Vývoj cvičných proudových letadel v Aeru Vodochody je neoddělitelně spojen se jménem hlavního konstruktéra, Ing. Jana Vlčka. Letos plynulo 100 let od jeho narození. Před 100 lety se narodil konstruktér Jan Vlček (10. července 1922 – 2. ledna 1984), osobnost a velká legenda českého letectví.
Byl členem tzv. „Ústřední konstrukce“, tehdy sídlící ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu, ve které se zapojil do vývoje prvního proudového L-29 Delfín. V konstrukci dodržoval klasické postupy, ale uměl využít i inovativní technická řešení. Jeho síla spočívala i v energickém vedení kolektivu.
Koncem 50. let sovětské letectvo hledalo proudový letoun, který by nahradil cvičné letouny s pístovým motorem; tento požadavek se později objevil ve všech zemích východního bloku. Firma Aero tehdy odpověděla prototypem XL-29 navrženým Zdeňkem Rubličem a Karlem Tomášem. Letoun poprvé vzlétl 5. května 1959 a byl poháněn britským motorem Bristol Siddeley Viper.
Následně se ing. Vlček v roli konstruktéra zasloužil se o celou řadu inovativních postupů při konstrukci proudových letadel. Spolupracoval na vývoji L-29 Delfín a poté se stal hlavním konstruktérem cvičného proudového letounu L-39 Albatros, který dodnes létá po celém světě.
Cvičný letoun nové generace L-39 Albatros byl prvním typem cvičného proudového letadla 2. generace a jedním z prvních typů s dvouproudovým motorem. Po roce 1977 se vyráběl v početných sériích pro východoevropské, africké a asijské země. Celkem byl, v počtu cca 2 800 kusů, součástí letectev tří desítek států a zůstává nadále i dnes nejpoužívanějším proudovým výcvikovým letadlem na světě.
„Zastupoval hlavní konstruktéry při jednání na oficiálních místech, prosazoval technická zlepšení, která sám navrhoval. Po dovedení prototypů do zkoušek a k vítězství v mezinárodním srovnání roku 1961 v Moninu u Moskvy byl sám ustanoven hlavním konstruktérem. Letoun L-29 při zavádění do sériové výroby v Aeru Vodochody a Letu Kunovice (a se zapojením ostatních čs. dodavatelů, především motoru z Motorlet – Walter) musel projít celou řadou dotažení konstrukčních řešení, která vedl právě pan Vlček,“ připomíná jeho konkrétní přínosy Pavel Kučera z Aera Vodochody, který Ing. Jana Vlčka osobně pamatuje.
Aero L-29 Delfín byl vojenský proudový cvičný letoun, který se během 60. let stal standardním cvičným proudovým letounem států Varšavské smlouvy. Šlo o první proudový letoun navržený a vyráběný v Československu.
Ing. Janu Vlčkovi s kolektivem podařilo vytvořit nadčasový stroj. Po Albatrosu byl ing. Jan Vlček i u vývoje modernizované verze L-39MS s pohonnou jednotkou o vyšším tahu. Jeho záletu se ale již nedočkal, zemřel po nešťastném úrazu 2. ledna 1984.
Odkaz Jana Vlčka, a zejména inovativní myšlení, přátelská atmosféra a vysoká profesionalita, kterou ve firmě nastolil, přetrvává v Aeru dodnes. Z koncepce jím navrženého letounu L-39 pak vychází i dnes nově sériově vyráběný letoun L-39NG, dodává Lukáš Hora z Aero Vodochody.
AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny.