Progresivní ideologie, kterou se rozhodli vnutit společnosti největší hráči, jako jsou investiční skupiny Blackrock nebo Vanguard, zdá se, postupně selhává. Takzvaný ESG rating, který musejí firmy splňovat, aby mohly od banky dostat půjčku nebo nižší úrokovou sazbu, byl využit jako praktický „donucovací prostředek“, aby firmy a podnikatelé přistoupili na propagaci nové ideologie.
Generální ředitel společnosti Blackrock pan Larry Fink je jednou z nejvlivnějších osobností na Wall Street a otevřeným zastáncem progresivních cílů. Sám prohlásil, že je třeba určité chování ve společnosti „vynutit“, ale jak se zdá, ona „vynucovací metoda“ ve formě ESG ratingu narazila v posledních měsících na tuhý odpor.
Pro ilustraci nátlaku pomocí ESG ratingu na společnost můžeme zmínit například českou polostátní energetickou společnost ČEZ, která podepsala takzvané Pride Business Forum Memorandum na podporu lesbických a homosexuálních skupin, protože jí ratingová agentura snížila hodnocení ESG, neboť prý v této oblasti „nevykazuje žádné aktivity“. Více zde…
„Už dávno neplatí, že investoři posuzují společnosti pouze na základě zhodnocení svých vkladů nebo výše vyplacené dividendy,“ uvádí manažer komunikace ČEZu pan Ladislav Kříž. „Čím dál tím větší váhu při rozhodování, kam investovat, komu půjčit, mají faktory, které se nedají změřit penězi. Stejně jako se na mezinárodní úrovni společnosti posuzují podle ustálených finančních ukazatelů, vznikají obdobně i kritéria nefinančního hodnocení.”
Pan Kříž zde hovoří o takzvaném ESG, což je zkratka anglických slov environmental, social, governance (životní prostředí, sociální prostředí, řízení společnosti).
Co znamená „tuhý odpor“
Pod nátlakovou politikou ESG ratingu začala řada významných společností propagovat progresivní ideologii, jenomže zákazníkům obrazně řečeno „přetekl pohár snášenlivosti“ a začali bojkotovat výrobky firem, které propagují transgenderismus, homosexualitu nebo lesbismus.
Mezi nejvýznamnější bojkoty zmiňme například bojkot piva Bud Light, který způsobil, že tržby společnosti Anheuser-Busch v USA se ve druhém kvartálu propadly meziročně o 10,5 % „především kvůli poklesu objemu Bud Lightu“, konstatuje zpráva. Celkový obrat v Severní Americe klesl ve srovnání se stejným obdobím minulého roku o 395 milionů dolarů. Bud Light byl tímto po více než dvou desetiletích sesazen z pozice nejprodávanějšího piva ve Spojených státech.
A proč začali zákazníci pivo bojkotovat? Transgenderový influencer Dylan Mulvaney (biologický muž vystupující jako žena) se pochlubil počátkem dubna na svém Instagramu plechovkou piva Bud Light s jeho tváří a předeslal, že se slavnou značkou piva navazuje spolupráci, marketingové oddělení koncernu Anheuser-Busch pravděpodobně nepočítalo s tím, co přijde.
Některé známé osobnosti jako zpěvák Kid Rock, modelka Bri Teresi a hráč amerického fotbalu Trae Waynes reagovali na tuto zprávu velmi specifickým způsobem – doslova rozstřílením Bud Lightu – a vyzvali k jeho bojkotu. Nespokojenost s rostoucím vlivem woke agendy a potažmo výzvou k bojkotu piva vyjádřily i další osobnosti, včetně několika politiků. Více zde…
Dalším případem bojkotu jsou akcie společnosti Walt Disney, které se po sérii neúspěšných filmů a politických kontroverzí propadly na nejnižší úroveň za posledních téměř devět let. Komentátoři připisují ztráty tomu, že zábavní společnost přijala a následně zdvojnásobila svou podporu „woke“[1](probuzenecké) agendy.
Pro přehled uveďme, že společnost čelila PR katastrofě, když unikly záběry z interní porady, na nichž vedoucí pracovníci společnosti Disney otevřeně diskutovali o tom, jak ve svých filmech skrývat levicovou propagandu.
Další pád sledovanosti přišel poté, co společnost najala Seanna Altmana, biologického muže, který o sobě tvrdí, že je „gender fluid“, aby na sociálních sítích propagoval dívčí oblečení. Na videu na TikToku byl influencer oblečen ve stylu myšky Minnie v červených šatech a vykřikoval: „Vypadám přesně jako Minnie Mouse!“, přičemž si do vlasů přidal červenou mašli.
A jaký vzkaz vyslali obyvatelé USA firmám, které Blackrock a Vanguard tlačí k prosazování ESG? „Vy nám vnucujete ideologii, my nechceme vaše výrobky.“
Vy nám vnucujete ideologii, my nechceme vaše výrobky
Firmy a podnikatelé jsou teď v nelehké situaci. Z jedné strany je tlačí Blackrock a Vanguard, aby propagovali jejich progresivní ideologii, a na druhé straně firmám kvůli tomu odcházejí zákazníci a firmy ztrácejí zisky a musejí začít propouštět zaměstnance.
Co nyní řeknou vedení firem svým akcionářům, kteří přicházejí o peníze kvůli jejich rozhodnutím?
Sněmovní výbor nyní vyšetřuje, zda ESG neporušuje ústavu a zda nedochází ke spiknutí určitých firem (finančních skupin) za účelem likvidace jiných firem, které nepřistoupí na jejich ideologii.
Senát i sněmovna USA se snaží na poli zákonodárném také podnikat kroky proti ESG, ale ať už takové zákony kongresem projdou, či nikoliv, nakonec je stejně bude ještě muset podepsat prezident Biden, který je silným zastáncem progresivní ideologie.
Američtí republikáni se také zabývají možným porušováním antimonopolních pravidel ve spojitosti s takzvanou „environmentální ideologií“, která je součástí ESG. Jednou z takových aliancí, které tuto politiku vynucují, je podle Kevina Stocklina, reportéra Epoch Times a producenta filmu The Shadow State, aliance Net Zero.
V těchto aliancích operují investiční společnosti se silou desítek bilionů dolarů, jako jsou Blackrock, State Street Corporation a další. Podle amerických republikánů by mohlo v rámci ESG programu docházet k porušování antimonopolního práva.
Přidejme k moci těchto společností také fakt, že kontrolují významné množství akcií největších světových médií. Více zde…
Když to shrneme a přidáme k tomu žaloby, které začínají směřovat na firmy propagující ESG, zdá se, že tato ideologie prochází svou konečnou fází – odmítnutím veřejnosti.
Poznámky:
[1] Wokeismus (probuzenectví) je česky volně přeloženo snaha o „uvědomělost“ či „probuzenost“ v sociálních otázkách. Podle některých kritiků se jedná o novodobou formu marxismu. Více…