28. 11. 2022

Naposledy byl snížen, nyní byl zcela zrušen: bonus na elektromobily. Švédsko tímto bleskovým oznámením šokovalo nejednoho zájemce o elektromobil.

Každý, kdo si ve Švédsku od 8. listopadu koupí elektromobil, již nebude dostávat státní bonus. Oznámilo to ministerstvo životního prostředí v tiskové zprávě – pouhý den předtím, než nový zákon vstoupí v platnost. Takzvaný „klimatický bonus“ je podle nové švédské vlády zastaralý.

Důvod? Náklady na vlastnictví a provoz elektromobilu jsou nyní srovnatelné s náklady na benzinový nebo naftový vůz. Navíc přibližně polovina všech nově zakoupených automobilů je elektrických. Státní dotace proto již nemohly být opodstatněné.

Klimatický bonusový vůz“ dostává novou definici

Dříve měl na „klimatický bonus“ nárok každý, kdo si koupil elektromobil, který vypouštěl méně než 60 gramů CO₂ na kilometr. Tato definice byla rovněž změněna: od 1. ledna 2023 budou za „klimatický bonus“ považovány pouze nové automobily s emisemi CO₂ nižšími než 30 g/km. Kupující musí být schopen prokázat, že nákup nebo objednávka byly učiněny do 8. listopadu, jinak také odejde s prázdnou.

Vzhledem k tomu, že dotace se obvykle vyplácí nejdříve šest měsíců po registraci vozu, je pravděpodobné, že se bleskové oznámení vlády setká s nejedním rozzlobeným majitelem nového vozu.

Nyní se objevují obavy, že snížení dotace by mohlo mít negativní dopad na trh s elektromobily. Průmyslové sdružení Mobility Sweden se domnívá, že prodej elektromobilů by prudce klesl. „Toto rozhodnutí nás docela překvapilo,“ řekla mluvčí odvětví. Původně se totiž hovořilo o tom, že od 1. ledna 2023 bude bonus snížen ze 70 000 na 50 000 korun (z přibližně 2900 na 2000 eur). Nyní byl zcela zrušen.

Přesto se od loňského roku prodej elektromobilů díky štědrým dotacím a prudkému nárůstu cen benzinu a nafty skutečně rozjel.

Rozdělení severu a jihu v oblasti elektromobility

V mezinárodním srovnání jsou skandinávské země považovány za průkopníky elektromobility. Jak uvádí časopis Autogazette, v Evropě existuje „rozdělení na sever a jih“ v oblasti elektromobilů.

V severních zemích mají čistě bateriové vozy 15procentní podíl na trhu, zatímco na jihu je to pouze 3,8 %. Zdaleka nejvyšší podíl elektromobilů má Norsko (74 %), následované Islandem (35 %) a Švédskem (30 %). Německo je s 9,7 % uprostřed.

Švédsko také výrazně investuje do inovací. Například švédská automobilka Volvo plánuje do roku 2030 každý rok uvést na trh nový elektromobil. Kratší doba nabíjení, lepší baterie, které by měly stačit na dojezd až 1000 km – na tom se stále pracuje. Švédský start-up Volta Truck pracuje na čtyřech elektrických nákladních vozidlech, která by měla být připravena k uvedení na trh do roku 2025.

Nedostatek nabíjecích stanic

S tím, jak si stále více lidí pořizuje elektromobily, se ve Švédsku zvyšuje i nedostatek veřejných dobíjecích stanic. Podle zpravodajského portálu „Allt om Elbil“ se i přes obrovské investice do nabíjecí infrastruktury nedaří udržet krok s obrovským růstem trhu s elektromobily.

Podle doporučení EU by na každých deset elektromobilů měla připadat alespoň jedna dobíjecí stanice. Na jednu dobíjecí stanici ve Švédsku letos připadá v průměru 24 elektromobilů. Pokud by se postupovalo podle směrnice EU, potřebovala by země celkem 23 500 dalších veřejných dobíjecích míst, aby mohla zásobovat současný počet elektromobilů.

Z původního článku německé redakce deníku The Epoch Times přeložila G. K.

Související témata

Související články

Přečtěte si také

K extrémním srážkám se přidá i silný vítr, na východě ČR už hladiny stoupají
K extrémním srážkám se přidá i silný vítr, na východě ČR už hladiny stoupají

Česko se chystá na extrémní srážky. Meteorologové dnes rozšířili výstrahu o další oblasti Vysočiny či jižní část Šumavy. Situaci bude komplikovat i silný vítr.

Putin: Útoky dalekonosnými zbraněmi v ruském týlu zapojí NATO do války
Putin: Útoky dalekonosnými zbraněmi v ruském týlu zapojí NATO do války

Pokud Západ povolí Ukrajině útočit dalekonosnými zbraněmi na cíle hluboko na ruském území, bude to znamenat, že země Severoatlantické aliance jsou ve válce s Ruskem.

Nacher navrhuje zákaz sponzorování akcí s účastí propalestinských aktivistů, jak tomu bylo na Prague Pride
Nacher navrhuje zákaz sponzorování akcí s účastí propalestinských aktivistů, jak tomu bylo na Prague Pride

Poslanec a zároveň zastupitel hlavního města Patrik Nacher navrhuje na zastupitelství Prahy, aby město finančně nepodporovalo akce, do nichž jsou zapojeni aktivisté propagující nenávist vůči jiným skupinám.

IBM pochopila situaci a omezuje své působení v Číně
IBM pochopila situaci a omezuje své působení v Číně

IBM se přidává k rostoucímu počtu amerických firem opouštějících Čínu kvůli rostoucím nákladům, konkurenci a politickým tlakům. Společnost přesouvá své výzkumné a vývojové aktivity do jiných zemí, včetně Indie.

Studie: Používání tabletů vyvolává u malých dětí vztek a záchvaty
Studie: Používání tabletů vyvolává u malých dětí vztek a záchvaty

Nová studie ukazuje, že časté používání tabletů narušuje emocionální vývoj dětí, což vede k častějším záchvatům vzteku. Jak mohou rodiče podpořit zdravější vztah dětí k technologiím?