Vladislava Mašková

10. 4. 2024

Jedinečné tablo s tvářemi studentů z maturitního ročníku Stojanova gymnázia Velehrad mohou lidé zahlédnout nebo se v něm přímo svézt od 2. dubna na pravidelné lince Uherského Hradiště – Velehrad. Tablo je totiž přímo natištěné na karoserii autobusu, jenž vozí ráno děti a studenty do školy a v odpoledních hodinách pak jeho cesta míří do Osvětiman, Mistřic nebo do Boršic u Blatnice.

Hlavními iniciátory projektu jsou sami studenti – Marek Bartošík a Jan Dohnal.

Jan Dohnal sdělil redakci Epoch Times, že nápad se zrodil již před rokem. Touto formou chtěli vyjádřit své poděkování škole, na které strávili skvělé 4 roky.

Jak na nápad reagovali jejich spolužáci a rodiče? Jan Dohnal říká: „Když jsme to spolužákům představili, tak to přijali hodně dobře. Vysvětlili jsme jim totiž, že to s Markem celé zařídíme, a po nich budeme chtít pouze 500 korun jako příspěvek.“

A co vaši rodiče?

„Jo, moji rodiče se smáli, že proč si přidáváme další starosti, ale nápad se jim hodně líbil. Myslím si, že u Marka to bylo velice podobné. Ani jedni rodiče nezůstali jen u úsměvu a pochvaly, ale z části nám pomohli při hledání finančních zdrojů.“

A peněz na zhotovení tabla bylo potřeba opravdu hodně.

„Samotná realizace stála okolo 130 tisíc korun. Celkem se nám s Markem podařilo sehnat na 110 tisíc… ty finance jsme sháněli od lokálních firem. Pár nám jich doporučili moji a Markovi rodiče, ale hodně jsme jich oslovovali bez jakékoliv dřívější známosti. Nakonec nám i pan ředitel gymnázia Hegr nabídl 5 000 korun, za což mu moc děkujeme,“ dodává Dohnal s tím, že nakonec se sami studenti skládali jen 350 korunami.

Autobus s tablem 4. ročníku Stojanova gymnázia Velehrad (Pavel Paška/deník Dobrý den s kurýrem)

S projektem pak studentům hodně pomohla i řádová sestra Vojtěcha (vlastním jménem Hana Černá), která je školní ekonomka a chlapcům radila se smlouvami a celkově se vším, co se týkalo peněz. S grafickou stránkou se chlapci obrátili na svého společného spolubydlícího z internátu a spolužáka z ročníku Mikuláše Kapsu.

Na otázku, co jim projekt dal či vzal, Jan Dohnal odpověděl:

„Tak vzal nám asi jen čas. Já v tom žádné jiné negativum nevidím. Někdo by možná řekl 350 korun, ale já se na to tak nedívám. Za mě to má pozitiv mnohem víc. Když opomenu reklamu, kterou to škole udělalo, tak největší přínos je v naučení se trpělivosti a nekonečnému vypisování si s různými lidmi. Ale mě osobně to taky posunulo dál v tom, že jsem si trochu víc uvědomil, že některé věci se prostě musí řešit teď a tady.“

Poslední jízda autobus čeká 6. července. Co se stane s polepem poté, zatím Jan Dohnal neví, prý záleží podle jeho stavu.

Přečtěte si také

„Když se volené elity v Bruselu dopouštějí cenzury, je to problém.“ Kandidáti do europarlamentu hodnotili nové unijní zákony DSA a EMFA
„Když se volené elity v Bruselu dopouštějí cenzury, je to problém.“ Kandidáti do europarlamentu hodnotili nové unijní zákony DSA a EMFA

„Úplný kreténismus“, „kdo hlídá vaše hlídače?“, „všimněte si, že ty zákony se vždy hezky jmenují“ – účastníci konference pořádané Společností na obranu svobody projevu hodnotili nové unijní zákony a prezentovali své postoje ke svobodě slova.

Premiér Fiala hájil korespondenční volbu z ciziny, odmítl výtky o účelovosti
Premiér Fiala hájil korespondenční volbu z ciziny, odmítl výtky o účelovosti

Premiér Petr Fiala (ODS) hájil ve Sněmovně zavedení možnosti korespondenční volby pro Čechy žijící v cizině.

Europarlamentní frakce Identita a demokracie vyloučila Alternativu pro Německo
Europarlamentní frakce Identita a demokracie vyloučila Alternativu pro Německo

Europarlamentní frakce Identita a demokracie (ID) dnes s okamžitou platností vyloučila Alternativu pro Německo (AfD) ze svých řad

Jsme znechucení, říká o zastavení stavby D49 starosta Holešova
Jsme znechucení, říká o zastavení stavby D49 starosta Holešova

Její stavba se táhne už dlouhých 15 let, ovšem k velké nelibosti místních se letošní otevření dálnice D49 může opět odložit. Ekologičtí aktivisté totiž uspěli se svou stížností u soudu...

Pro splnění dekarbonizačních plánů musí Evropa  zdvojnásobit investice do elektrických sítí, uvádí studie
Pro splnění dekarbonizačních plánů musí Evropa zdvojnásobit investice do elektrických sítí, uvádí studie

Evropské elektrické sítě je třeba urychleně modernizovat a navýšit investice, jinak Evropě hrozí, že nedosáhne svých klimatických cílů, upozorňují...