Radovan Dluhý

27. 9. 2023

Zakázku na druhou etapu metra D mezi stanicemi Olbrachtova a Nové Dvory doprovází nejasnosti. První etapu úseku mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova zahájilo v dubnu 2022 sdružení pěti společností. Mezi nimi je i dceřiná společnost Metrostavu, firma Subterra. Pokračování stavby je ale nyní ohroženo.

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) totiž ve výběrovém řízení opět vybral firmu Subterra, ačkoliv obdržel levnější nabídku. Sdružení firem Porr, Vinci a Marti nabídlo DPP dokončit stavbu za dvacet osm miliard korun, tedy o dvě miliardy méně než Subterra.

DPP uvádí, že vyřadil konsorcium Porr, Vinci a Marti kvůli ceně, která je hluboko pod tržním standardem, ale také na základě nesrovnalostí v harmonogramu prací a „skrytých záloh“ na stavbu. Sdružení však tvrdí, že nedostalo od DPP možnost možné chyby či nepřesnosti doplnit, a podalo okamžitě proti rozhodnutí DPP námitku.

„Podali jsme námitku proti vyloučení z tendru a námitku proti výběru společnosti, které nabídlo větší cenu. V případě odmítnutí námitek lze podat do deseti dnů návrh na přezkum k ÚOHS. Tento krok nevylučujeme. Do šedesáti dnů od podání návrhu k ÚOHS nelze uzavřít smlouvu na veřejnou zakázku. Tuto lhůtu může ÚOHS prodloužit předběžným opatřením až do pravomocného skončení řízení,“ dodal Martin Borovka, generální ředitel VINCI Construction.

Harmonogram událostí kolem dostavění

květen 2022

Dopravní podnik hlavního města Prahy vypsal soutěž na 2. etapu metra v úseku Olbrachtova – Nové Dvory. Předpokládaná cena zakázky byla 24,63 miliardy korun.

květen – prosinec 2022

Do soutěže se přihlásila tři konsorcia složená ze 16 firem z pěti zemí. Nejlevnější nabídku v ceně 28 miliard korun podalo údajně sdružení firem Porr, Vinci a Marti. Dceřina společnost Metrostavu, firma Subterra podala nabídku v hodnotě 30 miliard korun.

prosinec 2022

Další dceřiná společnost Metrostavu, firma Metrostav DIZ, která se soutěže nezúčastnila, podala proti jejím podmínkám těsně před uzavřením tendru námitku k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

červenec 2023

ÚOHS rozhodl ve prospěch Metrostavu DIZ a výběrové řízení zrušil. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) okamžitě podal proti verdiktu ÚOHS rozklad.

září 2023

ÚOHS vyhověl odvolání DPP. DPP vyhlásil vítězem zakázky firmu Subterra. Cena zakázky: téměř 30 miliard.

Stavbu metra D dlouhodobě provází nejasnosti

Již v roce 2021 firma Eurovia žádala Evropskou komisi, aby prověřila, jestli je zakázka na stavbu metra D férová. „Podle našeho názoru některé dodavatele nedůvodně zvýhodňují, a jiné naopak nedůvodně znevýhodňují,“ potvrdila Iveta Štočková, mluvčí firmy Eurovia.

Tato firma měla podezření, že lukrativní zakázka byla ušitá na míru její konkurenci – Metrostavu a dalším spřízněným firmám. Není nám známo, jaký je výsledek stížnosti firmy Eurovia u Evropské komise.

„Jde o velmi podivné výběrové řízení. Asi jde o nejhorší tendr, se kterým jsme se kdy setkali,“ řekl na setkání s médii Martin Borovka. Na co Borovka naráží?

V roce 2022 rozhodl odvolací pražský Vrchní soud o tom, že společnost Metrostav se nesmí během tří let účastnit veřejných soutěží kvůli takzvané druhé větvi korupční kauzy Davida Ratha. Toto soudní rozhodnutí se však netýkalo jeho dceřiných společností Subterra a Metrostavu DIZ.

Je také podivné, proč Metrostav DIZ, který se výběrového řízení nezúčastnil, podal proti jeho podmínkám těsně před uzavřením tendru námitku k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Podle Jana Dupáka, právníka protikorupční organizace Transparency International, mohlo jít o vytvoření tlaku na DPP.

„Určitě se zadavatel v takové chvíli ocitá pod velkým tlakem a říká: ,Co teď budeme dělat? Co když nám definitivně shodí celou zakázku a klíčovou stavbu to posune o několik let?‘ Jde o obrovskou zakázku a náhlé změny mohou některé zúčastněné přimět k hledání extrémních řešení,“ vysvětluje Jan Dupák.

Rozhodnutí tendru doprovázely další tlaky. Podle investigativní reportáže Českého rozhlasu obdrželi členové výběrové komise DPP několik výhružných dopisů, aby ze soutěže nevyřazovali sdružení Porr, Vinci a Marti. Přitom složení této komise bylo neveřejné.

Jedno je dnes jisté. Námitky sdružení Porr, Vinci a Marti podané DPP a ÚOHS dostavění metra D jistě prodlouží. A bude to také něco stát. Ondřej Prokop z hnutí ANO, člen dozorčí rady DPP a pražský zastupitel varuje, že „náklady kvůli průtahům s dokončením druhé části stavby mohou stát miliony korun denně“.

Související témata