Naveen Athrappully

22. 11. 2023

Digitální měny centrálních bank mohou svět zbavit závislosti na americkém dolaru, uvedla organizace.

Mezinárodní měnový fond (MMF) vydal manuál pro světové centrální banky týkající se vývoje a zavádění digitálních měn centrálních bank (CBDC).

Minulý týden zveřejněný manuál MMF „Central Bank Digital Currency Virtual Handbook“ upozornil, že větší využívání CBDC může „snížit dolarizaci“ globální ekonomiky – situaci, kdy se země přestanou spoléhat na americký dolar jako na rezervní měnu. De-dolarizace by zvýšila náklady na půjčky ve Spojených státech, což by zdražilo úvěry pro podniky a jednotlivce, a ovlivnilo by tak hospodářský růst. Hodnota akciového trhu se také může propadnout, což sníží úspory a investice Američanů.

Kromě de-dolarizace by CBDC „mohl také zvýšit riziko útěku bankovních vkladů v retailových bankách do bezpečí v obdobích napětí na trhu“. V dobách tržní volatility klienti vybírají své vklady a přesouvají je do bezpečných aktiv, aby se vyhnuli ztrátě peněz při scénářích, jako jsou krachy bank.

Pokud by byly CBDC k dispozici, vybírání prostředků z banky a jejich ukládání do těchto aktiv by mnoha lidem připadalo jako bezpečná možnost, což by vyvolalo run na banky.

Organizace poukázala na to, že CBDC mohou nabídnout „bezpečné úložiště hodnoty a účinný platební nástroj, což může zvýšit konkurenci v oblasti financování vkladů, zvýšit podíl bank na celkovém financování a snížit zisky bank“.

Manuál MMF byl zveřejněn v době, kdy ředitelka organizace Kristalina Georgievová propagovala používání CBDC během singapurského FinTech festivalu 15. listopadu s argumentem, že tyto digitální měny mohou přinést konec ekonomiky založené na hotovosti.

„CBDC mohou nahradit hotovost, jejíž distribuce je v ostrovních ekonomikách nákladná,“ řekla během svého projevu. „CBDC by nabídly bezpečnou a levnou alternativu k hotovosti. Nabízely by také most mezi soukromými penězi a měřítko pro stanovení jejich hodnoty, stejně jako je tomu dnes u hotovosti, kterou si můžeme vybrat v našich bankách.“

Ještě v květnu Georgievová uvedla, že svět směřuje k širokému přijetí CBDC, aniž by zvážil rizika spojená s tímto přechodem.

„Jsme opatrní při výběru mezi centrálními a retailovými centry CBDC. Myslíme si, že centrální CBDC lze zavést s poměrně malým prostorem pro nežádoucí překvapení. Kdežto retailové CBDC zcela mění finanční systém takovým způsobem, že nevíme zcela přesně, jaké důsledky by to mohlo přinést,“ řekla během diskuse.

Centrální CBDC jsou určeny pro mezibankovní zúčtování a transakce mezi institucemi a dalšími účastníky trhu, zatímco retailové CBDC jsou určeny pro použití obyvatelstvem a dalšími institucemi.

Potenciální riziko retailových CBDC spočívá v tom, že finanční prostředky budou vyvedeny z tradičních komerčních bank a uloženy jako CBDC v centrálních bankách. Vyčerpání vkladů ovlivní schopnost komerčních bank poskytovat úvěry, což může zhoršit jakoukoli bankovní krizi.

CBDC vlády USA

Zatímco MMF prosazuje CBDC, republikánští zákonodárci podnikají kroky, které mají zabránit americké vládě vydávat takové digitální měny. V září kongresman Tom Emmer (Republikání-Minnesota) opětovně předložil zákon proti státnímu dohledu nad CBDC.

V tiskové zprávě z 12. září Emmer upozornil, že na rozdíl od decentralizovaných kryptoměn, jako je Bitcoin, jsou CBDC navrženy a vydávány vládou „a [transakce] probíhají v digitální účetní knize, kterou tato vláda kontroluje“. To by mohlo dát administrativě moc „sledovat transakce Američanů a dusit politicky nepopulární aktivity“.

Návrh zákona zavádí následující zákazy:

  • Zabraňuje Federálnímu rezervnímu systému USA vydávat CBDC přímo fyzickým osobám, čímž zajišťuje, že se Fed nemůže využívat jako retailová banka a shromažďovat osobní údaje Američanů.
  • Zakazuje Fedu nepřímo vydávat CBDC jednotlivcům prostřednictvím zprostředkovatele, čímž centrální bance brání ve spuštění retailové digitální měny prostřednictvím dvoustupňového finančního systému.
  • Zakazuje FEDu používat k provádění své měnové politiky jakékoli CBDC. Tím je zajištěno, že centrální banka nebude moci tyto měny používat jako „nástroj k ovládání americké ekonomiky“.

