Akio Toyoda, prezident společnosti Toyota Motor Corp., prohlásil, že automobilky, které prosazují pouze elektrický pohon, nereflektují realitu trhu, protože technologie a infrastruktura ještě nedozrály. „Mlčící většina“, která je stejného názoru, se dle něj nemůže vyjádřit.

Tento prémiový obsah je dostupný pouze předplatitelům.

Chcete dočíst tento článek? Využijte jedinečnou možnost, zaregistrujte se a máte měsíc zdarma...

Vyzkoušet 1. měsíc zdarma >

Neobávejte se – aktivací předplatného na měsíc zdarma se nezavazujete k žádné budoucí platbě. Po měsíci neplacený přístup skončí. Budete-li chtít i potom prémiový obsah sledovat, budete si muset aktivovat předplatné.

Pokud již předplatné máte přihlaste se.

Akio Toyoda, prezident společnosti Toyota Motor Corp., prohlásil, že automobilky, které prosazují pouze elektrický pohon, nereflektují realitu trhu, protože technologie a infrastruktura ještě nedozrály. „Mlčící většina“, která je stejného názoru, se dle něj nemůže vyjádřit.

„Lidé z automobilového průmyslu jsou z velké části mlčící většinou,“ řekl Toyoda novinářům během návštěvy Thajska, informoval The Wall Street Journal. „Tato mlčící většina si pokládá otázku, zda je opravdu v pořádku mít jako jedinou možnost EV [elektromobily]. Ale myslí si, že je to trend, takže se nemůže hlasitě ozvat… Protože správná odpověď je stále nejasná, neměli bychom se omezovat pouze na jednu možnost.“

Zatímco některé automobilky prosazují plně elektrické modelové řady, Toyota, největší světová automobilka, se do značné míry drží své politiky zaměřené na rozmanitou škálu vozidel, včetně hybridů a vozidel na vodíkový pohon.

Toyota zastává názor, že hybridy zůstávají v současné situaci klíčovou technologií, protože vozidla s elektrickým pohonem bývají obvykle dražší a infrastruktura pro nabíjení baterií ve světě teprve dozrává.

Šéf Toyoty rovněž upozornil, že elektrické varianty nejsou jediným způsobem, jak snížit emise oxidu uhličitého, a že tyto výhody poskytují i hybridní modely. Poznamenal, že alternativy elektromobilů, jako jsou vozidla poháněná vodíkem, začínají mít pozitivní ohlasy ze strany automobilového průmyslu a vládních představitelů.

Problémy a nedůvěra

Pro široké rozšíření elektromobilů je klíčovým problémem nabíjecí infrastruktura. To je problém např. i v USA u řidičů, kteří jezdí dlouhé trasy.

Průzkum, který v říjnu zveřejnila americká Národní asociace obchodů se smíšeným zbožím (NACS), ukázal, že citlivost zákazníků na vyšší ceny u benzinových pump se ve větším zájmu o elektromobily neprojevila. Pouze polovina řidičů přiznala, že má k těmto vozidlům kladný vztah.

Pouze jeden ze tří řidičů uvedl, že by uvažoval o koupi elektromobilu kvůli pohodlí. Tři z pěti řidičů si myslí, že budou mít problémy s nabíjením elektromobilu mimo domov, a 54 % řidičů považuje elektromobily za méně spolehlivé ve srovnání s konvenčními vozidly.

Tlaky v EU a v USA

Pokud jde o prodej nových osobních a malých užitkových automobilů, europoslanci z Environmentálního výboru jsou pro cestu k nulovým emisím od roku 2035. Odhlasovali to takto letos v květnu malou nadpoloviční většinou 46 ku 40. Toto jejich stanovisko je návrhem pro Evropskou komisi.

Kroky k prosazení elektromobilů a dalších alternativ k fosilním palivům podniká i několik amerických států v čele s Kalifornií a Oregonem, které schválily zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035.

Převzato z původního článku newyorské redakce. Článek byl doplněn o některé informace.