Robert Epstein zkoumá a sleduje, jak největší technologické společnosti ovlivňují lidské chování, a provádí rozsáhlé projekty monitorování míry zaujatosti v produktech těchto společností, přičemž se zaměřuje zejména na společnost Google.
Epstein, vedoucí výzkumný psycholog Amerického institutu pro behaviorální výzkum a technologie v Kalifornii, označil svá zjištění za „děsivá“, protože technologické společnosti jsou podle něj schopny manipulovat a měnit chování lidí v celosvětovém měřítku.
„Když si to všechno spojíte dohromady, získáte něco děsivého, protože máte zdroje vlivu, které ovládá skutečně jen hrstka vedoucích pracovníků, kteří se nezodpovídají žádné veřejnosti, ani americké, ani žádné jiné. Zodpovídají se pouze svým akcionářům,“ řekl Epstein v nedávném rozhovoru s Janem Jekielkem, moderátorem pořadu Epoch TV „American Thought Leaders“.
„A přesto drží ve svých rukou moc měnit myšlenkové chování v masovém měřítku, moc v těsných volbách vybírat vítěze, a to v jedné zemi za druhou.“
Epstein uvedl, že vyhledávač Google v průběhu několika měsíců před volbami v roce 2016 přesunul 2,6 až 10,4 milionu hlasů ve prospěch Hillary Clintonové a později přesunul nejméně 6 milionů hlasů ve prospěch Joea Bidena a dalších demokratů.
„V jednu chvíli jsme spočítali, že od roku 2015 bylo až 25 % národních voleb na světě řízeno, bylo určováno, vyhledávacím algoritmem Googlu,“ řekl.
Epstein provedl důkladné studie, trvající téměř deset let, a podařilo se mu zdokumentovat „efemérní zkušenosti“ s manipulací na platformách Googlu a dalších společností.
Podle něj jsou právě efemérní zkušenosti, jako je blikající kanál novinek, výsledek vyhledávání nebo navrhované video, ideální formou manipulace, protože nejsou zaznamenávány a je těžké je zdokumentovat.
„Působí na nás, zmizí, nikde se neukládají a jsou pryč,“ řekl Epstein. „Lidé nemají tušení, že jsou manipulováni, to za prvé, a za druhé, úřady se nemohou vrátit v čase a zjistit, co se lidem ukazovalo, jinými slovy, jak byli manipulováni.“
Jeden z nedávných experimentů jeho týmu spočíval v náhodném rozdělení lidí do skupin, přičemž výsledky vyhledávání v jedné skupině upřednostňovaly kandidáta A a ve druhé kandidáta B. Záměrem bylo přesunout volební preference účastníků. Epstein se domníval, že půjde asi o tři procenta účastníků.
„Hned v prvním experimentu, který jsme na tomto základě provedli, jsme posunuli volební preference o více než 40 procent. Tak jsem si říkal, že to není možné, že se to nedá zopakovat. Při experimentu s jinou skupinou jsme dosáhli přesunu o více než 60 procent. Tak jsem si uvědomil, počkat, možná jsem na něco narazil.“
Podle Epsteina jsou tato zjištění největším objevem v behaviorálních a sociálních vědách za posledních 100 let.
Vrstvy předsudků
Podle něj existují dvě vrstvy, na kterých lze s lidmi manipulovat. Jednou je programátor, který vytváří algoritmus, aby ovlivnil výsledky a v konečném důsledku zvýšil příjmy společnosti, a pak je tu zanedbání algoritmů, při kterém jsou vytvářeny a ponechány bez kontroly.
„Nebo jim možná jen nevěnují pozornost. Ve skutečnosti to nazvěme, tak jak to dělám v novém článku, který chystám, algoritmické zanedbávání, … prostě to zanedbávají.“
Řekl, že tyto algoritmy nedávají kandidátům ani ničemu jinému stejný čas, ale jen posunují jednu položku na první místo v seznamu.
„Takže pokud počítačové programy určují, kdo řídí svět, kdo řídí mnoho zemí po celém světě, nemůže to být pro lidstvo dobré. Nejsou prostě dost chytré na to, aby za nás dělaly dobrá rozhodnutí.“
Epstein zmínil, že programátoři vytvářející algoritmy mají předsudky, takže algoritmus má proto preference.
