PR článek

25. 10. 2022

Co se stane v roce 2035 s auty jezdícími na spalovací motory? Budoucnost je nejistá. Výbor Evropského parlamentu pro životní prostředí podpořil návrh komise, který požaduje snížení emisí CO2 u nových vozů na nulovou úroveň. Pak by v unii skončil prodej aut se spalovacími motory.

Budoucnost spalovacích motorů  je sice v Evropské unii stále nejistá, ale záchranu po roce 2035 mohou nabídnout alternativní paliva. Opatření má pomoci nasměrovat evropský automobilový průmysl na trajektorii elektromobility, která se má, díky stále hustější nabíjecí infrastruktuře, stát po roce 2035 realitou.

Opatření, které bylo poprvé navrženo v červenci 2021, by mohlo znamenat úplné zastavení prodeje nových automobilů se spalovacími motory. Ojetá auta se starou technologií ale na prodej stále budou.

Bude nějaká penalizace?

Za vyrobená auta, která nesplní podmínku na 100 %, se bude platit poplatek, který se pak promítne do ceny vozu. V praxi to bude znamenat, že za každý gram emisí CO2 na 100 kilometrů zaplatí výrobce penalizaci 95 eur. 

Jaký bude další postup?

Do konce roku 2023 musí komise vytvořit zprávu, ve které bude podrobně popsána potřeba cíleného financování k zajištění spravedlivého přechodu v automobilovém průmyslu, aby se zmírnily negativní ekonomické dopady. O návrhu bude v následujících měsících hlasovat celý Evropský parlament, poté musí zákonodárci a členské země EU vyjednat definitivní pravidla.

Ilustrační foto. (Unsplash.com)

Které značky oznámily konec prodeje konvenčních aut?

Některé známé automobilky oznámily, že v roce 2035 už budou v Evropské unii jejich auta na prodej jen v podobě čistých elektromobilů. Učinil tak například Volkswagen, Kia nebo Hyundai. Značky jako Peugeot, Opel, Citroën, DS, Fiat nebo Alfa Romeo také prohlásily, že s prodejem spalovacích aut končí, a to už v roce 2030. Letos chtějí na čistě elektrické automobily přejít například i značky Volvo a Bentley. Jaguar se stane čistě elektrickou značkou už v roce 2025 a Alfa Romeo v roce 2027.

Budoucnost automobilového průmyslu plná autonomních vozidel?

Autonomní dopravní prostředky pomalu vstupují do našeho běžného života. Do budoucna je také pravděpodobné, že bude čím dál více docházet k úpravě legislativy, co se používání autonomních vozů týče, například ve veřejné dopravě, v taxi či doručovacích službách. Otázkou však je, zda převažují spíše výhody nebo nevýhody. Největší výhodou je, že by díky jejich používání mohlo dojít k snížení nehodovosti. Nevýhodou však je, že se sníží zaměstnanost, jelikož nebude potřeba tolik řidičů ve veřejné dopravě či taxi a doručovacích službách. Řidiči tak budou muset řešit otázku jak si vydělat peníze jinak.

Související témata

Přečtěte si také

Dotace na elektromobily nejsou třeba, na trhu se prosadí samy, myslí si ministr Kupka
Dotace na elektromobily nejsou třeba, na trhu se prosadí samy, myslí si ministr Kupka

Podle ministra dopravy Martina Kupky není třeba dotovat koupi elektromobilů, cestu na trh si najdou samy, jakmile spadnou ceny. Stát zainvestuje 5 miliard do dobíjecích stanic.

Trump se setkal s polským prezidentem Dudou v Trump Toweru
Trump se setkal s polským prezidentem Dudou v Trump Toweru

Bývalý prezident Donald Trump se ve středu večer v New Yorku setkal s polským prezidentem Andrzejem Dudou, přičemž dvojice diskutovala o zásadních mezinárodních otázkách, jako je situace na Ukrajině, Blízký východ a výdaje NATO.

„Jsme v té nejhorší čtvrtině v rámci Evropy.“ Obezita u dětí se v ČR zvyšuje, má vliv i na duševní zdraví
„Jsme v té nejhorší čtvrtině v rámci Evropy.“ Obezita u dětí se v ČR zvyšuje, má vliv i na duševní zdraví

Na téma Obezita, vliv prostředí a duševní zdraví se ve středu v Poslanecké Sněmovně konal kulatý stůl, kde se sešli a diskutovali spolu zástupci různých odvětví medicíny, kteří se problému obezity u dětí věnují.

„Přece nechceme ztratit další generaci.“ Senátoři chtějí širší diskuzi o vlivu sociálních médií na děti
„Přece nechceme ztratit další generaci.“ Senátoři chtějí širší diskuzi o vlivu sociálních médií na děti

Senátorka Daniela Kovářová iniciovala širší diskuzi o negativních dopadech nových médií a sociálních sítí na děti a eventuálně problematiku i legislativně omezit. Kolegové z podvýboru ji podpořili.

Vít Rakušan a jeho slavná výjimka z migračního paktu
Vít Rakušan a jeho slavná výjimka z migračního paktu

Vít Rakušan tvrdí, že z migračního paktu budeme mít výjimku kvůli velkému počtu ukrajinských uprchlíků. Nebudeme prý muset přijímat migranty, ani platit pokutu půl milionu Kč za nepřevzatého migranta. Už v červenci 2023 jsem psal o tom, že s výjimkou pro Ukrajince v migračním paktu je to mnohem složitější.