Aktualizace o předběžnou dohodu 15. 9. 12:45 SEČ.
Drážní zaměstnanecké odbory ve Spojených státech hrozí stávkou, která by výrazně zasáhla logistické řetězce v zemi, ústíc do okamžitých i střednědobých ekonomických ztrát a zřejmě by ovlivnila i nadcházející volby.
Železnice se podílí zhruba na 30 % celkového přepravovaného množství zboží v USA a mezi hlavní přepravované komodity patří pohonné hmoty, potraviny, spotřební zboží a automobily.
Dvanáct odborových organizací, které sdružují kolem 115 000 zaměstnanců, se již od roku 2020 snaží dojednat s provozovateli železnic lepší platové podmínky a další benefity, jako např. podmínky nemocenské dovolené, přesčasů apod.
Pokud nedojde k dohodě, některé odbory pohrozily stávkou od 16. září. Jiné pak od 29. září.
Jednání
Do jednání se před nějakou dobou zapojila už i vláda a Bidenův vyjednávací výbor, který má být pojítkem mezi odbory a Národním výborem konference přepravců (NCCC), která sdružuje všechny nákladní železnice 1. třídy a mnohé malé železnice v zemi.
Prezidentův vyjednávací výbor doporučil navýšení mezd o 24 % v horizontu pěti let, okamžité 14ti procentní zvýšení a další pobídky.
10 z 12 odborů již předběžné dohody dosáhlo, ale ani uvnitř nich nepanuje jednota. Navíc, dvě zbývající odborové organizace zastupují až 57 000 zaměstnanců a současný návrh pro ně není akceptovatelný.
Strojvedoucí spadající pod odborovou organizaci IAM, která ve středu přistoupila na předběžnou dohodu, sdělil pro World Socialist Web Site: „Na důstojný kontrakt čekáme dost dlouho a požadujeme stávku… Neoprávněné rozhodnutí IAM opustit koalici [s ostatními odbory] nás učinilo zranitelnými a způsobilo rozkol a hněv mezi členy.“
Aktualizace 15. 9. 12:45 SEČ: Po celonočních jednáních ze středy na čtvrtek prezident Biden ve čtvrtek ráno východoamerického času oznámil, že vláda dosáhla předběžné dohody mezi všemi odborovými organizacemi a NCCC.
Politika a volby
Pokud by Kongres USA přijal rezoluci o vyjednané smlouvě mezi odbory a železničními společnostmi, a to i takovou, která by nevyhovovala požadavkům odborů, zaměstnanci by ze zákona nemohli stávkovat.
To by pro demokraty, kteří drží v obou komorách Kongresu většinu a kteří se proklamují jako strana podporující odbory a dělnickou třídu, mohlo představovat před volbami tenký led. Pokud by totiž byla dohoda a rezoluce přijatá navzdory nespokojenosti zaměstnanců a nemohli by stávkovat, negativně by to ovlivnilo voličskou základnu demokratů před nadcházejícími listopadovými volbami. Pokud by ale skutečně došlo ke stávce, vážně utrpí logistické řetězce, což bude mít zásadní vliv na ekonomiku a inflaci (navíc před blížícími se Vánoci).
Dopady
„Stávka na železnici by znamenala další stagflační šok pro ekonomiku, která se potýká s břemenem vysoké inflace, nedůvěryhodnou politikou Federálního rezervního systému a dynamikou růstu, která sice překonává většinu ostatních zemí, ale zdaleka není zaručena,“ řekl serveru Politico prominentní ekonom Mohamed A. El-Erian.
„Nedokážu si představit větší a rychlejší zásah do dodavatelských řetězců, než je stávka na železnici,“ sdělil ve stejném článku na Politico Jason Furman, profesor ekonomie na Harvardu a jeden z hlavních poradců, který působil v Bílém domě bývalého prezidenta Baracka Obamy.
Patrick Anderson z Anderson Economic Group uvedl pro CNN, že plný dopad se neprojeví hned. Nicméně, predikuje škody v hodnotě asi 2 miliard dolarů denně. „Náklady porostou geometrickou řadou, čím déle bude stávka trvat. Po týdnu by se v americké ekonomice projevily skutečné škody.“
Členové vlády zahájili už i jednání s dalšími přepravními odvětvími o případné výpomoci odklonění železničních přeprav na silnice, moře či letecky.