17. 1. 2023

Od roku 1932 platí řidiči ve Spojených státech daně z každého galonu pohonných hmot. Výnosy se používají na opravy silnic a veřejnou železniční a autobusovou dopravu. Ale s čím dál úspornějšími motory a přechodem na elektromobily začínají státy pociťovat dopad nižšího objemu vybraných daní.

V současné době si federální vláda bere 18,4 centu za galon benzinu (cca 1,1 Kč/litr) nebo 24,4 centu za galon nafty (cca 1,44 Kč/litr). Daně jednotlivých států se pohybují od celostátního maxima 61 centů za galon benzinu v Pensylvánii (cca 3,6 Kč/litr) až po minimum 8,95 centu na Aljašce (cca 50 haléřů/litr).

Státní a federální vlády hledají nový způsob financování dopravy. Díky četným studiím dopravně zaměřených organizací se uvažuje o několika možnostech, jako jsou poplatky za ujeté míle/kilometry na uživatele, poplatky za ujeté kilometry vozidla, poplatek uživatele za užívání silnic nebo poplatek za užívání dálnic.

„Všechna vozidla jezdí na čím dál méně benzinu, což je skvělé pro naše peněženky, zejména s rostoucími cenami benzinu. Ale není to tak dobré, když je náš dopravní systém závislý na této dani z pohonných hmot,“ řekla pro The Epoch Times Trish Hendrenová, výkonná ředitelka Eastern Transportation Coalition, která sdružuje 17 států unie. „Provázanost mezi užíváním a platbou je narušena.“

Přechod na uživatelské poplatky je momentálně záměrem všech států USA. Oregon, Utah a Virginie již zavedly pilotní programy.

Nejméně 31 států má již zákony, které vyžadují zvláštní registrační poplatek pro vozidla s elektrickým pohonem ze zásuvky. Podle Národní konference státních zákonodárných sborů 18 z nich vyměřuje poplatek také pro hybridní vozidla připojitelná k elektrické síti.

Virginie zavedla v roce 2020 kromě registračního poplatku pro elektromobily a vozidla s vysoce účinným spalovacím motorem i nový poplatek za používání dálnic, který vyjde zhruba na 20 dolarů ročně v závislosti na efektivnosti spalování. V roce 2022 začal stát nabízet pilotní program, který dává řidičům možnost platit za ujeté dálniční kilometry.

V Utahu musí všechna hybridní vozidla platit poplatek za užívání silnic v rozmezí 21,75 – 56,50 dolaru ročně. Majitelé elektromobilů pak platí 130,25 dolaru ročně.

V Oregonu je poplatek za registraci vozidla založen na spotřebě fosilního paliva. Čím nižší spotřeba benzinu/nafty, tím větší registrační poplatek.

Federální směrnice o zvýšení příjmů

Federální daň z benzinu ve výši 18,4 centu za galon se nezvýšila od roku 1993. Podle zprávy federálního Úřadu pro vládní odpovědnost z ledna 2022 má tento příjem kvůli inflaci přibližně o třetinu nižší kupní sílu než v době posledního zvýšení daně.

Rozpočtový úřad Kongresu již od roku 2007 upozorňuje Kongres, že musí přijmout udržitelné řešení financování údržby národních dálnic.

Překlad a redakční zkrácení původního článku: J. S.

Související témata

Související články

Přečtěte si také

„Nerozhodovali lidé z praxe. Covid neřídili doktoři, ale politici,“ říká bývalá předsedkyně etické komise České lékařské komory
„Nerozhodovali lidé z praxe. Covid neřídili doktoři, ale politici,“ říká bývalá předsedkyně etické komise České lékařské komory

„Bylo dovezeno pět tisíc balení léčiva HUVEMEC z Bulharska. Nakonec se řeklo, že bude pouze pro nemocniční podání, což vlastně proti hlavnímu smyslu jeho fungovaní, protože působí nejlépe jako prevence a při časném podání, tak aby se nemoc nemohla rozvinout,“ vysvětluje doktorka Stehlíková...

Mezinárodní apely a články v médiích velmi pomáhají – rozhovor s dcerou čínské vězeňkyně svědomí
Mezinárodní apely a články v médiích velmi pomáhají – rozhovor s dcerou čínské vězeňkyně svědomí

Chuej Li nedávno vypovídala na půdě Poslanecké sněmovny o perzekuci, které její matka čelila v Číně a která dopadala i na ni, v době, kdy byla dítětem. V rozhovoru nám prozradila své pocity a více detailů.

Ověřovatel pravdy se mýlí? Migrační odborník si „posvítil“ na výroky Demagoga
Ověřovatel pravdy se mýlí? Migrační odborník si „posvítil“ na výroky Demagoga

Právník Robert Kotzian podrobil analýze fact-checking projektu Demagog.cz, který si měl „posvítit“ na výroky Aleny Schillerové ohledně migračního paktu. Míní, že i „strážci pravdy“ se mohou mýlit.

Antikoncepce: Dezinformace a lékařské zastírání
Antikoncepce: Dezinformace a lékařské zastírání

Proč by se nemělo říct nahlas, že hormonální formy antikoncepce, jako jsou pilulky, kožní náplasti, injekce, implantáty nebo nitroděložní tělíska, mívají často vedlejší účinky?

Bobr v krajině. Nakolik je k užitku a nakolik škodnou?
Bobr v krajině. Nakolik je k užitku a nakolik škodnou?

„To, že bobr vytváří mokřad, je třeba porovnávat s tím, jak stát realizuje zadržení vody v krajině. Je třeba vzít na zřetel, že sucho je velkou hrozbou pro naši krajinu. Přínos mokřadů je skutečně velký.“