Ředitelství vodních cest ČR odstartovalo výstavbu dalšího veřejného přístaviště pro rekreační lodě na Labi ve Štětí. Síť veřejných přístavišť na Labské vodní cestě bude opět o něco hustší. Uživatelé vodní cesty zde budou mít možnost zdarma na 48 hodin zakotvit svou loď a z odběrných sloupků pomocí přístavní karty čerpat elektřinu, uvádí zpráva Ministerstva dopravy.

Podpora rekreační plavby

Projekt je součástí programu výstavby veřejných přístavišť na vodní cestě jako podpora rekreační plavby, který Ředitelství vodních cest ČR dlouhodobě realizuje.

Veřejné přístaviště pro 12 malých plavidel o délce do 20 m vyrůstá na pravém břehu Labe v těsné blízkosti centra Štětí a turistům začne sloužit na jaře 2023. Molo bude mít délku 62,4 m a bude vybaveno 6 šikmými výložníky. Výložníky jsou plovoucí a sklopné, což zajistí jejich bezpečnou polohu v případě povodní, informuje ministerstvo.

Konstrukce mola je pevná a počítá se s jejím zatápěním už při úrovni pětileté vody. K molu není přiveden vodovod, tři odběrné sloupky tak budou zajišťovat pouze připojení na elektrickou energii. Její čerpání bude možné pomocí přístavní karty ŘVC ČR. Přístup na molo je bezbariérový a zajišťuje jej čtyřmetrová přístupová lávka.

„Jsme rádi, že se nám daří naplňovat plány a zahušťovat síť veřejných přístavišť, které umožní turistům naplno využít řeku a zároveň poznávat její okolí. Rozvoj rekreační plavby je znatelný v celé Evropě a čím dál více i v České republice,“ řekl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR, investora a provozovatele přístaviště.

„Nedávno jsme zahájili výstavbu obdobného přístaviště v nedaleké Roudnici nad Labem a Čelákovicích, brzy bude dokončena modernizace přístaviště v Litoměřicích. Podmínky na Labi tak postupně přibližujeme turisticky atraktivním vodním cestám, jako je Baťův kanál a Vltava,“ dodal.

Stavba je založena na svislých nosných ocelových sloupcích, které jsou kotveny do říčního dna přes železobetonové piloty.

„Právě probíhá vrtání pilot, které je v tomto místě jednodušší díky umístění vrtné soupravy na nasypané hraně. Není tak nutné využívat soulodí, které bývá složitější na manipulaci,“ říká Jan Zeman, vedoucí projektu společnosti Metrostav, a.s., která stavbu realizuje. Stavební náklady ve výši 22,3 mil. Kč (bez DPH) financuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Arnika nesouhlasí s investicemi do říční plavby

Mezitím spolek Arnika přezkoumal podklady ministerstva, kterými ministerstvo obhajuje investice do zlepšení splavnosti na Labi.

Arnika došla k závěru, že po dokončení stavby děčínského jezu, plavebního stupně Přelouč a dalších investic by se vložené prostředky vyplatily pouze za předpokladu, že by se vnitrozemská vodní doprava zvýšila nejméně patnáctkrát. To však neodpovídá realitě, protože celosvětově objem říční dopravy i na nejkvalitnějších vnitrozemských vodních cestách spíše stagnuje nebo klesá.

Ve dnech 19.–⁠20. října vždy od 17,00 hodin pořádá Arnika online konferenci „Nové příležitosti pro říční krajinu nejen v koridoru DOL (Kanál Dunaj-Odra-Labe jako křižovatka tří moří).“


O Ředitelství vodních cest ČR

ŘVC ČR je organizační složkou státu, zřízenou Ministerstvem dopravy k zabezpečení přípravy a realizace výstavby a modernizace dopravně významných využívaných vodních cest a dalších staveb nutných pro provoz na vodních cestách. Ředitelství vodních cest ČR rovněž provozuje veřejné přístavy a přístaviště i remorkér BESKYDY.