ČTK

19. 1. 2024

Díky patentu českého vědce může výroba součástek pro vodíkové elektromobily vyžadovat až desetkrát méně platiny. Vladimír Matolín z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy udělal průlom ve vývoji katalyzátorů palivových článků vodíkových aut, uvedly v tiskové zprávě ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) a Česká vodíková technologická platforma (HYTEP).

Palivový článek ve vodíkových automobilech vyrábí z vodíku elektřinu, která vozidlo pohání. Pro jejich výrobu je zásadním kovem platina. Té se ročně na celém světě vytěží okolo pouhých 180 tun, nicméně 90 procent z této produkce pochází ze tří států – Jihoafrické republiky, Ruska a Zimbabwe. V současnosti se na jeden palivový článek pro vodíkový automobil spotřebuje zhruba 20 až 30 gramů platiny, uvádí tisková zpráva.

„Platina je zatím naprosto nepostradatelným kovem pro palivové články,“ uvedl Matolín. Jeho vědecký tým před několika lety navrhl, sestrojil a patentoval součástku pro palivové články, která potřebuje na elektrodách mnohem méně platiny. V realitě bude snížení v závislosti na podmínkách zhruba pětinásobné, záviset bude na dalším vývoji.

„Kritickým problémem u každé inovace je komercializace. Jedna věc je něco vyrobit v laboratoři, druhá je být schopen vyrábět a to tak, aby vysoké výrobní náklady nepřevýšily úsporu danou snížením obsahu platiny. Oříškem také bývá schopnost vyrábět inovativní produkt v požadovaném velkém množství,“ řekl Matolín.

Univerzita Karlova, která je majitelem patentu, uzavřela nedávno smlouvu s německou firmou o výrobě prototypu, která ověří možnosti průběžné výroby. Nejmenovaný německý partner by měl následně výrobní zařízení prodávat zájemcům o výrobu katalyzátorů nutných pro palivové články.

V souvislosti s cílem Evropské unie o dekarbonizaci dopravy a přechodu na ekologičtější možnosti se očekává odklon od současných vozidel, které vytváří větší množství emisí. V těžké nákladní dopravě mohou podle platformy hrát větší roli právě vozidla s palivovými články na vodík. Jejich nespornou výhodou je dojezd na delší vzdálenosti nebo fungování při nízkých teplotách, kdy dochází k výrazně menším ztrátám dojezdu v porovnání s bateriovými elektromobily, míní.

„Řada studií predikuje, že cena vodíkových dálkových nákladních vozidel bude k roku 2030 dost možná i levnější než u bateriových protějšků,“ uvedl analytik HYTEP Jan Sochor.

EU označuje jako jeden z klíčů k dosažení cílů v oblasti klimatu dekarbonizaci dopravy. Za tímto účelem musí odvětví dopravy projít transformací, která si vyžádá devadesátiprocentní snížení emisí skleníkových plynů v srovnání s rokem 1990.

Přečtěte si také

Vstup do 301. vojenské nemocnice v Pekingu, 6. července 2011. (Liu Jin / AFP via Getty Images)
Čína a „Projekt 981“: Temné souvislosti skrývající se v honbě za dlouhověkostí

Za sci-fi tvrzeními o životě dlouhém 150 let, zmínkami o „obnově funkce orgánů“ a vazbami na nechvalně známou vojenskou nemocnici se podle odborníků na lékařskou etiku skrývá znepokojivý příběh.

Piety, koncerty, debaty, průvody a demonstrace. Přehled událostí plánovaných na 17. listopad v Praze

„Máme holé ruce!“ skandovali demonstranti v listopadu 1989. Sérii protestů, kterou zažehla demonstrace 17. listopadu a jež vedla k pádu komunismu, si lidé po celé republice připomenou v pondělí. Kam na oslavy v Praze vyrazit?

17. listopad 1989 – osudný den boje za demokracii

Připomínka dvou listopadových zlomů, kdy studenti vzdorovali totalitě a odvahou otevřeli cestu k návratu svobody a demokracie.

Mark Walters, moderátor podcastu „Armed American Radio“, ve svém studiu u Atlanty. (S laskavým svolením Marka Walterse)
Byl prvním, kdo zažaloval AI za pomluvu. Výsledek je varováním

Soudce v Georgii rozhodl, že ChatGPT nesplnil zákonnou definici pomluvy, když vytvořil zcela smyšlenou zprávu o podcasterovi hájícím druhý dodatek Ústavy USA.

Ozbrojený policista stojí na náměstí Nebeského klidu v podvečer, před osvětlenou branou Tchien-an-men a projíždějícími auty.
Proč čínská ekonomika pod komunistickým režimem stále směřuje do stejné slepé uličky – bez ohledu na to, kdo vládne

Navzdory slibům „vysoce kvalitního rozvoje“ se čínská ekonomika potýká s odlivem kapitálu, kolapsem realitního trhu a rostoucí nezaměstnaností mladých. Odborníci varují, že model, v němž KS Číny udržuje kontrolu nad klíčovými zdroji, vede k opakovaným krizím.

Výšivka z 11. století zobrazující pád anglického krále Harolda v bitvě u Hastingsu, s vojáky a koňmi v pohybu.
Obřady a význam pasování rytíře

V temné kapli drží mladý panoš vigilii u zbraní, než jej úder čepele promění v rytíře. Středověká Evropa chápala bojovníka jako strážce víry a řádu. V obřadech pasování se mísily asketická kázeň, liturgie a ideály cti, které formovaly evropskou představu ušlechtilého válečníka.

Olejová malba zachycující salón 19. století, kde Franz Schubert hraje u klavíru a kolem něj sedí skupina posluchačů během společenského hudebního večera zvaného schubertiáda.
Nalaďte se dnes: Schubert a dějiny písně Lied

Osamělý poutník Schubertovy „Zimní cesty“ sní o jarních květech, zatímco klavír střídá světlo a stín. „Jarní sen“ odhaluje kouzlo romantické písně, která probouzí emoce i po dvou stoletích.

Od prosince se zpřísní pravidla prodeje elektronických cigaret

Od prosince se novelou vyhlášky zpřísní pravidla prodeje a označování elektronických cigaret. Výrobci budou mít sedm měsíců na doprodání zásob.

Silně stylizovaná ilustrace lidské postavy, v jejímž hrudníku a hrdle šlehají plameny znázorňující stres, napětí a fyzické účinky emoční zátěže.
Biologie rozdělení: proč se společnost nedokáže uklidnit

Neustálý společenský tlak a politické napětí přetěžují nervový systém a zhoršují komunikaci v rodinách i komunitách. Moderní výzkum ukazuje, že tělo na sociální stres reaguje podobně jako na fyzické ohrožení, což omezuje empatii a podporuje konflikty.

Most Hongqi v čínské provincii Sichuan se během sesuvu zřítil do řeky; oblaka prachu a padající konstrukce zachycené na záběrech ze sítě X.
Proč se v Číně zřítil most Hongqi ještě před otevřením

Most Hongqi v provincii Sichuan se zřítil pouhých deset měsíců po dokončení. Podle expertů nebyl hlavním problémem návrh, ale umístění na svahu s historií sesuvů. Případ ukazuje napětí mezi rychlou výstavbou a bezpečnostními standardy v horských regionech Číny.