů 2. světové války, nejen připomene sté výročí narození Ástora Piazzolly, ale také připomene tango coby žánr, který se v koncentračních táborech často hrál a skládal.
Již 15. února zahájí pátý ročník hudebního festivalu Věčná naděje dílo Ástora Piazzolly a Pavla Haase v provedení akordeonisty Ladislava Horáka s doprovodem Komorního orchestru Pražské konzervatoře pod vedením japonského dirigenta Chuhei Iwasakiho.
Během festivalu vystoupí ještě několik hudebních těles, jako např. Talichovo kvarteto či Hudba hradní stráže.
„Studii pro smyčce napsal Pavel Haas pro hudební těleso, které v Terezíně založil Karel Ančerl. Zpočátku utajovaná kulturní představení se nacistům staly prostředkem k vystupňování podvodu, skrytého pod heslem ´Vůdce daruje Židům město´, jak se existence Terezína prezentovala navenek,“ uvádí tisková zpráva festivalu.
Roku 1944 byl v Terezíně natočen film, který měl ukázat „svobodný život Židů“ stranou války. Součástí snímku bylo i vystoupení Ančerlova orchestru, do filmu byla zařazena právě Haasova Studie pro smyčce. V polovině října byli Pavel Haas, Karel Ančerl a mnozí další deportováni do Osvětimi. Ančerl přežil a party Studie pro smyčce se mu podařilo po válce shromáždit. Dílo prozrazuje vliv Haasova učitele Leoše Janáčka, ale také moravského folkloru a synagogálních zpěvů.
„Skladbou Čtyři roční doby v Buenos Aires vytvořil Ástor Piazzolla protějšek proslulých houslových koncertů Antonia Vivaldiho Le quattro stagioni,“ informuje festival a připomíná:
„Cyklus hudebně ilustruje proměny ročních období ve městě a nálady jeho obyvatel: žhavé léto, v němž se vše zpomalí, dusno nehybného vzduchu jsou téměř nesnesitelné; podzim je měsíc, v němž se listí stromů barví dožluta, měsíc sklizně; po něm nastává chlad a příšeří zimních dní. S jarem, které je záměrně umístěno na závěr cyklu, přichází probuzení, nové touhy, všechno rozkvétá.“
„Mám to štěstí, že pro mé provedení na festivalu Věčná naděje mi poskytl úpravu s doprovodem smyčcového orchestru špičkový parmský aranžér Giacomo Scaramuzza. Půjde o premiéru úpravy díla v České republice a já se moc na provedení těším,“ dodává k chystanému provedení Piazzollových skladeb Ladislav Horák.
Festival Věčná naděje dále uvede:
21. 2. Talichovo kvarteto ve Španělské synagoze
3. 3. recitál Jaroslava Špačka a Miroslava Sekery v klášteře sv. Anežky České
25. 3. Pressburger Klezmer Band v Jazz Docku
31. 3. Krása Quartet v kostele sv. Vavřince
3. 4. Hudbu hradní stráže a Policie České republiky v kostele U Salvátora.
Vstupenky na festival Věčná naděje zakoupíte v prodejní síti GoOut.
Více na: vecnanadeje.org; www.facebook.com/vecnanadeje
Zdroj: vecnanadeje.org