Od roku 1932 platí řidiči ve Spojených státech daně z každého galonu pohonných hmot. Výnosy se používají na opravy silnic a veřejnou železniční a autobusovou dopravu. Ale s čím dál úspornějšími motory a přechodem na elektromobily začínají státy pociťovat dopad nižšího objemu vybraných daní.

V současné době si federální vláda bere 18,4 centu za galon benzinu (cca 1,1 Kč/litr) nebo 24,4 centu za galon nafty (cca 1,44 Kč/litr). Daně jednotlivých států se pohybují od celostátního maxima 61 centů za galon benzinu v Pensylvánii (cca 3,6 Kč/litr) až po minimum 8,95 centu na Aljašce (cca 50 haléřů/litr).

Státní a federální vlády hledají nový způsob financování dopravy. Díky četným studiím dopravně zaměřených organizací se uvažuje o několika možnostech, jako jsou poplatky za ujeté míle/kilometry na uživatele, poplatky za ujeté kilometry vozidla, poplatek uživatele za užívání silnic nebo poplatek za užívání dálnic.

„Všechna vozidla jezdí na čím dál méně benzinu, což je skvělé pro naše peněženky, zejména s rostoucími cenami benzinu. Ale není to tak dobré, když je náš dopravní systém závislý na této dani z pohonných hmot,“ řekla pro The Epoch Times Trish Hendrenová, výkonná ředitelka Eastern Transportation Coalition, která sdružuje 17 států unie. „Provázanost mezi užíváním a platbou je narušena.“

Přechod na uživatelské poplatky je momentálně záměrem všech států USA. Oregon, Utah a Virginie již zavedly pilotní programy.

Nejméně 31 států má již zákony, které vyžadují zvláštní registrační poplatek pro vozidla s elektrickým pohonem ze zásuvky. Podle Národní konference státních zákonodárných sborů 18 z nich vyměřuje poplatek také pro hybridní vozidla připojitelná k elektrické síti.

Virginie zavedla v roce 2020 kromě registračního poplatku pro elektromobily a vozidla s vysoce účinným spalovacím motorem i nový poplatek za používání dálnic, který vyjde zhruba na 20 dolarů ročně v závislosti na efektivnosti spalování. V roce 2022 začal stát nabízet pilotní program, který dává řidičům možnost platit za ujeté dálniční kilometry.

V Utahu musí všechna hybridní vozidla platit poplatek za užívání silnic v rozmezí 21,75 – 56,50 dolaru ročně. Majitelé elektromobilů pak platí 130,25 dolaru ročně.

V Oregonu je poplatek za registraci vozidla založen na spotřebě fosilního paliva. Čím nižší spotřeba benzinu/nafty, tím větší registrační poplatek.

Federální směrnice o zvýšení příjmů

Federální daň z benzinu ve výši 18,4 centu za galon se nezvýšila od roku 1993. Podle zprávy federálního Úřadu pro vládní odpovědnost z ledna 2022 má tento příjem kvůli inflaci přibližně o třetinu nižší kupní sílu než v době posledního zvýšení daně.

Rozpočtový úřad Kongresu již od roku 2007 upozorňuje Kongres, že musí přijmout udržitelné řešení financování údržby národních dálnic.

Překlad a redakční zkrácení původního článku: J. S.