28. května 2022 zhlédli majitelé české energetické společnosti Petr Pětioký a Jan Páv v Kongresovém centru Praha v České republice odpolední představení newyorského souboru Shen Yun Performing Arts.

„Mně se to velmi líbí a oceňuji ten spirituální přesah. Je to barevné, velmi příjemné,“ sdělil nám své dojmy Jan Páv. „Pro mě je to také velmi harmonické a hezké. Hezká hudba, a ta animovaná prezentace na pozadí… nádhera. Vnímám to propojení té animace s těmi tanečníky,“ připojil se Petr Pětioký.

Shen Yun Performing Arts je špičkou v klasickém čínském tanci. Tato pohybově náročná a bohatá taneční forma umožňuje zobrazit jakýkoliv příběh, postavu či emoce. Děj na jevišti je doplněn velkoformátovým animovaným pozadím, které vychází z patentovaného systému. Tato technologie dodává divákům pocit, jako by byli přímo na scéně.

„Nejvíce mě oslovil tanec Švestkový květ na jaře,“ říká Petr Pětioký. „Když jsem ten kvítek viděl, byl jsem moc šťastný, protože jsem cítil přítomný okamžik. Tady a teď. Někdy mám totiž problém být tady a teď, být v přítomnosti. Člověk někdy přemýšlí o spoustě věcí a není přítomen v tom okamžiku. V tom příběhu s těmi květy se to dalo nádherně procítit tady a teď.“ 

Jana Páva zase zaujal klasický příběh o Opičím králi Sun Wu-kchungovi, který je jednou z nejoblíbenějších literárních postav v Číně. Opičák Sun, který má nadpřirozené schopnosti, doprovází mnicha Tripitaku na cestě za buddhistickými posvátnými písmy. „Pro mě byl velmi silný ten moment Opičího krále, jak se pohyboval v těch mystických úrovních. Trošku se o to zajímám, velmi okrajově, a mně osobně to rezonovalo, bylo to milé.“

Posláním souboru je obnovovat tradiční čínskou kulturu pomocí jevištního umění. Momentálně však soubor nemůže v Číně vystupovat. Komunistická strana Číny totiž vnímá tradiční kulturu a její hodnoty jako hrozbu pro svou vládu.

„Jsem z toho velmi smutný,“ říká k současné smutné situaci Jan Páv. „Před pár lety jsme navštívili komunistickou Kubu a mnoho dní nás sledovala tajná kubánská policie. A tak přesně cítíme, že možná je podobná situace právě teď v Číně. Jsem z toho opravdu smutný kvůli těm lidem tam. Chtěl bych, aby měli svobodu.“

Petr Pětioký dodává: „My jsme komunismus zažili jenom jako malé děti. Jsme moc rádi, že od patnácti let můžeme žít ve svobodné zemi, o které si myslím, že je nejlepší na světě. To představení vnímáme i jako propojení a ukázku toho, jak ukázat tu správnou historii a tu situaci teď, jaká by mohla být ta cesta mezikulturní výměny.“

Umělci Shen Yun podle internetových stránek společnosti mají kromě umění také společnou cestu vnitřního rozvoje. Snaží se zušlechťovat své srdce podle principů pravdivosti, soucitu a snášenlivosti. V souladu s dávnou čínskou tradicí tito umělci věří, že aby mohli vytvářet umění, které povznáší, musejí nejprve pěstovat dobro.

„Myslím, že v této chvíli, v této době je nesmírně důležitá pokora. To je ta cesta, jak si porozumět sami a zároveň i sobě navzájem,“ zamýšlí se nad posláním představení Jan Páv. „My už čtyři roky nejíme maso, protože věříme, že každá bytost by měla mít právo na život, a pro mě osobně, a myslím, že i pro nás pro oba, je celý ten příběh mnohem hlubší v tom, že ukazuje, jak by dnes lidé měli žít. Že by si měli pomáhat a věřit tomu, že jsme součástí něčeho mnohem vyššího, než jenom toho života tady.“

„Nevnímáme to úplně čistě jako ,show‘, ale právě s tím kulturně-spirituálním přesahem. Jako možnost nebo cestu, jak si navzájem porozumět,“ uzavírá své postřehy Jan Páv.

Petr Pětioký jej doplňuje: „Já jsem rok studoval čínskou medicínu a věnoval se akupunktuře a podobným věcem, a přijde mi velmi líto, že Čína s tak dlouhou tradicí během tak krátké komunistické doby ztrácí tu svoji sílu a krásu. Věříme, že ta tisíciletá tradice to vrátí zpět tam, kde to bylo.“