„Nyní 96 procent darů od Googlu a dalších technologických společností v Silicon Valley jde jedné politické straně. Shodou okolností je to strana, která je mi sympatická, tedy Demokratická strana. Ale jde o to, že tyto společnosti jsou hodně politicky zaujaté.“
Dan Gainor z Media Research Center to potvrzuje.
„Odshora až dolů jsou tyto společnosti v drtivé většině liberální, v drtivé většině vyjadřují podporu demokratům,“ řekl Gainor pro Fox News. „Nahoře přispívají na aktivity Demokratické strany. V dolních patrech přispívají na aktivity Demokratické strany v drtivé většině.“
Stejně tak dary zaměstnanců Twitteru během posledního volebního cyklu podle údajů shromážděných Centrem pro odpovědnou politiku ukazují, že nejméně 89 procent jejich darů šlo demokratům.
Další významný experiment
Nejsilnější efekt, který se Epsteinovi podařilo vytvořit, se nazývá OME (opinion matching effect; efekt shodného názoru).
Jako příklad uvedl, že společnosti jako Facebook, Tinder apod. mohou mít kampaň, která „pomáhá“ uživatelům rozhodnout, kdo je lepší kandidát. Společnost může vyvěsit průzkumy, které se ptají, co si dotyčný myslí o určitých otázkách, a po průzkumu program uživateli sdělí, který kandidát odpovídá jeho názorům nebo preferencím.
Epstein uvedl, že při experimentech zjistili, že když dají lidem kvíz a pak jim řeknou, jak dobře se hodí k tomu či onomu kandidátovi, „všechna čísla se posunou směrem k tomu kandidátovi, o kterém jsme řekli, že se k němu hodíte. Všichni se posunou. A posuny, které jsme získali, se pohybují mezi 70 a 90 procenty.“
Nejkritičtější je, že výzkumník se nedívá na odpovědi účastníků, když jim říká, komu odpovídají.
„Takže názorová shoda je fantastický způsob manipulace s lidmi, protože můžete lidi velmi, velmi, velmi dramaticky posunout, a oni o tom nemají ani tušení. Netuší, že jde o nějakou zaujatost nebo manipulaci.“
Další kroky
Epstein zopakoval, že ačkoli je demokrat, je proti tomuto typu manipulace, přestože upřednostňuje výsledek, který preferuje.
„Nejsem konzervativec. Takže [bych mohl] říct, pokračujte, ano, rozhodně, líbí se mi to. Ale mně se to nelíbí. Protože nechci, aby soukromá společnost, která není odpovědná veřejnosti, rozhodovala o tom, co miliardy lidí mohou vidět a co ne. Problém je v tom, že nevíte, co neukazují,“ řekl.
„Existují rozumné důvody, proč chtít tyto společnosti dostat z našich voleb, protože pokud to neuděláme, dělá to z demokracie tak trochu výsměch nebo přinejmenším iluzi.“
„Protože to znamená, že v těsných volbách, v každých jednotlivých volbách, to znamená, že tyto společnosti vybírají vítěze.“
Jeho tým je připraven provést tento výzkum, aby zjistil, jak tento typ manipulace ovlivňuje děti.
„A nikdo ve skutečnosti nechápe, jak tyto společnosti ovlivňují naše děti, zejména malé děti. Takže to se stalo mou poslední posedlostí, snažit se na to přijít.“
„Prostřednictvím monitorování se snažíme zjistit, jak manipulace funguje. Ale hlavně se ji snažíme kvantifikovat.“ A nejvíce ho nyní zajímá, jak to všechno ovlivňuje děti a mladé dospělé.
„Protože si myslím, že ve skutečnosti dochází ke kumulativnímu efektu – nejen politické zaujatosti, ale doslova ke kumulativnímu efektu vystavení určitým druhům hodnot, znovu a znovu a znovu, na jedné technologické platformě za druhou. A myslím si, že lidé, kteří jsou tímto procesem ovlivněni nejvíce, jsou děti.“
Více informací o ochraně osobních údajů se čtenáři mohou dozvědět na stránkách myprivacytips.com nebo na webu Internet Watchdog. Epstein rovněž aktualizoval své oficiální svědectví pro Kongres, které lze nalézt na stránkách Google’s Triple Threat.com a My Google research.com.
Přeloženo z původního článku newyorské redakce. Článek byl redakčně upraven a zkrácen.