V březnu 2022 podepsal prezident Joe Biden exekutivní příkaz, v němž požádal Fed, aby pokračoval v probíhajícím výzkumu a experimentování s CBDC a aby vyhodnotil přínosy a rizika digitálního dolaru.

Emmer k této problematice uvedl, že „agenturní zprávy k tomuto exekutivnímu příkazu jasně ukázaly, že Bidenova administrativa nejenže touží po vytvoření CBDC, ale je ochotna vyměnit právo Američanů na finanční soukromí za digitální měnu ve stylu centrální banky, která je pod dohledem“.

„Nedopustíme, aby se to stalo,“ řekl. Zákon proti státnímu dohledu CBDC „zajišťuje, že politika Spojených států v oblasti digitálních měn je v rukou amerického lidu – nikoliv administrativního státu – tak, aby odrážela naše americké hodnoty soukromí, individuální suverenity a konkurenceschopnosti na volném trhu“.

Výbor pro finanční služby Sněmovny reprezentantů návrh zákona schválil 20. září.

Již v dubnu členka Rady guvernérů Federálního rezervního systému Michelle Bowmanová ve svém projevu varovala, že CBDC může představovat „významná rizika, výzvy a kompromisy“.

Existuje „riziko, že by CBDC poskytl nejen okno do svobody, kterou mají Američané při rozhodování o tom, jak budou peníze a zdroje využívány a investovány, ale potenciálně by ji i omezil“.

CBDC by také mohlo vést k politizaci platebního systému, což by mohlo ohrozit nezávislost Fedu, řekla Bowmanová.

V květnu floridská Sněmovna reprezentantů schválila návrh zákona, který zakazuje používání CBDC ve státě. Návrh zákona definoval peníze tak, aby nezahrnoval CBDC. Několik týdnů před přijetím zákona poukázal floridský guvernér Ron DeSantis na Čínu jako na potenciální příklad toho, jak mohou CBDC negativně ovlivnit lidi.

„Nehledejte nic jiného než Čínu, abyste viděli dopad centralizované digitální měny,“ řekl. „Čínská lidová banka využívá svou centrální banku ke sledování chování občanů, což umožňuje sledovat jejich výdajové návyky a odříznout je od přístupu ke zboží a službám.“

Tento článek původně vyšel v rámci americké edice Epoch Times

Související články

Přečtěte si také

Ministerstvo vám náhradu za újmu po očkování nevyplatí, pokud to nebudou „následky srovnatelné s usmrcením“
Ministerstvo vám náhradu za újmu po očkování nevyplatí, pokud to nebudou „následky srovnatelné s usmrcením“

Stát v určitém okamžiku zbavil výrobce vakcín odpovědnosti za případné újmy na zdraví způsobené povinným očkováním a občanům sdělil, že odškodnění provede sám. Tedy že újmu uhradí z peněz daňových poplatníků. Systém je však nastaven tak, že na odškodnění zatím nikdo reálně nedosáhl.

Trump ve volbách 2020 „téměř jistě“ zvítězil, uvádí studie o podvodech při korespondenčním hlasování v USA
Trump ve volbách 2020 „téměř jistě“ zvítězil, uvádí studie o podvodech při korespondenčním hlasování v USA

Nevládní organizace Heartland Institute se snažila posoudit pravděpodobný dopad, který by měly korespondenční hlasy odevzdané podvodným způsobem na hlasování pro tehdejšího kandidáta Joea Bidena a pro jeho protikandidáta, prezidenta Donalda Trumpa. A také, jak by ovlivnily celkové výsledky voleb v roce 2020.

Česko bude dál podporovat Ukrajinu, výsledek války je klíčový, zdůraznil Řehka
Česko bude dál podporovat Ukrajinu, výsledek války je klíčový, zdůraznil Řehka

Výsledek války na Ukrajině předznamená, v jakém světě budeme žít, řekl v úvodu dnešního armádního velitelského shromáždění náčelník generálního štábu Karel Řehka.

OSN tvrdí, že tání arktického ledu je klíčovým indikátorem změny klimatu. Led ale netaje
OSN tvrdí, že tání arktického ledu je klíčovým indikátorem změny klimatu. Led ale netaje

Klimatická politika založená na předpokládaném vztahu mezi CO2 a úrovní arktického ledu je podle vědců problematická. Led netaje s růstem CO2.

Pandemická úmluva – co reálně přinese nový předpisový rámec WHO?
Pandemická úmluva – co reálně přinese nový předpisový rámec WHO?

Sdružení právníků Pro Libertate ve svém právním rozboru upozorňuje na rizika dosavadní verze Pandemické úmluvy, jakými jsou např. centralizace přístupu, legalizace cenzury, potlačení individuálních práv či rozšiřování kompetencí WHO.