Katie Spence

8. 9. 2022

Sedmnáct států, které se doteď řídily přísnými kalifornskými požadavky na emise vozidel namísto federálních norem, nyní zvažují, zda budou následovat Kalifornii a zakážou vozidla se spalovacími motory.

Oregon sdělil, že aktualizuje svůj návrh zákona, který po vzoru Kalifornie začlení zákaz prodeje vozidel se spalovacím motorem od roku 2035.

Stát Washington chce kalifornskou verzi adoptovat do konce roku.

V září 2021 podepsala newyorská guvernérka Kathy Hochul (Demokraté) zákon, který fakticky zakáže prodej vozidel se spalovacím motorem zavedením absolutního cíle „nulových emisí“ do roku 2035. New York pravděpodobně brzy tento úplný zákaz institucionálně zavede.

Další státy mají tzv. aktivační zákony, které jim ukládají povinnost přijmout stejné emisní předpisy jako Kalifornie – i když s těmito požadavky nesouhlasí.

Dne 25. srpna odhlasoval Kalifornský úřad pro ovzduší úplný zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory do roku 2035, což má dopad na sedmnáct států, které se řídí kalifornskými emisními předpisy.

Jde o státy New York, Massachusetts, Vermont, Maine, Pensylvánie, Connecticut, Rhode Island, Washington, Oregon, New Jersey, Maryland, Delaware, Colorado, Minnesota, Nevada, Virginie a Nové Mexiko.

Pro legislativy jednotlivých států v tomto smyslu platí, že pokud Kalifornie zavede určitou podmínku, musí se jí stát vázaný na kalifornskou normu řídit.

Státy, které se novému zákazu brání

Ne všechny státy vázané na emisní požadavky Kalifornie se však hodlají zákazem aut se spalovacími motory řídit. Některé státy, jako například Virginie, navíc zkoumají právní možnosti, jak se mu bránit.

Například Colorado se domnívá, že kalifornský zákaz není úplně v pořádku, a proto ho zatím nepřijme.

„Guvernér sice sdílí cíl rychlého přechodu na elektromobily, ale je skeptický k požadavku, aby 100 % prodaných aut bylo do určitého data elektrických, protože technologie se rychle mění,“ uvedl pro agenturu AP coloradský úřad pro energetiku.

30. srpna demokratická guvernérka státu Maine, Janet Millsová, uvedla, že zákaz Kalifornie nepodporuje a Maine ho nebude následovat.

„Nebyla bych nakloněna přijetí jakéhokoli nařízení v tomto smyslu. Zpřístupnit elektromobily, poskytnout slevy – ale ne nařízení,“ prohlásila Millsová.

Mluvčí Úřadu životního prostředí státu New Jersey Larry Hanja ve svém prohlášení uvedl, že úřad je „odhodlán dosáhnout odvážných cílů v oblasti čisté energie a snižování emisí, které stanovil guvernér Murphy“.

Neřekl však, kdy a zda vůbec New Jersey začne kalifornský zákon přejímat.

Další státy jako DelawareNew MexicoPennsylvaniaMarylandNevada  mají předpisy, které vyžadují, aby určité procento prodaných vozidel mělo do určitého data „nulové emise“. Jejich zákony nicméně nepostupují pravomoci Kalifornii.

Rhode Island na začátku tohoto roku předložil návrhy zákona podobné washingtonskému zákonu. Návrhy jsou ale ve fázi „odloženo k dalšímu studiu“. A tak Rhode Island zatím absolutní zákaz aplikovat nemusí.

V Minnesotě je situace poněkud komplikovanější. V roce 2020 Minnesota přijala standardy „čistých automobilů“, které Minnesotu svazují s Kalifornii. Sdružení minnesotských prodejců automobilů (MADA) však podalo stížnost ke státnímu odvolacímu soudu s tím, že zákon neoprávněně deleguje pravomoci státu na Kalifornský úřad pro ovzduší.

Minnesota není jediným státem, kde koalice bojuje proti zavedení zákazu vozidel se spalovacími motory. Nový republikánský guvernér Virginie Glenn Youngkin veřejně prohlásil, že zákon považuje za „naprosto absurdní“, a slíbil, že jej napadne.

Překlad a redakční zkrácení původního článku: J. S.

Související témata

Související články

Přečtěte si také

„Nerozhodovali lidé z praxe. Covid neřídili doktoři, ale politici,“ říká bývalá předsedkyně etické komise České lékařské komory
„Nerozhodovali lidé z praxe. Covid neřídili doktoři, ale politici,“ říká bývalá předsedkyně etické komise České lékařské komory

„Bylo dovezeno pět tisíc balení léčiva HUVEMEC z Bulharska. Nakonec se řeklo, že bude pouze pro nemocniční podání, což vlastně proti hlavnímu smyslu jeho fungovaní, protože působí nejlépe jako prevence a při časném podání, tak aby se nemoc nemohla rozvinout,“ vysvětluje doktorka Stehlíková...

Mezinárodní apely a články v médiích velmi pomáhají – rozhovor s dcerou čínské vězeňkyně svědomí
Mezinárodní apely a články v médiích velmi pomáhají – rozhovor s dcerou čínské vězeňkyně svědomí

Chuej Li nedávno vypovídala na půdě Poslanecké sněmovny o perzekuci, které její matka čelila v Číně a která dopadala i na ni, v době, kdy byla dítětem. V rozhovoru nám prozradila své pocity a více detailů.

Ověřovatel pravdy se mýlí? Migrační odborník si „posvítil“ na výroky Demagoga
Ověřovatel pravdy se mýlí? Migrační odborník si „posvítil“ na výroky Demagoga

Právník Robert Kotzian podrobil analýze fact-checking projektu Demagog.cz, který si měl „posvítit“ na výroky Aleny Schillerové ohledně migračního paktu. Míní, že i „strážci pravdy“ se mohou mýlit.

Antikoncepce: Dezinformace a lékařské zastírání
Antikoncepce: Dezinformace a lékařské zastírání

Proč by se nemělo říct nahlas, že hormonální formy antikoncepce, jako jsou pilulky, kožní náplasti, injekce, implantáty nebo nitroděložní tělíska, mívají často vedlejší účinky?

Bobr v krajině. Nakolik je k užitku a nakolik škodnou?
Bobr v krajině. Nakolik je k užitku a nakolik škodnou?

„To, že bobr vytváří mokřad, je třeba porovnávat s tím, jak stát realizuje zadržení vody v krajině. Je třeba vzít na zřetel, že sucho je velkou hrozbou pro naši krajinu. Přínos mokřadů je skutečně velký.“